Gå til innhold

Fra tabell for næringsinnhold i mat. Kan du hjelpe meg å finne ut noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Se link:

http://www.næringsinnhold.no/rogn-torsk-kokt.html

Er det sunt å spise rogn ofte?

Jeg ser at det er 366.0 mg kolesterol i 100 g torskerogn. Er det mye?

Får jeg for mye av noen vitaminer, mineraler eller annet om jeg spiser 500 rogn pr dag pga at dette er en av de få tingene jeg får til å spise for tiden?

Anonymous poster hash: ec2da...cef

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tillegg: Link om vitaminer.

Men jeg greier ikke å finne ut om det om jeg får for mye av noe ved å spise mye rogn.

Håper at noen kan hjelpe meg å finne ut av det.

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/v00/Matnett/html/vitaminer.html

Rogn tror jeg er den matvaren som har mest kolesterol. men den inneholder jo mye annet sunt da.

Noen mener at det er ikke så farlig om vi spiser mat med mye kolesterol, det er verre om vi spiser mye mettet fett (dyrefett og palmeolje), transfett og harskt fett.

Men det er jo ikke sunt å bare spise en matvare.

Da jeg ikke er noen spesialist, våger jeg ikke si om du får for mye av noen vitaminer. A og D er ikke bra i store doser står det, men de tas ikke opp i kroppen om du ikke spiser fettholdig mat. Rogn har jo veldig lite fett (om ikke kolesterolet teller).

Om du har store problemer med kosten, bør du snakke med en dietiker/kostholdsspesialist.

Endret av fresja
AnonymBruker

Rogn tror jeg er den matvaren som har mest kolesterol. men den inneholder jo mye annet sunt da.

Noen mener at det er ikke så farlig om vi spiser mat med mye kolesterol, det er verre om vi spiser mye mettet fett (dyrefett og palmeolje), transfett og harskt fett.

Men det er jo ikke sunt å bare spise en matvare.

Da jeg ikke er noen spesialist, våger jeg ikke si om du får for mye av noen vitaminer. A og D er ikke bra i store doser står det, men de tas ikke opp i kroppen om du ikke spiser fettholdig mat. Rogn har jo veldig lite fett (om ikke kolesterolet teller).

Om du har store problemer med kosten, bør du snakke med en dietiker/kostholdsspesialist.

Takk for et svært godt og utfyllende svar og gode råd!

Jo, jeg må få hjelp av noen, da det er fysiske hindringer som fører til at jeg ikke greier å spise annet enn noen få matvarer for tiden. Det kan jo på sikt føre til feilernæring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...