stjernestøv Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Hvordan vite om man har schizotyp eller schizofreni, er det noen typiske forskjeller på disse to? Kreves samme behandling med medikamenter? Og hører angst med disse diagnosene, eller er det en lidelse i seg selv? Har prøvd å akseptere schizofreni og at det er en sykdom jeg har, men så sier min behandler "Det finnes folk som har evner, de er ikke syke fordet". "Er vi der igjen nå" tenkte jeg, har vært usikker selv på om det er evner eller sykdom. Ble forvirret og tenkte at da trenger jeg ikke medisiner, men sa til behandler "Jeg tror det er evner, men at jeg ikke takler det". Så kanskje jeg har evner...eller jeg tror jo det. Men gruer meg til å legge meg om kvelden, blir redd romvesenene skal komme. Er redd de gjør ting med meg om nettene...som å operere meg, så gjør de slik at jeg ikke husker. Er dette typisk schizotyp? Samtidig har jeg denne angsten som viser seg mer og mer, og jeg kan "forsvinne" noen ganger. Er rett og slett redd jeg er på vei til å bli syk, selv om jeg tar ap. Men håper på det beste, og gjør alt for å holde hodet over vannet. Sist jeg var innlagt var det for å få ny utredning, fikk da diagnosen schizofreni. Burde jeg stole på det? Behandler sa at her var den siste diagnosen schizotyp, jeg blir litt forvirret. Skal jeg bare drite i diagnoser? Bare prøve å gjøre det beste ut av livet? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2013 Forfatter Skrevet 11. april 2013 Hvis de i åndenes makt hadde vært på en psykose post hadde vel de og vært schizofrene? Bare tenker veldig på dette nå. Må få det ut av hodet, tenke på andre ting 0 Siter
serenity777 Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Schizotyp er vel en mild form for schizofreni, iallefall nært beslektet. Mange schizotype blir schizofrene tilslutt. Samtidig ligner schizotyp på residual schizofreni. (restschizofreni, altså slik man er etter å ha blitt kvitt en psykose, mens man fortsatt har symptomer, men ikke nok til psykose) . Jeg har og hatt begge diagnosene. Tilslutt fikk jeg en grundig utredning og ble diagnostisert med schizofreni paranoid type. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2013 Forfatter Skrevet 11. april 2013 Ikke lett å vite, kanskje sykdommene ikke eksisterer i det hele tatt...i mitt tilfelle. Tankene kverner skikkelig i dag. Det kommer jo an på hvem som ser deg og, gjør det ikke? Folk i psykiatrien tolker ting forskjellig de og, kan bli gal av mindre, hehe 0 Siter
serenity777 Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Ja, det er ikke altid enkelt å være psyk pas, når leger mener forskjellige ting. Så en god utredning som feks top prosjektet er bra å ha med seg. Jeg har ofte møtt behandlere som har sagt att de ikke tror jeg er schizofren, pga att jeg er så flink til å formulere meg under behandlingen o.l. Ikke lett å vite, kanskje sykdommene ikke eksisterer i det hele tatt...i mitt tilfelle. Tankene kverner skikkelig i dag. Det kommer jo an på hvem som ser deg og, gjør det ikke? Folk i psykiatrien tolker ting forskjellig de og, kan bli gal av mindre, hehe 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Her er det en gradsforskjell. Schizotyp er "lightversjonen" av schizofreni. Svært grovt kan en si et det går på graden av hvordan en er overbevist om sannhetinnholdet i vrangforestillingene eller om en kan ha et reflektert og i noen grad spørrende og kritisk forhold til tankeinnholdet. Hvorvidt noe er sykdom eller ikke, avhenger av i hvor stor grad personen lider under symptomene og i hvor stor grad funksjonsevnen er nedsatt. Med funksjonsevne menes funksjon i arbeid/utdanning, i en familie og i det sosiale liv. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2013 Forfatter Skrevet 11. april 2013 Ikke lett nei. Jeg var på en psykose post og ble utredet, de virket proffesjonelle der så tror jeg velger å stole på det. Ikke vits å diskutere diagnose med behanhler, men det var hun som begynte. Får heller konsentrere meg om å bli kvitt symptomene jeg har, det er mest angst nå. Kanskje jeg bare prøver buspiron. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2013 Forfatter Skrevet 11. april 2013 Her er det en gradsforskjell. Schizotyp er "lightversjonen" av schizofreni. Svært grovt kan en si et det går på graden av hvordan en er overbevist om sannhetinnholdet i vrangforestillingene eller om en kan ha et reflektert og i noen grad spørrende og kritisk forhold til tankeinnholdet. Hvorvidt noe er sykdom eller ikke, avhenger av i hvor stor grad personen lider under symptomene og i hvor stor grad funksjonsevnen er nedsatt. Med funksjonsevne menes funksjon i arbeid/utdanning, i en familie og i det sosiale liv. Ok, jeg er tross alt ufør og ganske isolert, min behandler vil meg vel og mente det var alvorlig diagnose jeg hadde fått. Er ikke sikker på om jeg har light versjonen eller ikke, men det som er viktig er jo å gjøre noe med symptomene her og nå. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Hei! Jeg har aldri vært ufør, men i arbeide, kloster eller i ekteskapet. Eller en kombinasjon, jeg føler jeg er sosial, men jeg er såpass lite sosial at jeg fikk diagnosen AS Jeg kjenner noen med AS som er sosiale, går på byen, på utesteder osv... m/støy. Min psykiater utelukker et aktivt sosialt liv for AS, hun tror ikke det er mulig eller forenlig med autisme. Det kan forvirre meg, da må jeg bare si JA, men jeg vet jo at virkeligheten ikke er sånn. Det forvirrer meg at psykiatere mener så ulikt, i tillegg mener de fleste at AS er en funksjonshemning og ikke en psykisk lidelse, mens NHD her inne mener det er psykisk lidelse. Det fortalte jeg en psykiater som så sa "ja så vet han ingenting om autisme". Det jeg ville skrive til deg er at det er ikke enkelt når det er så ulike oppfatninger om en og samme ting. Schizoid pf tror jeg kan forveksles med AS og jeg trodde det kunne forveksles med det du skrev også. Men man har da ingen glede av å gjøre ting, jeg har stor glede, hver eneste dag uansett hvor sliten jeg er, jeg blir så sliten at jeg syns jeg har en funksjonshemning men jeg jobber selv om jeg noen ganger ikke vet hvordan jeg klarer det. I dag måtte jeg ha solbriller inne på et kontor, og da barnepsykiateren spurte meg om det var pollenallergi, måtte jeg svare at jeg er så lysømfindtlig om våren, jeg tok da av meg brillene i høflighet, men myste og klarte ikke se opp, det er ubehagelig. Skulle ønske psykiatere viste mer om autisme og vansker som sanseforstyrrelser. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2013 Forfatter Skrevet 11. april 2013 Jeg skulle ønske folk i psykiatrien visste mer om forskjellige diagnoser, det er greie folk der men ikke alltid de vet så mye om ting. Det er synd. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Hei! Ja :-) Jeg skulle ønske jeg orket å gå tilbake til medisinstudie, om jeg ikke får lissens kunne jeg jo gjort noe for de med autisme, tror jeg :-) Jeg hadde i vertfall blitt bedre hørt. Det er en drøm som jeg ikke ser realiserbart etter siste års slitenhet. :-) Håper det kommer en idealist snart. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. april 2013 Forfatter Skrevet 19. april 2013 Hei! Ja :-) Jeg skulle ønske jeg orket å gå tilbake til medisinstudie, om jeg ikke får lissens kunne jeg jo gjort noe for de med autisme, tror jeg :-) Jeg hadde i vertfall blitt bedre hørt. Det er en drøm som jeg ikke ser realiserbart etter siste års slitenhet. :-) Håper det kommer en idealist snart. Madelenemie du hadde blitt en flink psykiater Du kan veldig mye. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. april 2013 Skrevet 19. april 2013 Hei! Oppmuntrer du meg mer har nhd noe å frykte :-) LOL Ja du vet psykiater som er psykisk syk, det er jo så morsomt at vi må holde kontakten, for hvem vet!! Det er så morsomt at det bør skje! Rett og slett! :-) Ha en fin fredagskveld stjernestøv! 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. april 2013 Forfatter Skrevet 19. april 2013 Hei! Oppmuntrer du meg mer har nhd noe å frykte :-) LOL Ja du vet psykiater som er psykisk syk, det er jo så morsomt at vi må holde kontakten, for hvem vet!! Det er så morsomt at det bør skje! Rett og slett! :-) Ha en fin fredagskveld stjernestøv! Kan seriøst se for meg deg som psykiater, ser ikke på deg som veldig syk heller. Mer direkte og reflektert. Jeg koser meg med idol, ha en fin kveld videre 0 Siter
Madelenemie Skrevet 19. april 2013 Skrevet 19. april 2013 Kan seriøst se for meg deg som psykiater, ser ikke på deg som veldig syk heller. Mer direkte og reflektert. Jeg koser meg med idol, ha en fin kveld videre Hei! Hm du er helt på linje med min psykiater som sier til meg" du er ikke psykisk syk, du har bare autisme" :-) Det er fint for meg, men jeg har en sårbarhet, men jeg er veldig stabil. Det er noe fint også med å være sårbar, man erfarer virkeligheten og livet på en måte som er god for de man treffer. Man går på nederlag som blir til styrke for de som også er syke, jeg tror man komme langt med ydmykhet og ansvar og omsorg. Da har man en styrke i å møte de som sliter, fordi visse referenaser er gjenkjennelige, for begge parter. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. april 2013 Forfatter Skrevet 19. april 2013 Stå på du! Tror du har det som skal til for å klare akkurat det du setter deg som mål å klare, ser på deg som en sterk person 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.