Gå til innhold

Lykkepiller 4ewer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste på framsiden av DOL "slik kan du bli frisk av depresjon". Jeg var grisedeprimert og suidcudal i 4- 5 år. Så ikke noe mening med noe som helst, alt var et ork og slit. Jeg hadde ikke lyst til noe som helst, og ble mager av dårlig matlyst og angst. Inn og ut av psykiatrisk avdeling, mye skjult selvskading... Som et siste halmstrå fikk jeg antidepressiva, zoloft og remeron i max-doser. Og det var som å krype ut av hiet. Endelig kom det berømte lyset i tunellen, og nå er jeg på utsiden :-) Stort sett.  

Har hatt mange runder gjennom livet med av og på med medisiner. Antidepressiva har sine negative bivirkninger, men sammenlignet med hvordan det var, så ser jeg på dette som livsnødvendig medisin. Jeg var så nære å ta livet av meg at jeg hadde ordnet testament, brent dagbøker og omplassert en hund. Det jeg slet veldig med, var å skrive farvelbrev til alle kjære og kjente.   

Så, jeg ønsker å ta antidepressiva i minst 20 år til! Er det galt av meg?

Blir litt irritert på dem som mener jeg bør greie meg uten, at en tur i skauen hjelper mot alt eller at det hjelper å tenke positivt eller be til Gud. Eller at jeg bare bedøver følelsene mine. Det siste kan for så vidt være sant, men heller det enn å drukne i egne traumer og sorg.  

:D

Anonymous poster hash: 68d93...be0

Anonymous poster hash: 68d93...be0

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har rett.

Mot depresjonssykdommen hjelper verken turer i skogen, positiv tenking eller Gud.

Antidepressiva har dokumentert best effekt (om en ser bort fra ECT). Psykoterapi er et utmerket tillegg for de med milde til moderate depresjoner.

Vanlig daglig aktivitet (vs å ligge på sofaen/senga) øker effekten av de forannevnte.

Det er fornuftig av deg å ta AD i 20 år til.

Skrevet

Det er først når depresjonen slipper taket at du har skikkelig glede av turer i skogen.

Jeg føler meg frisk nå på medisiner, og kommer rett fra en kjempefin tur i skogen. Når jeg er syk kommer  depressive tanker og følelser når jeg går tur, men det er først når jeg er frisk jeg klarer å glede meg skikkelig over turene.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Mot depresjonssykdommen hjelper verken turer i skogen, positiv tenking eller Gud.

Dette er jo helt riv ruskende galt!! Klart det er andre ting som hjelper når en er deprimert enn medisiner! Positive tanker f.eks er UTROLIG viktig! Kan si meg enig i at Gud ikke kan hjelpe så mye, men turer i skogen (eller andre aktiviteter) og positiv tenking er utrolig viktig!

Endret av Zyprexus
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt riv ruskende galt!! Klart det er andre ting som hjelper når en er deprimert enn medisiner! Positive tanker f.eks er UTROLIG viktig! Kan si meg enig i at Gud ikke kan hjelpe så mye, men turer i skogen (eller andre aktiviteter) og positiv tenking er utrolig viktig!

Enig!

Anonymous poster hash: 6bcc2...0a3

Skrevet

Positive tanker f.eks er UTROLIG viktig! 

Jeg er enig i det, men jeg hadde problemer med å ha positive tanker når jeg var deprimert. Hadde heller ikke glede av å gå tur.  Men nå når jeg har fått effektiv behandling er både tankene positive og jeg har glede av turene.  Fikk beskjed om at det var viktig å være i aktivitet nå.  Så for å forebygge er positive tanker og turer viktig, men det er ikke alltid det fungere bra nok når du er i en depresjon.  Men her kommer nok graden av depresjon og type menneske inn. 

Annonse

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor tanker om guddom ikke kan hjelpe for troende mennesker. De hjelper kanskje ikke meg eller deg, men det betyr ikke at de ikke kan hjelpe noen.

Ellers er jeg helt enig med deg i at det finnes andre ting enn medisiner som hjelper mot depresjon, men de kan ta lenger tid og bli dyrere enn medisinene. Derfor blir det proppet så mye medisiner i moderne befolkning -for å gjøre dem produktive og effektive. Det er samfunnsøkonomisk mest gunstig i vestlige land som er mest opptatt av produktivitet.

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på depresjon og depresjon jeg, hvis dere skjønner. Jeg tror vi har den virkelige sykdommen depresjon som skyldes kjemiske ting i hjernen og i det tilfellet tror jeg bare medisinering fungerer. Men så har vi depresjon som i at man ikke er helt fornøyd, man føler at det skulle vært noe mer, man skulle ha vært litt lenger her i livet eller noe skulle ha vært annerledes. Da tror jeg at det er lettere å "gjøre seg frisk" ved positiv tenkning, turer i skog og mark og andre slike ting...

Problemet er at begge deler kjennetegnes ved følelser og ikke kan måles, og det er umulig å skille de to tilstandene... Og jeg sier ikke at det ene er å være "mindre syk" enn det andre, jeg tror bare at mekanismene som ligger til grunn for depresjoner er forskjellig.

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på depresjon og depresjon jeg, hvis dere skjønner. Jeg tror vi har den virkelige sykdommen depresjon som skyldes kjemiske ting i hjernen og i det tilfellet tror jeg bare medisinering fungerer. Men så har vi depresjon som i at man ikke er helt fornøyd, man føler at det skulle vært noe mer, man skulle ha vært litt lenger her i livet eller noe skulle ha vært annerledes. Da tror jeg at det er lettere å "gjøre seg frisk" ved positiv tenkning, turer i skog og mark og andre slike ting...

Problemet er at begge deler kjennetegnes ved følelser og ikke kan måles, og det er umulig å skille de to tilstandene... Og jeg sier ikke at det ene er å være "mindre syk" enn det andre, jeg tror bare at mekanismene som ligger til grunn for depresjoner er forskjellig.

To ulike typer depresjoner. Kanskje ulik behandling.   

Det hadde vært fint om NHD kommenterte. Din uttalelse var ikke mye oppløfttende. Jeg sier ikke at den er feil! 

Kan en påvise noe kjemisk i hjernen til de som er depremerte?

Skrevet

Hadde noen komt og sagt dette til meg da jeg var deprimert, hadde jeg trolig spyttet dem i trynet. Det er forskjell på å være lei og sliten, lettere deprimert, kontra alvorlig deprimert. Det tyngste jeg minnes var at jeg ikke hadde lyst til noe som helst. (annet enn å sove og dø). Null lyst, null glede og ingen mening eller mål.    

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...