Gå til innhold

Typen min vil låne penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper du ikke låner ham mer! Noen mennesker er som parasitter. De suger seg fast der de ser en mulighet til å snylte på noen, og når det ikke er mer å hente er vedkommende uinteressant. Da er det videre til neste. Alarmklokkene ringer når jeg leser det du skriver. Mitt råd må bli å komme deg ut av dette forholdet mens du enda har sparepengene dine i behold.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cappella33

16

• AnonymBruker

7

• ekte nick

5

• PieLill

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uff jeg føler meg ganske dum og godtroende og alt nå.

Har sovet lite i natt pga dette her.

Du mener og jeg bør komme meg ut av forholdet, men jeg vet ikke jeg.

Jeg har ikke tenkt å låne han pengene, og hvis han lager en stor sak av dette, så er han ikke verdt å være sammen med har jeg funnet ut.

Men så syns jeg synd på han og. fuckings samvittigheten min altså. 

Tror jeg må prøve å sove litt til jeg.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å låne han pengene, og hvis han lager en stor sak av dette, så er han ikke verdt å være sammen med har jeg funnet ut.

Enig med deg, du behøver ikke å gjøre det slutt på grunn av forespørslen om lån, men du bør  IKKE låne ham pengene.  Det er helt normalt å si nei;man låner ikke penger til noen man har kjent så kort (og helst låner man ikke penger av venner eller kjærester i det hele tatt).

Hans reaksjon på at du ikke vil låne ham pengene vil fortelle deg om han er noe å samle på.

Skrevet

Han høres faktisk ut som en veldig typisk svindler. Du sier selv at du tror han går lei hvis han ikke får viljen sin.

Du hjelper verken deg selv eller han ved å låne ham penger. Hvis han får låne penger, så fortsetter han bare problemene sine. Eneste måten å hjelpe ham å ta ansvar, er å slutte å hjelpe ham, da møter han veggen og ofte er det det som må til.

Ellers er det typisk for svindlere at de finner seg kvinner som er snille/godtroende og har mye penger.

Du MÅ IKKE låne ham penger. Si nei, gjenta nei, gjenta nei. Hvis han fortsetter å presse deg, så kutter du ham ut. Ditt liv og dine penger skal du ta vare på. 

Man elsker dessuten ikke noen etter to måneder.

Skrevet

Ja dette tenker jeg på selv.

Hvordan skal han klare å betale meg tilbake når han sliter med å betale resten av regningene sine.

Han får hjelp av sin mor til mat når han ikke har penger.

Har hjelpet han litt, og det får holde. Men han fortsetter jo bare.

Nei jeg må være bestemt og sterk for å klare dette.

Er ikke normalt å spørre om penger flere ganger på så kort tid.

Så sa han det at hvis jeg hadde hatt en regning, da hadde han betalt den.

Ja rart det da når han ikke har råd til å betale sine egne regninger.

Mine følelser for han er blitt litt dempet nå pga dette pengestyret. Er det normalt eller?

Nå fikk jeg tlf fra sykepleien, og han psykriatiske sykepleieren min er syk i dag :( det var kjipt for jeg ville snakke med han om dette i dag.

Men men. får heldigvis mye respons fra dere. hjelper meg til å følge magefølelsen min.

Skrevet

Han høres faktisk ut som en veldig typisk svindler. Du sier selv at du tror han går lei hvis han ikke får viljen sin.

Du hjelper verken deg selv eller han ved å låne ham penger. Hvis han får låne penger, så fortsetter han bare problemene sine. Eneste måten å hjelpe ham å ta ansvar, er å slutte å hjelpe ham, da møter han veggen og ofte er det det som må til.

Ellers er det typisk for svindlere at de finner seg kvinner som er snille/godtroende og har mye penger.

Du MÅ IKKE låne ham penger. Si nei, gjenta nei, gjenta nei. Hvis han fortsetter å presse deg, så kutter du ham ut. Ditt liv og dine penger skal du ta vare på. 

Man elsker dessuten ikke noen etter to måneder.

Ja det er jo tydelig det du sier, for han har jo bare fortsatte med pengesnakket sitt.

Han visste ikke jeg hadde mye penger da vi ble kjent og sammen.

Jeg vil selvfølgelig ta vare på pengene mine. har planer om å investere i å kjøpe meg leilighet.

Merker og han er litt kontrollerene av seg. liker ikke det. 

Skrevet

Enig med deg, du behøver ikke å gjøre det slutt på grunn av forespørslen om lån, men du bør  IKKE låne ham pengene.  Det er helt normalt å si nei;man låner ikke penger til noen man har kjent så kort (og helst låner man ikke penger av venner eller kjærester i det hele tatt).

Hans reaksjon på at du ikke vil låne ham pengene vil fortelle deg om han er noe å samle på.

Ja vi ble jo enige om jeg skulle tenke på dette. Og det har jeg jo fått gjort, samt mange gode tilbakemeldinger her inne, som har vært godt for meg å lese.

Så jeg må snakke med han om dette i løpet av dagen, og da regner jeg med jeg vet om han er noe å samle på eller ikke.

Er synd penger skal ødelegge osv så mye.

Jeg kommer til å gi en lyd her om hvordan det har gått, når jeg har pratet med han.

Skrevet

Veldig godt sagt - og helt riktig.

Skrevet (endret)

Dere har vært sammen i to måneder og han driver allerede på å manipulere deg og spille ping-pong på din skyldfølelse.

En krass påstand.  Men kanskje har jeg mine ord i behold;

Du vet selvfølgelig inderlig vel hvor dumt det er å låne masse penger til noen en har kjent i bare to mndr. og som har økonomiske problemer pga overbruk, manglende betalingsevne/-vilje,  slabbedasking og rot.

Likevel har du så store kvaler med å si nei til ham at det går ut over søvn, psyke, selvtillit og dømmekraft. Du føler deg på nippet til å gi etter?  (Ellers hadde du neppet startet denne tråden.) Bare manipulerende mennesker klarer noe slikt.  Og det trengs som regel en solid posjon kalkulerende kynisme i tillegg.

Tar jeg ikke feil,  føler du deg allerede ganske så ansvarlig for hans økonomiske overlevelse og velbefinnende?  Det er bare så synd i ham når han er blakk? Og han er bare så ute av stand til å gjøre noe med det selv og så avhengig av din redning?

Han er som en unge som nekter å ta på varmt yttertøy.  Men når han så fryser, tar han det som den største selvfølge at andre skal gi ham sitt og fryse for ham.

Har du regnet på hvor mye du har brukt på ham allerede?

"Men så syns jeg synd på han og. fuckings samvittigheten min altså. 

Tror jeg må prøve å sove litt til jeg."

Nettopp derfor må du holde solid avstand til mennesker som surmuler, tragedifiserer seg selv og på andre måter haler og drar samvittigheten din på ville veier.

Ikke bli med i klubben av snille mennesker som lar seg utnytte på det groveste!  Pene, 'riktige' ord har minusverdi om det ikke finnes holdning og handling til å bakke dem opp.  Store mennesker er sparsomme med store ord.  Små mennesker kompenserer gjerne med digre ytringer.

Endret av PieLill
Skrevet

Hvis han gjør det slutt med meg pga pengene, ja da vet jeg hva slags type han er.

Jeg må bare ta den sjangsen.

Jeg syns du skal pakke snippvesken også om du ikke får tilbake det han allerede har lånt rimelig kjapt (max 2 uker).

Må forøvrig legge til at jeg ikke fikk noe godt inntrykk av denne nye kjæresten din. Snille, sunne mennesker med gode hensikter er ikke mistenksomme og sjalu etter to måneder, og de prøver også alle andre muligheter på å skaffe penger til det de har kjøpt enn hos den de er nyforelsket i.

Mitt råd er egentlig: Snu deg motsatt veg og løp! :)

Skrevet

Det er helt normalt å si nei;man låner ikke penger til noen man har kjent så kort (og helst låner man ikke penger av venner eller kjærester i det hele tatt).

Signeres!

Skrevet

Jeg forstår at du elsker ham, så lenge han går rundt hele tiden og sier han elsker deg og vil leve resten av livet sammen med deg. 

Men personlig tror jeg ikke det er bare deg han vil leve sammen med, han har rett og slett fått kloa i deg og pengene dine. 

Da han fikk vite at du hadde en del penger, da spurte han nesten umiddelbart om lån. 

Det er flere ting som skurrer litt her. 

Blant annet at etter kun 2 måneder så vil han låne så mye som 30 000 av deg. 

Jeg skal si deg det, det er ingen normale kjærester som spør om så mye penger etter kun 2 måneder, jeg vil gå så langt som å si at det ikke er normalt i det hele tatt og spør etter så mye penger. 

Sannsynligvis er dette en mann som "tar" penger fra deg og som stikker når det ikke er mer igjen på konto, eller ikke er mer å få. 

Jeg tror ikke dette er en mann som elsker deg, men han elsker rett og slett pengene dine. 

Jeg sier ikke at han ikke er glad i deg, en kan være glad i folk, uten å elske.

Det med at han gjentar seg selv hele tiden med at han både viser og sier at han er glad i deg, er en måte å "smelte isen" på. Han gjør dette for å oppnå det han vil, i dette tilfellet penger.

Han vet at du er svak og bruker derfor sjarmtriks for å gjøre deg enda svakere, slik at han oppnår det han vil.

Det med gjelden er noe han må fikse selv, det var han som startet gjelden og siden han er voksen er det også han som må fikse gjelden, og dette med sine egne penger.

Hvis du fortsetter og gi han penger, vil han få bevis på at han får det som han vil når han bruker sine gode gamle sjarmtriks, da vil denne onde sirkelen aldri ta slutt, og du vil tilslutt sitte med tom konto, og når det ikke er mer å hente , ja, da stikker mannen.

Det at han sier han vil lage en nedbetalingsplan, sier han for å få deg til å bli, slik at du ikke blir mistenksom og forlater ham.

Du må bare nekte ham mer penger, og hvis han da blir sur og grinete, da pakker du bare tingene dine og drar, for da er han ingen god mann å samle på. 

Vær bestemt og si at det er hans problem at han har gjeld, og siden det er kun hans feil så er det kun han som må fikse dette. 

Og til det med pengene du allerede har lånt ham, gi beskjed om at du SKAL ha pengene tilbake. 

Det man låner skal man også gi tilbake. 

Lykke til:) 

Mvh

Skrevet

Dere har vært sammen i to måneder og han driver allerede på å manipulere deg og spille ping-pong på din skyldfølelse.

En krass påstand.  Men kanskje har jeg mine ord i behold;

Du vet selvfølgelig inderlig vel hvor dumt det er å låne masse penger til noen en har kjent i bare to mndr. og som har økonomiske problemer pga overbruk, manglende betalingsevne/-vilje,  slabbedasking og rot.

Likevel har du så store kvaler med å si nei til ham at det går ut over søvn, psyke, selvtillit og dømmekraft. Du føler deg på nippet til å gi etter?  (Ellers hadde du neppet startet denne tråden.) Bare manipulerende mennesker klarer noe slikt.  Og det trengs som regel en solid posjon kalkulerende kynisme i tillegg.

Tar jeg ikke feil,  føler du deg allerede ganske så ansvarlig for hans økonomiske overlevelse og velbefinnende?  Det er bare så synd i ham når han er blakk? Og han er bare så ute av stand til å gjøre noe med det selv og så avhengig av din redning?

Han er som en unge som nekter å ta på varmt yttertøy.  Men når han så fryser, tar han det som den største selvfølge at andre skal gi ham sitt og fryse for ham.

Har du regnet på hvor mye du har brukt på ham allerede?

"Men så syns jeg synd på han og. fuckings samvittigheten min altså. 

Tror jeg må prøve å sove litt til jeg."

Nettopp derfor må du holde solid avstand til mennesker som surmuler, tragedifiserer seg selv og på andre måter haler og drar samvittigheten din på ville veier.

Ikke bli med i klubben av snille mennesker som lar seg utnytte på det groveste!  Pene, 'riktige' ord har minusverdi om det ikke finnes holdning og handling til å bakke dem opp.  Store mennesker er sparsomme med store ord.  Små mennesker kompenserer gjerne med digre ytringer.

Du skriver så mye som stemmer her. Og det er litt skremmende syns jeg.

Har vel brukt ca 3000 kr på han. har fått halvparten tilbake.

har sovet litt og det var godt. har ikke fått snakket med han ennå.

Skrevet

Sier som de andre her: ikke finn på å låne ham penger. Si klart og tydelig nei, ikke si at det er for tidlig for da kommer han til å fortsette å mase. Si det som det er: han er selv ansvarlig for sin gjeld og du kjenner ham ikke godt nok til å stole på at han betaler deg tilbake.

Og du: det er slett ikke synd på ham. Han har selv satt seg i den situasjonen han er i, han velger selv hvordan han prioriterer økonomisk(utstyr til bilen istedenfor å betale på gjelden).

Jeg syns igrunn ikke du bør fortsette forholdet. Det er ikke et godt tegn at han allerede etter to måneder har brutt deg ned såpass at du mister søvn og blir nedtrykt fordi du er usikker på om han kommer til å godta at du sier nei til ham. Hvordan vil da resten av samlivet deres bli, om du hele tiden må tilpasse deg hans innfall?

Husk på dette: du er selv ansvarlig for hvordan ditt liv skal være. Dine valg avgjør det hele. Vil du velge å dele livet med en som utnytter deg og får deg til å gå på tå hev i redsel for hvordan han vil reagere?

Om ei av dine nære venninner hadde kommet til deg med samme historien og spurt om råd, hva ville du rådet henne til?

Skrevet

Jeg forstår at du elsker ham, så lenge han går rundt hele tiden og sier han elsker deg og vil leve resten av livet sammen med deg. 

Men personlig tror jeg ikke det er bare deg han vil leve sammen med, han har rett og slett fått kloa i deg og pengene dine. 

Da han fikk vite at du hadde en del penger, da spurte han nesten umiddelbart om lån. 

Det er flere ting som skurrer litt her. 

Blant annet at etter kun 2 måneder så vil han låne så mye som 30 000 av deg. 

Jeg skal si deg det, det er ingen normale kjærester som spør om så mye penger etter kun 2 måneder, jeg vil gå så langt som å si at det ikke er normalt i det hele tatt og spør etter så mye penger. 

Sannsynligvis er dette en mann som "tar" penger fra deg og som stikker når det ikke er mer igjen på konto, eller ikke er mer å få. 

Jeg tror ikke dette er en mann som elsker deg, men han elsker rett og slett pengene dine. 

Jeg sier ikke at han ikke er glad i deg, en kan være glad i folk, uten å elske.

Det med at han gjentar seg selv hele tiden med at han både viser og sier at han er glad i deg, er en måte å "smelte isen" på. Han gjør dette for å oppnå det han vil, i dette tilfellet penger.

Han vet at du er svak og bruker derfor sjarmtriks for å gjøre deg enda svakere, slik at han oppnår det han vil.

Det med gjelden er noe han må fikse selv, det var han som startet gjelden og siden han er voksen er det også han som må fikse gjelden, og dette med sine egne penger.

Hvis du fortsetter og gi han penger, vil han få bevis på at han får det som han vil når han bruker sine gode gamle sjarmtriks, da vil denne onde sirkelen aldri ta slutt, og du vil tilslutt sitte med tom konto, og når det ikke er mer å hente , ja, da stikker mannen.

Det at han sier han vil lage en nedbetalingsplan, sier han for å få deg til å bli, slik at du ikke blir mistenksom og forlater ham.

Du må bare nekte ham mer penger, og hvis han da blir sur og grinete, da pakker du bare tingene dine og drar, for da er han ingen god mann å samle på. 

Vær bestemt og si at det er hans problem at han har gjeld, og siden det er kun hans feil så er det kun han som må fikse dette. 

Og til det med pengene du allerede har lånt ham, gi beskjed om at du SKAL ha pengene tilbake. 

Det man låner skal man også gi tilbake. 

Lykke til:) 

Mvh

Dette er litt harde ord, men for meg er det nødvendige ord kjenner jeg.

Det er til og med blitt slik at føler det er for mye, når han sier han elsker meg nesten 100 ganger i løpet av en dag. Blir litt sliten av det.

Jeg er ikke ansvarlig for hans gjeld, den må han ordne opp i selv.

Skal som sagt si til han i dag at jeg ikke kan hjelpe han. Så får han bli sur eller hva han vil.

Når dette i tillegg trykker psyken min ned, så er det ikke bra i det hele tatt. 

Er redd for han utnytter min snillhet og godhet ja.

Han sier man må stole på hverandre i et forhold. (jeg må stole på å låne han penger mener han)

Og det er jo skremmende han vil låne så mye etter så kort tid.

Nei han kan bare glemme det. Jeg skal ikke bli psyket ned av dette, jeg skal klare dette.

Skrevet

Sier som de andre her: ikke finn på å låne ham penger. Si klart og tydelig nei, ikke si at det er for tidlig for da kommer han til å fortsette å mase. Si det som det er: han er selv ansvarlig for sin gjeld og du kjenner ham ikke godt nok til å stole på at han betaler deg tilbake.

Og du: det er slett ikke synd på ham. Han har selv satt seg i den situasjonen han er i, han velger selv hvordan han prioriterer økonomisk(utstyr til bilen istedenfor å betale på gjelden).

Jeg syns igrunn ikke du bør fortsette forholdet. Det er ikke et godt tegn at han allerede etter to måneder har brutt deg ned såpass at du mister søvn og blir nedtrykt fordi du er usikker på om han kommer til å godta at du sier nei til ham. Hvordan vil da resten av samlivet deres bli, om du hele tiden må tilpasse deg hans innfall?

Husk på dette: du er selv ansvarlig for hvordan ditt liv skal være. Dine valg avgjør det hele. Vil du velge å dele livet med en som utnytter deg og får deg til å gå på tå hev i redsel for hvordan han vil reagere?

Om ei av dine nære venninner hadde kommet til deg med samme historien og spurt om råd, hva ville du rådet henne til?

Nå kommer tanker om å gjøre det slutt med han i hodet mitt.

For jeg vil ikke ha et slikt liv med noen.

Ja er helt feil han skal gjøre med nedtrykt allerede, og det er ikke et godt tegn.

Begynner å lure på om han har noen symptomer på psykopati.

Hadde ei venninne kommet til meg med den samme opplevelsen, da hadde jeg også svart hun at hun måtte ikke finne på å låne han penger.

Selvfølgelig hadde jeg støttet og oppmuntret hun.

Jeg har ikke så mange nære å snakke med, derfor skrev jeg inn her.

Og det er jeg veldig glad for :)

Skrevet

Jeg vil tro det er ett sunnhetstegn fra trådstarter, att  du reagerer på dette selv om du har følelser for han.

Han høres utrolig manipulerende og spekulativ ut. Jeg var selv "sammen" med ei jente engang, som ba meg kjøpe ting til henne, det ble  fort slutt gitt.....

Skrevet

Han sier man må stole på hverandre i et forhold. (jeg må stole på å låne han penger mener han)

Nei han kan bare glemme det. Jeg skal ikke bli psyket ned av dette, jeg skal klare dette.

Tja. Du kan jo vri på dette.  I et forhold må man stole på hverandre.  Da må han stole på din avgjørelse om å ikke låne ham penger,  at du er glad i ham for det.

Ikke begrunn din avgjørelse om å ikke låne ham penger.  For hvert argument du kommer med vil han sikkert ha ti motargumenter.  Si heller veldig bestemt at det er uaktuelt å låne ham penger og at du vil ha tilbake det han alt skylder deg.  Maser og gnåler han,  sier du at du gjør som du vil med dine penger.  Eller aller best,  viser ham døren.  Takk og farvel og ferdig med ham.

Har du tenkt på hvor mye kaos det fort kan bli av å være i et forhold med en økonomisk katastrofe?  Noen episoder av 'Luksusfellen' kan sette ting i perspektiv.

Skrevet (endret)

Dette er litt harde ord, men for meg er det nødvendige ord kjenner jeg.

Det er til og med blitt slik at føler det er for mye, når han sier han elsker meg nesten 100 ganger i løpet av en dag. Blir litt sliten av det.

Jeg er ikke ansvarlig for hans gjeld, den må han ordne opp i selv.

Skal som sagt si til han i dag at jeg ikke kan hjelpe han. Så får han bli sur eller hva han vil.

Når dette i tillegg trykker psyken min ned, så er det ikke bra i det hele tatt. 

Ja! Det er nettopp det du skal! Du skal klare dette!

Jeg får inntrykk av at kjæresten din ikke forstår hvordan kjærester egentlig skal behandle hverandre. 

Han blir liksom litt "barnslig", Hvis han ikke får det som han vil, da blir han lei seg. 

I et forhold må en respektere begge parters beslutninger. 

Hvis den ene parten sier "nei" må den andre parten respektere dette. 

Du kan ikke stå på pinne for ham døgnet rundt, han må faktisk lære seg å stå på egne bein også. 

Det er absolutt ikke din skyld at du har blitt innblandet i dette, dette var hans valg, selvsagt et dumt valg å blande deg inn i gjelden sin. 

Men det er ditt valg om du vil la han fortsette å trekke deg inn i gjelden hans. 

En må rett og slett være bestemt i slike tilfeller, du skal ikke være ansvarlig for hans dumme valg. 

Han er ansvarlig for sine valg, akkurat som du er for dine. 

Det er hans valg om han vil bruke penger på ting han ikke har råd til, men det er også hans ansvar å tilbakebetale gjelden som kommer. 

Du skal ikke føle skyld om han blir sint eller ei. 

Hvis han blir sint så er det ikke ditt ansvar. 

Da får han bare sitte med leppa nede på gulvet og surmule som en trassig 2 åring, det er hans valg og det er ditt valg om du da vil forlate ham. 

Mvh

Endret av IsteSitron
Skrevet

Si rett ut til ham, at du ikke vil låne ham penger, og at han aldri mer skal spørre deg om å låne penger - at dere må ha en avtale om dette. Vil han ikke inngå en slik avtale, så kan han bare pakke og gå. Voksne mennesker skal ikke trenge å spørre en kjæreste om å låne penger (store summer), men må klare å ta ansvar selv for sin økonomi.

Du kan jo feks si til ham (enten du mener det eller ikke) at det minst mandige du vet, er menn som trenger å låne penger av deg...  ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...