Gå til innhold

Man har vel ikke noen garanti for ikke å bli utnyttet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man skal samarbeide med noen om jobb og i andre situasjoner så er det vel en sjangse for å bli utnyttet?

Jeg har en redsel imot å stole for mye på andre mennesker ifra tidligere hendelser.

En får vel bare være med og tro godt om andre mennesker inntil det motsatte er bevisst?

Ellers kommer man vel ikke langt?Er det noen gode leveregler for dette?

Anonymous poster hash: c5e18...217

Fortsetter under...

Skrevet

Det var vel President Roosevelt som sa: "Speak softly and carry a big stick", og jeg tror noe av det samme kan brukes til det du spør om.

I dagligdagen så "investerer" man relativt lite - man kan stole på andre, fordi det er som å låne ut 50 øre. Det er ikke så ekstremt farlig hvis personen ikke betaler tilbake, eller det viser seg at man ikke kan stole på vedkommende.

Så er det de mer tette forholdene, og der må man jo vurdere bedre om personen er til å stole på. Det kan være vanskelig å vite, selvsagt, men man bør legge merke til hvordan de omtaler folk de kjente før, og hvordan de omtaler folk som ikke kan gjøre noe for dem. Det sier ofte mye.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Nei,man satser vel kanskje ikke så mye, og skulle det vise seg at personen ikke var til å stole på så har man jo funnet ut det ihvertfall.

Skrevet

Det kan være vanskelig å vite, selvsagt, men man bør legge merke til hvordan de omtaler folk de kjente før, og hvordan de omtaler folk som ikke kan gjøre noe for dem. Det sier ofte mye

Den der bruker jeg også - fungerer svært godt :-)

Skrevet (endret)

Når man skal samarbeide med noen om jobb og i andre situasjoner så er det vel en sjangse for å bli utnyttet? Jeg har en redsel imot å stole for mye på andre mennesker ifra tidligere hendelser. En får vel bare være med og tro godt om andre mennesker inntil det motsatte er bevisst? Ellers kommer man vel ikke langt?Er det noen gode leveregler for dette?

Jeg synes det er greit å lytte til hvordan folk omtaler andre - det sier mye, slik Sør skriver... Endret av hww
Skrevet

Du spør om sjansen for samarbeid med andre øker sjansen for å bli utnyttet.

Du har alt fått tips om å ikke mer enn du kan miste.

Så handler det mye om deg, selvfølelse og dine grenser. Uansett hva du tenker på av utnyttelse, så er du ansvarlig ovenfor deg selv for å sette grenser i situasjoner. Tenk ut hvor du vil ha dine grenser og hva du kan/vil gi eller miste. Hold på fornuft og grenser :)   

Når man skal samarbeide med noen om jobb og i andre situasjoner så er det vel en sjangse for å bli utnyttet?

Jeg har en redsel imot å stole for mye på andre mennesker ifra tidligere hendelser.

En får vel bare være med og tro godt om andre mennesker inntil det motsatte er bevisst?

Annonse

Skrevet

Hva slags utnyttelse er det du er redd for i jobbsammenheng?

AnonymBruker
Skrevet

Garanti og garanti, man kan gardere seg mot å bli utnyttet hvis man ikke lar seg utnytte? Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg ingen dårlig erfaring med å bli "utnyttet", verken på jobb eller privat. Selvsagt var det noe prosjektarbeid på skolen og slikt som noen ble gratispassasjerer på, men på jobb føler jeg at det både er gi og ta når det kommer til å gjøre noe for andre og stille opp ekstra  innimellom. Det øyeblikket jeg ikke hadde syntes det virket greit, hadde jeg jo ikke gjort det? eller bedt andre om hjelp? Privat er det da ingen som utnytter meg, annet enn mannen min kanskje, som sluntrer unna klesvasken. Jeg utnytter han økonomisk til gjengjeld :)

Jeg har verken en redsel for å stole på andre mennesker (i hvilken grad må du stole på dem?), eller føler jeg bare "er med og tror godt" om alle andre.

I de fleste vanlige situasjoner er det vel ikke en sjanse for å bli utnyttet, er det det da?

Anonymous poster hash: 8f271...145
Skrevet

Det blir en kost-nyttevurdering.  Noen ganger risikerer å tape mest ved å ikke vise et minstemål av tillit.

Samtidig trenger man ikke være naiv.  En sunn vurdering av hvem man stoler på,  hvor mye og i hvilke situasjoner er fornuftig.  Stoler man på folk,  vil man tidvis gå på tap.  Akkurat som en bedrift ikke kunne ha kunder om den ikke kalkulerte med noen tapsprosjekter iblant.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...