cappella33 Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Jeg er ei kvinne på 33 år, som har vært sammen med en mann på 39 år i 2 mndr. Nå i det siste har han villet ha hjelp til å hente pakke i posten, og en regning. Og nå ønsker han å få låne 30 000 kr til kredittgjeld. Dette har begynt å plage meg nå, eg hjalp han med en pakke på rundt 1000 kr. har fått halvparten tilbake. Jeg har endel penger som jeg har arvet, og dette vet han. Han har jobb, men høye utgifter så han sitter ikke igjen med så mye til overs i mnd. Jeg er usikker og i tvil om hva jeg skal gjøre. På en side vil jeg hjelpe han, på en annen så er jeg usikker. Vi har ellers et godt forhold, han viser meg og forteller meg hvor mye jeg betyr for han, og han elsker meg. dette er gjensidig. Han sliter med sjalusi og er redd for å miste meg, dette har med han har blitt såret og utnyttet i tildligere forhold. Jeg har selv opplevd det samme. Jeg har litt problemer med å stole på folk selv, og har sliter med depresjoner og angst. Nå sliter jeg med samvittigheten min, og merker jeg er litt nedfor i kveld. I løpet av 2 uker så har det vært endel snakk om at han vil låne av meg. Føler meg sliten og er litt i tvil om alt nå. Han er litt krevende, og blir mistenksom hvis jeg ikke svarer på mob, eller hvis jeg er trøtt og sliten. Jeg spiller med åpne kort, så det er ikke noe tull fra min side. Hva tenker dere om dette? jeg er redd for å ikke få pengene igjen selvklart. Men er og redd for å såre han. Han sier at kjærestepar hjelper hverandre og deler på ting. Er redd for å bli utnyttet, og angrer nesten på at jeg fortalte om pengene jeg har. Er og redd for å få så dårlig samvittighet og. Jeg får ikke sove fordi dette plager meg i kveld/ natt. Håper noen har gode råd til meg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Jeg er ei kvinne på 33 år, som har vært sammen med en mann på 39 år i 2 mndr. Nå i det siste har han villet ha hjelp til å hente pakke i posten, og en regning. Og nå ønsker han å få låne 30 000 kr til kredittgjeld. Dette har begynt å plage meg nå, eg hjalp han med en pakke på rundt 1000 kr. har fått halvparten tilbake. Jeg har endel penger som jeg har arvet, og dette vet han. Han har jobb, men høye utgifter så han sitter ikke igjen med så mye til overs i mnd. Jeg er usikker og i tvil om hva jeg skal gjøre. På en side vil jeg hjelpe han, på en annen så er jeg usikker. Vi har ellers et godt forhold, han viser meg og forteller meg hvor mye jeg betyr for han, og han elsker meg. dette er gjensidig. Han sliter med sjalusi og er redd for å miste meg, dette har med han har blitt såret og utnyttet i tildligere forhold. Jeg har selv opplevd det samme. Jeg har litt problemer med å stole på folk selv, og har sliter med depresjoner og angst. Nå sliter jeg med samvittigheten min, og merker jeg er litt nedfor i kveld. I løpet av 2 uker så har det vært endel snakk om at han vil låne av meg. Føler meg sliten og er litt i tvil om alt nå. Han er litt krevende, og blir mistenksom hvis jeg ikke svarer på mob, eller hvis jeg er trøtt og sliten. Jeg spiller med åpne kort, så det er ikke noe tull fra min side. Hva tenker dere om dette? jeg er redd for å ikke få pengene igjen selvklart. Men er og redd for å såre han. Han sier at kjærestepar hjelper hverandre og deler på ting. Er redd for å bli utnyttet, og angrer nesten på at jeg fortalte om pengene jeg har. Er og redd for å få så dårlig samvittighet og. Jeg får ikke sove fordi dette plager meg i kveld/ natt. Håper noen har gode råd til meg. Jeg ville vært meget skeptisk. Jeg ville ikke ha lånt bort penger til ham. Du skriver at du er redd for å såre ham. Jeg mener at det er ingen grunn til at han skulle bli såret av at du sier nei til å låne ham pengene. Bruker han å si eller vise at han er såret når han ikke får det han vil? Det kan være manipulering. Du forteller også annet som gjør meg skeptisk; det at han er mistenksom. Du forteller at han sier at kjærestepar hjelper hverandre og deler på ting. Dette sier han kanskje for å prøve å overtale deg , og gi deg dårlig samvittighet . Han er en voksen mann som selv må ta ansvar for sin økonomi. Det finnes mange løsninger: det er mulig for ham å undersøke angående betalingsordning for sin kredittgjeld og/eller ta opp et gunstigere lån med lavere rente i en bank for å betale kortgjelden med. Du skal ikke ha dårlig samvittighet pga at du velger å si nei til å låne ham pengene. Ja, jeg ville ha vært redd for å bli lurt og utnyttet i et slikt tilfelle. Anonymous poster hash: dabc3...b77 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Jeg er ei kvinne på 33 år, som har vært sammen med en mann på 39 år i 2 mndr. Nå i det siste har han villet ha hjelp til å hente pakke i posten, og en regning. Og nå ønsker han å få låne 30 000 kr til kredittgjeld. Dette har begynt å plage meg nå, eg hjalp han med en pakke på rundt 1000 kr. har fått halvparten tilbake. Jeg har endel penger som jeg har arvet, og dette vet han. Han har jobb, men høye utgifter så han sitter ikke igjen med så mye til overs i mnd. Jeg er usikker og i tvil om hva jeg skal gjøre. På en side vil jeg hjelpe han, på en annen så er jeg usikker. Vi har ellers et godt forhold, han viser meg og forteller meg hvor mye jeg betyr for han, og han elsker meg. dette er gjensidig. Han sliter med sjalusi og er redd for å miste meg, dette har med han har blitt såret og utnyttet i tildligere forhold. Jeg har selv opplevd det samme. Jeg har litt problemer med å stole på folk selv, og har sliter med depresjoner og angst. Nå sliter jeg med samvittigheten min, og merker jeg er litt nedfor i kveld. I løpet av 2 uker så har det vært endel snakk om at han vil låne av meg. Føler meg sliten og er litt i tvil om alt nå. Han er litt krevende, og blir mistenksom hvis jeg ikke svarer på mob, eller hvis jeg er trøtt og sliten. Jeg spiller med åpne kort, så det er ikke noe tull fra min side. Hva tenker dere om dette? jeg er redd for å ikke få pengene igjen selvklart. Men er og redd for å såre han. Han sier at kjærestepar hjelper hverandre og deler på ting. Er redd for å bli utnyttet, og angrer nesten på at jeg fortalte om pengene jeg har. Er og redd for å få så dårlig samvittighet og. Jeg får ikke sove fordi dette plager meg i kveld/ natt. Håper noen har gode råd til meg. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet om du velger å si nei til å låne ham pengene. Det er ikke normalt å spørre om å få låne så mye penger på den måten som han gjør, i den situasjonen som dere er i. Jeg håper at du får sove godt i natt! Anonymous poster hash: dabc3...b77 0 Siter
Dorthe Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Jeg hadde aldri lånt ham penger. Dessuten, elsker man hverandre etter to måneder? Jeg hadde vært skeptisk til denne mannen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Jeg er ei kvinne på 33 år, som har vært sammen med en mann på 39 år i 2 mndr. Nå i det siste har han villet ha hjelp til å hente pakke i posten, og en regning. Og nå ønsker han å få låne 30 000 kr til kredittgjeld. Dette har begynt å plage meg nå, eg hjalp han med en pakke på rundt 1000 kr. har fått halvparten tilbake. Jeg har endel penger som jeg har arvet, og dette vet han. Han har jobb, men høye utgifter så han sitter ikke igjen med så mye til overs i mnd. Jeg er usikker og i tvil om hva jeg skal gjøre. På en side vil jeg hjelpe han, på en annen så er jeg usikker. Vi har ellers et godt forhold, han viser meg og forteller meg hvor mye jeg betyr for han, og han elsker meg. dette er gjensidig. Han sliter med sjalusi og er redd for å miste meg, dette har med han har blitt såret og utnyttet i tildligere forhold. Jeg har selv opplevd det samme. Jeg har litt problemer med å stole på folk selv, og har sliter med depresjoner og angst. Nå sliter jeg med samvittigheten min, og merker jeg er litt nedfor i kveld. I løpet av 2 uker så har det vært endel snakk om at han vil låne av meg. Føler meg sliten og er litt i tvil om alt nå. Han er litt krevende, og blir mistenksom hvis jeg ikke svarer på mob, eller hvis jeg er trøtt og sliten. Jeg spiller med åpne kort, så det er ikke noe tull fra min side. Hva tenker dere om dette? jeg er redd for å ikke få pengene igjen selvklart. Men er og redd for å såre han. Han sier at kjærestepar hjelper hverandre og deler på ting. Er redd for å bli utnyttet, og angrer nesten på at jeg fortalte om pengene jeg har. Er og redd for å få så dårlig samvittighet og. Jeg får ikke sove fordi dette plager meg i kveld/ natt. Håper noen har gode råd til meg. Du skriver: "Vi har ellers et godt forhold, han viser meg og forteller meg hvor mye jeg betyr for han, og han elsker meg. dette er gjensidig." Mange mennesker er svært gode skuespillere. Jeg sier ikke at han er det, men _kan_ være. Du kan ikke vite at han elsker deg. Ved å si nei til å låne bort penger tror jeg at du vil finne ut mer om ham og om han er glad i deg. Anonymous poster hash: dabc3...b77 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 En voksen person som vil låne penger av kjæresten etter kun et par måneder, er i aller beste fall en stor slabbedask. Mest sannsynlig er han en svindler. Pengene vil du aldri få igjen. Kvitt deg med han med en gang. Han drar uansett etter at du ikke har mer penger å tilby. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Selvfølgelig låner du ikke bort penger til denne mannen. Du har alt lånt bort litt og ikke fått det tilbake, tror du han kommer løpende med 30.000,- etter kort tid om du låner ham det? Neppe. Om han blir fornærmet, sur og vanskelig å ha med å gjøre om du sier nei så er ikke kjærligheten hans verdt mange sure sild. Om dere hadde vært sammen over flere år hadde saken vært en annen, men jeg mener at man slett ikke ber en partner om et slikt lån etter et par mnd. Det høres jo dessuten ut som han har flere ugler i mosen. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Jeg sier som Lillemus: Selvfølgelig låner du ikke bort penger til denne mannen. Dump ham. 0 Siter
cappella33 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Skrevet 16. april 2013 Takker for svar Jo jeg syns jo selv det er rart at han spør om å låne penger så tidlig i forholdet, og så mye penger. Han sa i går han måtte betale noen tusen kr på kredittkort gjelden, hvis ikke går den til inkasso. pga han ikke har betalt minste beløpet på 2 mndr. Dette er jo selvklart hans problem og ikke mitt. Men så er jo en av mine svake sider det at jeg er litt for dum snill snill av meg. Og jeg vet selv hvordan det er å ha dårlig råd, så derfor sliter jeg med samvittigheten min nå. Det er ikke noe godt å ha det sånn. skal til min psykriatiske sykepleier i dag og har tenkt å fortelle han dette, jeg vet han vil råde meg til å ikke låne han penger også. Jeg kjenner han jo ikke så godt siden vi ikke har vært sammen så lenge. Ja han er sånn at hvis han ikke alltid får viljen sin så blir han lei seg osv. Magefølelsen min sier jo at jeg ikke skal låne pengene, selv om han sier han vil være med meg resten av livet, så har man aldri noen garantier. Jeg var så dum og sa hvor mye penger jeg hadde, vi snakket om penger og dermed så bare datt det ut. Syns det har vært snakk om penger mye i det siste, og det sårer meg. Jeg vil jo finne ut om han er noe å samle på om jeg ikke låner han penger, han er litt for intens med å fortelle meg hvor mye han elsker meg gang på gang. Jeg er nedtrykt pga dette nå, og det gjør meg vondt å ha det sånn. Hva mener du med lillemus. at det virker som han har flere ugler i mosen? Det er bra at du NHD svarer meg også. Men jeg har ikke lyst å gjøre det slutt med han. Men om han skal fortsette å spørre om å låne penger, da tror jeg ikke at jeg orker mere med han. 0 Siter
cappella33 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Skrevet 16. april 2013 Hvis han gjør det slutt med meg pga pengene, ja da vet jeg hva slags type han er. Jeg må bare ta den sjangsen. 0 Siter
laban Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Hvis han ikke betaler minstebeløpet på kreditten, hva var det i den pakka som var så viktig at han skulle bruke 1000 kr på den? Hvis man har dårlig råd, må man prioritere beinhardt. Det er helt normalt å avvise å låne bort penger til noen man har kjent i to måneder. Hvis han er noe å samle på, forstår han det. Bare avvis temaet når det kommer opp, si det er for tidlig. Dersom han så forsvinner, vet du hvorfor - og kan være glad du fremdeles har pengene dine. 0 Siter
påskelilje Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Er enig med de andre her. Det er altfor tidlig i et forhold å spørre om å låne penger av kjæresten! Han spiller på din snillhet og kanskje usikkerhet. Ikke gi etter. Dersom han er ordentlig glad i deg, vil han forstå dette. Dersom han ikke er ordentlig glad i deg, forsvinner han kanskje når du ikke gir ham penger, men det er bedre at det skjer nå enn seinere, ikke sant? Når han ikke har betalt tilbake det første lille lånet, så er det jo liten sjanse for at han vil betale tilbake et mye større lån... 0 Siter
cappella33 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Skrevet 16. april 2013 Hvis han ikke betaler minstebeløpet på kreditten, hva var det i den pakka som var så viktig at han skulle bruke 1000 kr på den? Hvis man har dårlig råd, må man prioritere beinhardt. Det er helt normalt å avvise å låne bort penger til noen man har kjent i to måneder. Hvis han er noe å samle på, forstår han det. Bare avvis temaet når det kommer opp, si det er for tidlig. Dersom han så forsvinner, vet du hvorfor - og kan være glad du fremdeles har pengene dine. Han bestilte noe til bilen sin i den pakken, forstår ikke hvorfor han gjorde det når han ikke har råd til å leve omtrent. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Fikk lyst til å skrive et ekstra innlegg som er mer generelt. Hvorfor trenger folk å låne penger? Fordi forbruket er høyere enn inntekten. Om de ikke endrer på dette, vil lånebehovet bare fortsette, og de får stadig høyere gjeld. Hva skal til for å stoppe det økende lånebehovet? Forbruket må tilpasses inntekten. Hva må til for å kunne betale tilbake på lån? Forbruket må reduseres slik at det blir klart lavere enn inntekten, og dette må vedvare over så lang tid som det tar å nedbetale gjelden. Dette bør alle som vurderer å låne ut penger tenke over. Dessverre tenker de som spør om lån sjelden over dette. Til slutt: Hvis banken ikke vil låne deg pengene, har du ikke råd til lånet, og du må avstå fra dette forbruket. 0 Siter
Elis31 Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Fikk lyst til å skrive et ekstra innlegg som er mer generelt. Hvorfor trenger folk å låne penger? Fordi forbruket er høyere enn inntekten. Om de ikke endrer på dette, vil lånebehovet bare fortsette, og de får stadig høyere gjeld. Hva skal til for å stoppe det økende lånebehovet? Forbruket må tilpasses inntekten. Hva må til for å kunne betale tilbake på lån? Forbruket må reduseres slik at det blir klart lavere enn inntekten, og dette må vedvare over så lang tid som det tar å nedbetale gjelden. Dette bør alle som vurderer å låne ut penger tenke over. Dessverre tenker de som spør om lån sjelden over dette. Til slutt: Hvis banken ikke vil låne deg pengene, har du ikke råd til lånet, og du må avstå fra dette forbruket. Godt svar! 0 Siter
Tonette Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Hvis han virkelig elsker deg så mye som han sier, så respekterer han din avgjørelse om å ikke låne han penger. Si klart og tydelig i fra om at du ikke vil låne han mer penger, og be han slutte å mase mer om det.Hvis han ikke respekterer det, så vet du at forholdet ikke kommer til å vare. 0 Siter
cappella33 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Skrevet 16. april 2013 Er enig med de andre her. Det er altfor tidlig i et forhold å spørre om å låne penger av kjæresten! Han spiller på din snillhet og kanskje usikkerhet. Ikke gi etter. Dersom han er ordentlig glad i deg, vil han forstå dette. Dersom han ikke er ordentlig glad i deg, forsvinner han kanskje når du ikke gir ham penger, men det er bedre at det skjer nå enn seinere, ikke sant? Når han ikke har betalt tilbake det første lille lånet, så er det jo liten sjanse for at han vil betale tilbake et mye større lån... Ja det er sant. Er bedre han forsvinner nå enn senere ja. Han har jo snakket om en nedbetalings plan til meg. Merker dette demper meg. 0 Siter
cappella33 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Skrevet 16. april 2013 Fikk lyst til å skrive et ekstra innlegg som er mer generelt. Hvorfor trenger folk å låne penger? Fordi forbruket er høyere enn inntekten. Om de ikke endrer på dette, vil lånebehovet bare fortsette, og de får stadig høyere gjeld. Hva skal til for å stoppe det økende lånebehovet? Forbruket må tilpasses inntekten. Hva må til for å kunne betale tilbake på lån? Forbruket må reduseres slik at det blir klart lavere enn inntekten, og dette må vedvare over så lang tid som det tar å nedbetale gjelden. Dette bør alle som vurderer å låne ut penger tenke over. Dessverre tenker de som spør om lån sjelden over dette. Til slutt: Hvis banken ikke vil låne deg pengene, har du ikke råd til lånet, og du må avstå fra dette forbruket. Ja dette skjønner jeg. takk 0 Siter
cappella33 Skrevet 16. april 2013 Forfatter Skrevet 16. april 2013 Hvis han virkelig elsker deg så mye som han sier, så respekterer han din avgjørelse om å ikke låne han penger. Si klart og tydelig i fra om at du ikke vil låne han mer penger, og be han slutte å mase mer om det. Hvis han ikke respekterer det, så vet du at forholdet ikke kommer til å vare. Har tenkt å snakke med han om dette, for det påvirker psyken min negativt alt dette om penger. Jeg har lånt han litt og det får holde. 0 Siter
Sjuska Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Ikke lån han noe mer penger, det er ikke normalt å låne penger av kjæresten etter så kort tid og når det skal dekke gammel forbruksgjeld ville jeg vært ekstra skeptisk. Det er heller ikke normalt å si etter 2 måneder at en vil være sammen med noen resten av livet, en kjenner ikke hverandre godt nok etter 2 måneder.. Jeg har selv vært sammen med 2 som hadde veldig mye gammel forbruks gjeld, de kan snakke så mye de vil om nedbetalingsplan for å betale tilbake, men det holder ikke med snakket, de må ha penger også. Og klarer han ikke betale minstebeløpet på gjeld han har nå klarer han neppe å betale deg tilbake. Har dessuten smertelig erfaring med at penger en skylder kjæresten blir lavt prioritert, det er alltid noe annet å bruke pengene på først. Si nei til å låne han mer penger, blir han sur og lei seg så er han ikke noe å samle på. Du vil bare ende opp med tom konto til slutt om du gir etter.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.