Gå til innhold

SSRI- er det blitt en trend?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei dame på 36 år som har gått til kognitiv terapi i 4 år hos psykiater. Det startet med en moderat depresjon etter at jeg fødte mitt yngste barn for 7 år siden og ting har bare rullet derfra. 

I tillegg til min depresjon har det vært mye frem og tilbake med den yngste da hun er handikappet. Hun har blant annet epilepsi, alvorlig astma, hypermobile ledd og har vært i en utredningskarusell for Asperger, fått diagnosen ADD for å nevne noe. Dette har ikke gjort ting lettere for min del.

Nå har jeg kommet enda dypere i depresjonen samt fått en del angst og har fått medisiner for dette for første gang i mitt liv. Men det jeg undres litt over er bruken av SSRI. Jeg har satt meg ned og virkelig satt meg inn i hva dette er og hva det gjør med sinnet. For å ha nevnt det så er jeg selv ansatt i helsevesenet.

Min psykiater ga meg Cipralex, noe jeg var meget skeptisk til pga alle bivirkningene. Spesielt dette med kvalme, senket stemningsleie, trett, svimmel, følelsen av å være utenfor seg selv og nedsatt sexlyst. Etter å ha trålet nettet rundt og lest alle artikler jeg har kommet over så er jeg nå meget lettet over å ha tatt valget om å ikke ta Cipralex. Jeg fant et annet preparat som heter Aurorix. Jeg ringte min psykiater og sa jeg heller ville prøve det i første omgang og det var helt greit selv om det virker på en annen måte. Det er mye snillere mht. bivirkninger og jeg har ikke reagert på de annet enn at jeg er litt "rar" i magen på morgenen etter å ha tatt den.

Hvorfor er ikke dette mere brukt i Norge når det gjelder depresjoner? Aurorix skal heller ikke gi noen symptomer når man slutter på det og man kan faktisk slutte brått (selv om det i de fleste tilfeller ikke er anbefalt). Dessuten har det jo også mye kortere halveringstid enn SSRI. 

Jeg kjenner også flere som bruker SSRI og som får virkelige abstinenser hvis de glemmer en dose eller prøver å seponere, selv meget langsomt og forsiktig. Er det ikke så at man skal vurdere effekt og bivirkninger opp mot hverandre også? Jeg tror kanskje nettopp Aurorix er litt undervurdert i forhold til depresjoner og tror det kan være et godt førstevalg nettopp fordi det er så snilt, men hvorfor tviholder da de fleste leger og spesialister seg til SSRI? Er ikke f.eks Aurorix et godt nok preparat? Jeg kan ikke la vær å undre.

Endret av Mor til 3

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke f.eks Aurorix et godt nok preparat? Jeg kan ikke la vær å undre.

Dårlig markedsføring fra produsentens side?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes nasjonale og internasjonale behandlingsretningslinjer som leger er forpliktet til å følge. Vanligvis listes SSRI som førstevalg - særlig der det foreligger samtidig angst.

Aurorix er et utmerket middelsom kunne vært mer brukt.. Dessverre er det stort sett bare jeg i Norge (og nå også du) som reklamerer for det.

Skrevet

Selv har jeg angst (GAD, agorafobi m/ panikk) i tillegg til depresjonen, men jeg vil heller faktisk prøve andre ting enn SSRI først. Jeg tenker at hvis man behandler depresjonen så kan angsten også lette litt samtidig i god kombinasjon med kognitiv terapi. 

Aurorix kan visst også forsøksvis brukes mot blant annet sosial fobi så jeg synes det er så rart at så få bruker/ prøver ut dette, men SSRI ser ut til å ha overtatt markedet. Min psykiater sa til meg at både hun og kollegene hennes kun brukte det etter at det kom ut. Uvisst av hvilken grunn egentlig.....

Det gleder meg å se at en ekspert er enig  :) Jeg er generelt meget skeptisk til hva jeg putter i meg av tabletter/ medisiner og er alltid på jakt etter det med minst bivirkninger, men dette virket som et godt alternativ selv om det er lite brukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...