Gå til innhold

Dystymi

Anbefalte innlegg

missNovember
Skrevet

Tusen takk NHD for utfyllende svar! En konkret plan gir litt håp:) Ellers går jeg inn for å gjøre hyggelige ting og være sosial selv om jeg ikke nødvendigvis føler for det. Derfor jeg ikke har vært her i det siste..;)

Prinsippet er slik. Det kan være detaljendringer pga jeg ikke kjenner deg.

1. Velge legemiddel. Det kan være Efexor depot.

2. Velge evalueringsinstrument. Vurdere å inkludere din evt partner som medevaluerer. Evaluere ca hver 3. uke. Instrumentet (måleskjemaet) kan være BDI (Beck depression Inventory).

Måle baseline med BDI

Dosere Efexor opp til 375 mg i løpet av to-tre uker. Måle serumkonsentrasjon to uker deretter. Evt justere dosen etter å ha mottatt svaret.

Ta BDI hver tredje uke.

Hovedevaluering etter tre måneder.

Ved utilfredstillende effekt sette inn Remeron. Dosere opp til 60 mg. Ta serumkons. Justere dose.

Hele tiden evaluere.

Ny hovedevaluering etter nye tre måneder.

Vi kan komme tilbake til evt fortsettelse.

Psykologisk tips: Vi blir mindre deprimerte av å gjøre og snakke om hyggelige ting. Vi sementerer fast depresjonen ved stadig å snakke om hvor deprimerte vi er.

Aktivitet (gjerne hyggelig/lystfylt) er alltid gunstig.

Fast døgnrytme er bra - også i helgene.

Vanlig sunt kosthold er bra.

Skrevet

Jo ut fra det jeg forstår hva AS er, men den depressive delen er ikke helt lett å plassere, men har ikke noe bedre forklaring på at den kommer i tillegg. 

Hei!

Jeg har tenkt på dette som min psykiater har sagt at en hel del mennesker får diagnosen asperger syndrom stilt på feil grunnlag, de har depresjoner som kan behandles godt med medisiner og mange ting jeg har glemt nå. Saken er at en hel del mennesker som ikke har hatt store vansker i barndommen med det sosiale, med sin autisme, ikke har asperger syndrom sier hun, de får ukentlig pasienter til voksnehabiliteringen som aldri burde hatt diagnosen sier hun, og det er et stort problem.

Videre mener min psykiater at asperger syndrom er en alvorlig diagnose, med så store sosiale vansker at man aldri vil kunne "bli frisk" eller feks klare å fungere i jobb uten tilrettelegging av en eller annen type, ikke rart da at min psykiater sa til meg "du klarer nok embedseksamen i medisin, men du får aldri noen legelissens," Jeg syns det var rart sagt, med tanke på alt det rare av leger som sitter rundt, blitt meg fortalt og forklart her inne på dol m.m.

Det bra hvis man ikke har AS er jo at man kan bli "frisk" og ikke trenger omfattende hjelpe i hverdagen.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har tenkt på dette som min psykiater har sagt at en hel del mennesker får diagnosen asperger syndrom stilt på feil grunnlag, de har depresjoner som kan behandles godt med medisiner og mange ting jeg har glemt nå. Saken er at en hel del mennesker som ikke har hatt store vansker i barndommen med det sosiale, med sin autisme, ikke har asperger syndrom sier hun, de får ukentlig pasienter til voksnehabiliteringen som aldri burde hatt diagnosen sier hun, og det er et stort problem.

Videre mener min psykiater at asperger syndrom er en alvorlig diagnose, med så store sosiale vansker at man aldri vil kunne "bli frisk" eller feks klare å fungere i jobb uten tilrettelegging av en eller annen type, ikke rart da at min psykiater sa til meg "du klarer nok embedseksamen i medisin, men du får aldri noen legelissens," Jeg syns det var rart sagt, med tanke på alt det rare av leger som sitter rundt, blitt meg fortalt og forklart her inne på dol m.m.

Det bra hvis man ikke har AS er jo at man kan bli "frisk" og ikke trenger omfattende hjelpe i hverdagen.

Merkelig uttalelser fra din psykiater. Tydeligvis at hun mangler både innsikt forståelse for hvordan en voksen med AS kan virke. Hils henne gjerne fra meg, og be henne gjerne om å ringe meg, eller gi meg  mail adressen hennes. .

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Hei!

Er du helt sikker på at du har asperger syndrom? Har du alltid vært sikker?

Jeg har vært usikker og tvilende mesteparten av tiden, mest fordi det ikke gode nok tester som dokumenterer det, men nå har jeg bøyd meg for flertallet :-)

Og jeg ser det ganske godt selv også, merkelig at jeg så det så dårlig før.

Ikke utseendemessing  men jeg merker feks at jeg ikke skjønner samtaler mellom flere enn to mennesker, altså meg og et menneske til går knirkefritt, men flere blir vanskelig. 

Trening hjelper ikke heller, jeg har manglende mentalisering.

Jeg har bare asperger syndrom. Når jeg var barn kalte og vurderte de det til infantil psykose, jeg ble redd når jeg leste det, for tenkte på psykose, men jeg var ikke lett å få kontakt med. 

Av den grunn er jeg mest sikker på at min psykiater og den andre har rett.

Men jeg merker det nesten daglig, og forundres stadig oftere at jeg ikke har sett det selv.

Jeg forsår ikke at du kun bare har AS, Hvis det er det din psykiater også går ut i fra, så må henne oppfattelse av AS være svært begrenset, slik jeg kan se det. Hva mener NHD ? Tror han at du bare har AS ?

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Kanskje jeg bare har dystymi, men to en halv mnd. med utredning bør en vel helst tro noe noe på AS også ?

Kanskje jeg burde få en ny utredning av en skikkelig ekspert på området, en som kan se meg som den jeg er,hvis det er mulig ?

Endret av FGT
Skrevet

Hei!

Jeg skrev ikke egentlig ut i fra meg selv.

Jeg går som skrevet før i grupper og der er jeg den " best fungerende", da mener jeg på den måten at er gift, har barn, har vært yrkesaktiv, studerer, har et nokså sosialt liv (syns jeg selv, men mindre enn vanlig/normalt) Ellers er likhetene flere enn forskjellene, det ytre er kanskje ikke så viktig, 

De fleste lever alene, trenger alt fra litt til mye hjelp i hverdagen, og det syns jeg kanskje mange glemmer når det snakkes om AS. Man fokuserer syns jeg litt for mye på fordelene ved AS, det er ikke det som møter meg.

Saken er at jeg syns virkeligheten viser meg at AS er en funksjonshemning, og realiteten til de som jobber på feks voksenhabiliteringer var det jeg også refererte til. Om det er en alvorlig tilstand varierer sikkert, min psykiater mener det.

Jeg tror de to som utredet meg nå har rett, at jeg har AS, og de har jo vært inne på tanken da jeg var liten :-)

Jeg tror imidlertid at får man hjelp tidlig i livet som barn, så kan man leve gode liv, fordi man da kan starte å få hjelp tidligere, feks forklaring på de mellommenneskelige relasjoner, få på plass kunnskap man ellers ikke får med seg osv..Jeg tror likevel man vil trenge mer hjelp enn andre.

Derfor tror jeg nok at AS er en funksjonshemning, hvor alvorlig varierer jo.

Min psykiater kan mye om AS, har utredet og stilt diagnosen før den kom inn i DSM for var kjent før.

Ut i fra hva de sier på voksne-habilitering også er jeg godtfungerende, men jeg strever likevel mye i hverdagen, særlig i relasjon med mennesker, det blir misforståelser.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg skrev ikke egentlig ut i fra meg selv.

Jeg går som skrevet før i grupper og der er jeg den " best fungerende", da mener jeg på den måten at er gift, har barn, har vært yrkesaktiv, studerer, har et nokså sosialt liv (syns jeg selv, men mindre enn vanlig/normalt) Ellers er likhetene flere enn forskjellene, det ytre er kanskje ikke så viktig, 

De fleste lever alene, trenger alt fra litt til mye hjelp i hverdagen, og det syns jeg kanskje mange glemmer når det snakkes om AS. Man fokuserer syns jeg litt for mye på fordelene ved AS, det er ikke det som møter meg.

Saken er at jeg syns virkeligheten viser meg at AS er en funksjonshemning, og realiteten til de som jobber på feks voksenhabiliteringer var det jeg også refererte til. Om det er en alvorlig tilstand varierer sikkert, min psykiater mener det.

Jeg tror de to som utredet meg nå har rett, at jeg har AS, og de har jo vært inne på tanken da jeg var liten :-)

Jeg tror imidlertid at får man hjelp tidlig i livet som barn, så kan man leve gode liv, fordi man da kan starte å få hjelp tidligere, feks forklaring på de mellommenneskelige relasjoner, få på plass kunnskap man ellers ikke får med seg osv..Jeg tror likevel man vil trenge mer hjelp enn andre.

Derfor tror jeg nok at AS er en funksjonshemning, hvor alvorlig varierer jo.

Min psykiater kan mye om AS, har utredet og stilt diagnosen før den kom inn i DSM for var kjent før.

Ut i fra hva de sier på voksne-habilitering også er jeg godtfungerende, men jeg strever likevel mye i hverdagen, særlig i relasjon med mennesker, det blir misforståelser.

Jeg skjønner ikke helt den streben i hverdagen heller.Jeg vil bruke mer tid på å hjelpe andre mennesker, og da har jeg jo ikke nok med meg selv. En annen ting er jo det at mange kan gå så opp i sine vanskeligheter så mye at de får ekstra problemer av det. Tror det er viktig å se utover seg selv, finne større mening med det. En trenger ikke å ha noe diagnose for at en skal for eksempel isolere seg, bli sær og ha vanskelig med å gjøre. Jeg kommer stadig tilbake til personligheten, og ikke minst holdninger i livet til hva som bygger opp seg selv og andre.

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt den streben i hverdagen heller.Jeg vil bruke mer tid på å hjelpe andre mennesker, og da har jeg jo ikke nok med meg selv. En annen ting er jo det at mange kan gå så opp i sine vanskeligheter så mye at de får ekstra problemer av det. Tror det er viktig å se utover seg selv, finne større mening med det. En trenger ikke å ha noe diagnose for at en skal for eksempel isolere seg, bli sær og ha vanskelig med å gjøre. Jeg kommer stadig tilbake til personligheten, og ikke minst holdninger i livet til hva som bygger opp seg selv og andre.

Anonymous poster hash: 4eeef...58f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fint om dere kan holde dere til samme tema i en tråd. Denne handler om dystymi.

Skrevet

Hei!

Okey. Selv har jeg mange barn å hjelpe i hverdagen. Dagen begynner ca 05.30

Og jeg pleier legge meg 23.00

Jeg strever med stress sensitivitet, med å forstå hva mennesker sier til meg da ikke alle formulerer seg like presist.

Jeg strever med at jeg kan si feil ting til feil mennesker...sånt blir det kluss inni meg av.

Likevel er jeg lykkelig for jeg vet jo hvorfor det klusser inni meg og hvorfor det kommer ordkrøller ut av munnen og hvorfor jeg strever med lyder osv...

Jeg er lykkelig fordi jeg vet hva vanskene kommer av. :-) men ja jeg strever, selv om jeg ofte strever like mye for andre :-) jeg er trygg inni meg, har fått et fundament som er trygt og gjør at jeg vet at " lei seg" eller "sliten" har en ende og er noe konkret. Etter det er man jo helt glad inni seg, på kryss og tvers og uten for kluss.

Skrevet

Fint om dere kan holde dere til samme tema i en tråd. Denne handler om dystymi.

Ja det er sant, og dystymi er et intresant tema

Skrevet

Hei!

Okey. Selv har jeg mange barn å hjelpe i hverdagen. Dagen begynner ca 05.30

Og jeg pleier legge meg 23.00

Jeg strever med stress sensitivitet, med å forstå hva mennesker sier til meg da ikke alle formulerer seg like presist.

Jeg strever med at jeg kan si feil ting til feil mennesker...sånt blir det kluss inni meg av.

Likevel er jeg lykkelig for jeg vet jo hvorfor det klusser inni meg og hvorfor det kommer ordkrøller ut av munnen og hvorfor jeg strever med lyder osv...

Jeg er lykkelig fordi jeg vet hva vanskene kommer av. :-) men ja jeg strever, selv om jeg ofte strever like mye for andre :-) jeg er trygg inni meg, har fått et fundament som er trygt og gjør at jeg vet at " lei seg" eller "sliten" har en ende og er noe konkret. Etter det er man jo helt glad inni seg, på kryss og tvers og uten for kluss.

Du tenker å grubler mye da skjønner jeg.  Men dennetråden skulle jo ha vært på temaet "er asperger syndrom en alvorlig diagnose"

Skrevet

Du tenker å grubler mye da skjønner jeg.  Men dennetråden skulle jo ha vært på temaet "er asperger syndrom en alvorlig diagnose"

Hei!

:-) ja.

Jeg skal nå holde meg borte for jeg har ingen erfaring med dystymi , men jeg tok faktisk 5 studiepoeng psykiatri på grunnfag medisin, da var jeg innom temaet, men syns det var noe av det mest vriene, altså alt av psykiatri. Jeg foretrekker alt annet. Etikk likte jeg heller ikke, det ble for mange ord, og for lite prosesser.

Skrevet (endret)

Hei!

:-) ja.

Jeg skal nå holde meg borte for jeg har ingen erfaring med dystymi , men jeg tok faktisk 5 studiepoeng psykiatri på grunnfag medisin, da var jeg innom temaet, men syns det var noe av det mest vriene, altså alt av psykiatri. Jeg foretrekker alt annet. Etikk likte jeg heller ikke, det ble for mange ord, og for lite prosesser.

Før jeg visste om AS , så studerte jeg en del depresjon på egen hånd.  Dystymi er en lettere form for depresjon  men den er langvarig, derfor kan den  med tiden føre til redusert arbeidskraft, og dermed også til uføretrygd,  hvis en ikke får noe lindring i tide. 

Endret av FGT
Skrevet

Så hvor mange depresjonsdiagnoser finnes det? Finnes det grader av depresjon?  

Og hvor kommer dystymi inn?

Og hva kommer etter?

Bipolar lidelse er vel arvelig, så den kommer vel kanskje på sidelinjen?

Skrevet

Du tenker å grubler mye da skjønner jeg.  Men dennetråden skulle jo ha vært på temaet " asperger syndrom en alvorlig diagnose"

Skrevet

Så hvor mange depresjonsdiagnoser finnes det? Finnes det grader av depresjon?  

Og hvor kommer dystymi inn?

Og hva kommer etter?

Bipolar lidelse er vel arvelig, så den kommer vel kanskje på sidelinjen?

. Men når det gjelder dystymi, så tror jeg ikke den kommer helt inn under depresjon, men NHD kan vel svare på det. Da jeg fikk diagnosen depressiv nevrose for mange år siden, så var det visst ikke noe som hette  dystymi. Da var depressiv nevrose en fellesbetegnelse på lett og langvarig depresjon. NHD få  korrigere meg her, hvis det jeg har sagt noe som ikke helt stemmer. 

Bipolar lidelse er ikke en ren depresjon, men en svingning fra høyt og lavt, slik jeg forstår det. eller så finnes det flere grader av depresjon, men alt har med kjemisk ubalanse i hjernen å gjøre.

Skrevet (endret)

Ok. Det var svar. Da ser jeg at hver at disse tallene fra F 30 - F39 har mange underpunkter hver seg.

Dystymi F34.1 

(F30-F39) Term: Affektive lidelser stemningslidelser Merknader:

Dette avsnittet omfatter lidelser der den fundamentale forstyrrelsen er en endring i affekt eller stemningsleie til depresjon (med eller uten ledsagende angst) eller heving av stemningsleiet. Stemningsforandringen ledsages vanligvis av en forandring i det generelle aktivitetsnivået. De fleste andre symptomene er enten sekundære eller kan lett forstås i sammenheng med endringen i stemningsleie og aktivitet. De fleste av disse lidelsene har tibakevendende tendens, og enkeltepisodene blir ofte utløst av belastende livshendelser eller situasjoner.

F30 Manisk episode

F31 Bipolar affektiv lidelse

F32 Depressiv episode

F33 Tilbakevendende depressiv lidelse

F34 Vedvarende affektive lidelser

F38 Andre affektive lidelser

F39 Uspesifisert affektiv lidelse

Endret av Marie Mel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...