Gå til innhold

Jeg er da ikke schizofren.. eller?? NHD og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2010? fikk jeg diagnosen paranoid schizofreni. 

Denne ble lagt på is da jeg ikke viste symptomer under medisinering. 

Da medisinene ble fjernet i noen måneder, viste jeg fortsatt ikke tegn til psykose. 

Men før jeg ble lagt inn fikk jeg noe legene kaller et psykotisk gjennombrudd. 

Jeg husker ikke stort av dette, men har blitt fortalt at jeg pratet med Gud og mente at jeg var spesielt utvalgt. 

Etter denne hendelsen ble det igjen startet opp med antipsykotika, i dette tilfellet 200 mg seroquel. 

Da jeg startet opp med denne, ble jeg raskt bedre og sov bedre om natten. 

Så måtte jeg trappe ned til 100 mg, da jeg opplevde for mye bivirkninger. 

Dette gikk greit helt til i natt. 

I natt fikk jeg ikke sove pga jeg var overbevist om at det var noen som så på meg inne på soverommet, og jeg følte at jeg kunne se mennesker og ekle hender foran meg, det er ikke sikkert om jeg virkelig så dette eller om jeg laget disse bildene oppi hodet, men ubehagelig var det. 

Jeg er ikke til fare for meg selv eller andre, så vilkårene for tvangsinnleggelse er derfor ikke til stede. 

Jeg føler også at noen kan se på meg gjennom vinduet mens jeg står i dusjen, dette til tross for at vinduet er flere meter over bakken. 

Jeg må også innrømme at jeg har begynt å sluntre unna med personhygiene. 

Jeg glemmer rett og slett å vaske meg. 

Noen ganger kan det gå 3-6 dager uten at jeg dusjer. 

En gang gikk det faktisk over en uke. 

Jeg er også redd jeg har en alvorlig fysisk lidelse. 

Er dette symptomer på den tidligere sykdommen paranoid schizofreni eller er det rett og slett hjernen som tuller med meg uten at det er noe galt? 

Kanskje det er på tide å øke medisinen? 

Håper på svar fra NHD og andre

Mvh

stjernestøv
Skrevet

Noe grensepsykotisk kanskje?

Siden du ikke er helt vekke mener jeg, tror du skal prøve å øke på medisinen å se om det hjelper. Slitsomt å ha det slik.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ut fra det korte innlegget ditt kan jeg verken bekrefte eller avkrefte at du har schizofreni.

Jeg anbefaler deg å øke medisindosen.

Skrevet (endret)

I 2010? fikk jeg diagnosen paranoid schizofreni.

Denne ble lagt på is da jeg ikke viste symptomer under medisinering.

Da medisinene ble fjernet i noen måneder, viste jeg fortsatt ikke tegn til psykose.

Men før jeg ble lagt inn fikk jeg noe legene kaller et psykotisk gjennombrudd.

Jeg husker ikke stort av dette, men har blitt fortalt at jeg pratet med Gud og mente at jeg var spesielt utvalgt.

Etter denne hendelsen ble det igjen startet opp med antipsykotika, i dette tilfellet 200 mg seroquel.

Da jeg startet opp med denne, ble jeg raskt bedre og sov bedre om natten.

Så måtte jeg trappe ned til 100 mg, da jeg opplevde for mye bivirkninger.

Dette gikk greit helt til i natt.

I natt fikk jeg ikke sove pga jeg var overbevist om at det var noen som så på meg inne på soverommet, og jeg følte at jeg kunne se mennesker og ekle hender foran meg, det er ikke sikkert om jeg virkelig så dette eller om jeg laget disse bildene oppi hodet, men ubehagelig var det.

Jeg er ikke til fare for meg selv eller andre, så vilkårene for tvangsinnleggelse er derfor ikke til stede.

Jeg føler også at noen kan se på meg gjennom vinduet mens jeg står i dusjen, dette til tross for at vinduet er flere meter over bakken.

Jeg må også innrømme at jeg har begynt å sluntre unna med personhygiene.

Jeg glemmer rett og slett å vaske meg.

Noen ganger kan det gå 3-6 dager uten at jeg dusjer.

En gang gikk det faktisk over en uke.

Jeg er også redd jeg har en alvorlig fysisk lidelse.

Er dette symptomer på den tidligere sykdommen paranoid schizofreni eller er det rett og slett hjernen som tuller med meg uten at det er noe galt?

Kanskje det er på tide å øke medisinen?

Håper på svar fra NHD og andre

Mv

Hei isteSitron,

Helt politisk korrekt så heter det vel psykotisk gjennombrudd ja. Vitenskapen har satt navn på alle ting som ikke er politisk korrekt med sjelen, men uansett, legene bruker dette for å hjelpe sine pasienter, det er forståelig. Men, det som en lege kaller psykotisk gjennombrudd vil kanskje en annen lege oppfatte som psykisk traume, eller andre ting. Om du fikk diagnosen paranoid schizofreni mistenker jeg at du har hatt det vondt og vanskelig, selv om å det å ha det vanskelig ikke er et kriterium for å bli psykisk syk. Det jeg mener er at man må ta fatt i seg selv(sammen med psykolog), gå i seg selv og sine problem. Kjøp deg gode bøker og les, ikke kun bøker om psykologi, men om det du har lyst å lese, se på bilder. Gå små turer i naturen. Har du noen hobby? Foto, kunst?

Jeg vet det ikke er enkelt, men jeg tror ikke på medisinering over tid. Hvordan skal egentlig f.eks. sjelesorg medisineres. Ja, ok, kjemisk ubalanse i hjernen, men hvor mye vet vi om dette feltet da. Kjemisk ubalanse høres så fantastisk politisk korrekt ut. Si ordet til deg selv: KJEMISK UBALANSE. Lytt til det og smak på det. Hvordan skal dette hjelpe deg videre. Du får nok sove bedre om du bruker medisin, blir roligere, men er det en bra ting at du skal være så rolig? Kroppen din vil bli urolig om sjelen har det vondt, hjernen din også blir urolig. Stol på deg selv.

Jeg tror kun på endring av livsstil over tid(av og til er medisin det helt riktige også, men ikke i 100% av tilfellene). Hvordan virker egentlig antipsykotika. Husk at denne medisinen etter litt tid kan ødelegge ting for deg. Jeg tror at om du vil ofre din åndelighet, glede, lykke og motivasjon så vil du bli helt politisk korrekt frisk. Hva skjer om man medisinerer bort/dekker over psykiske symptomer over tid? Jeg vet om mennesker som har tatt livene sine på grunn av medisinering. Selvfølgelig vil psykiaterne gi meg en diagnose og medisin når som jeg snakker slik, men som en kjent psykiater i USA en gang sa: «Alt som teller til slutt er at noen bryr seg om deg». Blir man overlatt til seg selv i leiligheten med medisin, så,, Jeg sier ikke mer.

Skal en psykiater med sløyfe rundt halsen fortelle deg hva som er galt med deg. Hvordan i alle verden har han/hun rett til det? Våkne opp menneske, våkne opp fra din politiske korrekte gravstøtte. Jeg mener ikke at man skal motsette seg alt, men å bli mer reflektert og kritisk. Still spørsmål. Har du egentlig har fått svar på det du vil vite, vær ærlig med deg selv. Høres det rimelig ut å øke dosen av medisin? Vil du bli frisk om du bruker mer medisin? Det er deg selv som kan hjelpe deg selv. Du kan derimot få svært god hjelp fra en psykolog, men også fra en god venn, eller to, eller en katt, finn ut..

Det er helt i orden at du snakker med gud. Dette har mennesker gjort i 1000 år, så du trenger ikke føle deg psykisk syk av den grunn. Man kan finne trøst i gud. Husk at vi mennesker innerst inne kan være grenseløst ensomme. Det er helt normalt at du ser ting når det er mørkt. Dette er noe du innbiller deg og henger sammen med hjernens fantastiske muligheter til assosiasjon, fantasier og livsglede. Har du en kunstnerisk gave, tenker du i bilder, burde du begynne å skrive, bli designer? Om du ikke får sove, og blir overtrøtt så skal jeg love deg at hjernen vil finne på rare ting, kanskje på grunn av litt mye dopamin som hoper seg opp gjennom mange timer i våken tilstand(påkjenninger), kjemisk ubalanse(ikke i seg selv farlig). Hva skjer om man bruker narkotika, jo, da kan man se og hører ting: kjemisk ubalanse(denne form kan skape problemer for enkelte). Politisk korrekt blir kjemisk ubalanse kalt: psykose. Og det er nettopp her den fantastiske farmasøytiske industrien kan gjøre ditt liv fantastisk perfekt og alt vil bli bra(neida tuller). Hjernen er et fantastisk organ. Spiller det noe rolle om du ser ting. Tenk på alt det rare du ser på tv. Det du ser om natten kan ikke skade deg. Finn på ting på dagtid slik at du blir trøtt på kvelden. Tegn det du ser. Alt du får ned på papiret får du satt i perspektiv og dermed på avstand. Det skal lite til før psykiaterne tar livet av hjernen din. Tenk på det som en alaskabjørn som vil redde deg opp ifra en elv. Jeg mener ikke at man skal motsette seg alt, men stole på seg selv. Det er jo kun du som kan bestemme over deg selv uansett! Deilig?

Og til psykiateren her inne: Du anbefaler denne personen å øke dosen, uten en gang å ha hatt en samtale med pasienten, er du ikke riktig klok? Hvorfor kan du ikke selv teste ut medisinene?

Må leses: http://cms.wso.no/fs/NedtrappingsveilederWeb.pdf

Stå på, og trå forsiktig.. Lykke til stå på og elsk livet ditt;-)))

Endret av pkm
stjernestøv
Skrevet

Interessant pkm. Men hva om man mister rotfestet, er så redd at en ikke kan fungere. Skal man unngå medisin da også?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Interessant pkm. Men hva om man mister rotfestet, er så redd at en ikke kan fungere. Skal man unngå medisin da også?

Det pkm skriver er et samrøre av uvitenskapelig tullballeri. Jeg håper du har evne til å se at dette ikke er et faglig, men et politisk,religiøst innlegg.

Skrevet

Hei Medlem som svarer IsteSitron,

Du var litt kjapp i din lesning i beste fall. Det var ingen vanlig samtale med gud det IsteSitron ærlig beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...