Gå til innhold

Tilleggsmedikasjon til Fontex

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Hei,

Bruker Fontex 60 mg mot depresjon, det har vært det eneste AD som har fungert på meg (forsøkt 6-7 typer, inkludert SSRI, MAO-hemmer, SNRI og tricyclisk). Bruker Lamictal 300 mg som stemningsstabiliserende (i utgangspunktet pga mistanke om epilepsi, men står fortsatt på det).

Nylig har sykdomsbildet blitt endret noe, for et års tid siden med panikkanfall, og for et par måneder ytterligere forverring med generalisert angst uten agorafobi.

Hva vil du anbefale som videre behandling? Jeg har foreslått for fastlegen å legge til Cipralex, da Fontex ikke har angst som indikasjon, men han (etter samtale med psykiater) er tilbakeholden, pga risikoen for serotoninergt syndrom. Han har luftet tanken om Seroquel, men der er jeg skeptisk, da jeg er redd for å bli sløvet av disse, samt at jeg ikke ønsker å gå opp i vekt.

De utelukket ikke å forsøke Cipralex, de var bare tilbakeholdne, derfor håper jeg på å kunne få en "second opinion" av deg. Kom gjerne med andre forslag også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at det mest nærliggende alternativet er å øke Fontex til 80 mg. Jeg har svært vanskelig for å se at kombinasjonen av to SSRI har fordeler fremfor å øke dosen av det ene.

Serotoninergt syndrom ligner på Gud ved at de fleste snakker om det, men ingen har sett det. Etter 30 år som psykiater med utallige pasienter med til dels store doser SSRI, har jeg sluttet å bry meg om det.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg mener at det mest nærliggende alternativet er å øke Fontex til 80 mg. Jeg har svært vanskelig for å se at kombinasjonen av to SSRI har fordeler fremfor å øke dosen av det ene.

Serotoninergt syndrom ligner på Gud ved at de fleste snakker om det, men ingen har sett det. Etter 30 år som psykiater med utallige pasienter med til dels store doser SSRI, har jeg sluttet å bry meg om det.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, NHD. Grunnen til at jeg vurderer Cipralex er at det, i motsetning til Fontex, har angst/panikklidelse som indikasjon. Mener du at Fontex kan være like god mot dette?

Panikklidelsen er forøvrig en antatt bivirkning av Fontex, det glemte jeg å presisere i denne omgang. Angsten har ikke kjent årsak.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du har mer tro på Cipralex, er det en god grunn til å velge denne.

Start med 10 mg.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hvis du har mer tro på Cipralex, er det en god grunn til å velge denne.

Start med 10 mg.

OK, takk for svar! Jeg skriver ut tråden og viser til psykiateren, så får vi se hva hun velger å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...