Gå til innhold

Hvor går grensen for å behandle depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er en depresjon moden for behandling? Hvor mye nedstemt kan en være før det er alvorlig?

Tap i livet, eller noe traumatisk har skjedd, fremkaller sorg og depresjon. Når en vet at en klarer å gå på jobb og at venner og tid leger sårene, hvor lang tid kan det gå før en må tenke på å gå til lege og psykolog?

missNovember
Skrevet

Hei! Jeg tror det er når det hemmer deg i dagliglivet og har gjort det i mer enn 2 uker. Evt/også om du får selvskadingstrang og/eller suicidale tanker.

Skrevet (endret)

Jeg ville tatt en tur til fastlegen og fått henvisning til spesialist på dette. Der vil du også antagelig få kartleggingsskjema du må fylle ut som gir en god indikasjon på om du trenger medisiner eller ikke og det kommer an på hvor lenge du har gått med dette. 

Selv har jeg gått til kognitiv terapi i 4 år og først nå for litt over 1 uke siden fikk jeg medisiner. God samtaleterapi har god effekt og er oftest den beste løsningen som førstevalg.

Ønsker deg alt godt og lykke til  :) Du finner nok en utvei.

Endret av Mor til 3
Skrevet

Takk for svar Mor til 3 og miss November,

Så det finnes selvsagt kartleggingsskjemaer hos spesialist for å avgjøre hvor grensen går. ok.

Ja, jeg finner ut av det.

Hemmer dagliglivet i mer enn 2 uker... det var noe å tenke på..

Jeg er også mor til tre og november kvinne :)

Skrevet (endret)

Jeg har blogget litt om mine problemer når det gjelder depresjon og angst. Kanskje du vil ta en titt og se om det kan finnes litt hjelp og trøst i innleggene mine? :)

http://bubblesinlife.wordpress.com

Jeg har stor tro på åpenhet om dette og åper det kan være til hjelp for noen. 

Endret av Mor til 3
Skrevet

Mor til 3

Du har en kjempefin blogg! Du hjelper nok flere enn du kanskje er klar over selv :)

Det er jo slik at de som virkelig hjelper andre ikke nødvendigvis ser det selv. De gjør det av natur og i bare farta :)  

Jeg tror også på åpenhet og har noen å prate med. Når denne traumatiske saken fant sted, så søkte jeg hjelp selv. Ikke akkurat psykolog/psykiater, men noen som jeg fant ut hadde høy kompetanse på området :)  Da spurte jeg faktisk om jeg burde gå til psykolog, og to ulike konkluderte likt med at det ikke var nødvendig i mitt tilfelle. Dette er mennesker som samarbeider mye med psykologer og andre instanser.

Jeg var helt ærlig på hvordan jeg hadde det og alt rundt hva som hadde skjedd. Ikke at det var så behagelig og hyggelig, men nødvendig.

Jeg er nøye på hvem jeg velger å være åpen med. Ikke hvem som helst som har min tillit. På en annen side føler jeg meg fri til å slippe opp og gjøre noen unntak innimellom.

Det er jo ikke jeg som skal bedømme min egen psyke. Det ville vært dumt :) De som har utfordringer ser vel ganske sent selv hva de står ovenfor. Alkoholikkeren ser vel sist av alle at han har et problem.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er så mye til hjelp, men jeg prøver å hjelpe andre med å forstå hele aspektet ved disse lidelsene for det er ganske komplekst. Om jeg samtidig hjelper andre så er det veldig bra  :) Om det så bare er å få andre til å føle seg mindre alene.

Så lenge du har noen å prate med som du stoler på og føler deg komfortabel med er du langt på vei, men selv om de begge de du har pratet med råder deg til å la være å snakke med psykolog/ psykiater er egentlig opp til deg selv i samråd med fastlegen. Du må kjenne på behovet ditt selv og hva problemet kan medføre i ettertid.

Jeg vet ikke hva slags traume du har gjennomgått så det blir litt vanskelig å svare på hva som er den rikitge hjelpen for deg, men det finnes flere muligheter  :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...