Gå til innhold

NHD: Kan dette skje? Innleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har spurt her før, men fikk ikke svar av fagperson så er fremdeles i tvil.

Hvis en pasient hadde kommet til deg og innrømmet selvskading som kan medføre døden, at det bare er "ren flaks", og at den personen tenker på det som selvskading men er klar over at hun kan dø av det, men ikke klarer å bry seg. Kan psykiateren da legge inn denne pasienten på somatisk/psyiatrisk på tvang? 

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan - ja. På psykiatrisk.

Det betyr ikke at alle ville ha gjort det.

Skrevet

Kan - ja. På psykiatrisk.

Det betyr ikke at alle ville ha gjort det.

Tusen takk for svar. Kan en altså ikke sende en på somatikken selv om symptomer er tilstede? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en har en akutt skade som må fikses der og da, kan en selvsagt bli sendt på somatisk.

En annen sak er at ikke alle ville ha blitt med på dette spillet. Hvis du hadde oppsøkt meg pga selvskading, ville jeg anta at det var for å få hjelp. Om du ikke hadde ønsket skaden behandlet, kunne du vel like gjerne blitt hjemme. Jeg hadde tilbudt deg behandling, men ikke tvunget den på deg. Det er ditt valg å skade deg eller ikke. Det er også ditt valg å oppsøke meg for hjelp. Vi du så ha hjelp, får du ta den frivillig. Jeg gidder ikke å sloss med deg.

Tusen takk for svar. Kan en altså ikke sende en på somatikken selv om symptomer er tilstede? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...