Gjest Ladytron Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Som student har jeg ingen jobb og få økonomiske forpliktelser, både meg og de andre i min omgangskrets er frisk (ihvertfall fysisk). Det kunne nok ha vært mye verre, det er ihvertfall sånn jeg prøver å tenke. Føler meg så sliten. Våkner hver morgen og har bare lyst til å fortsette å sove. Nå går det mot eksamenstid og da bør jeg stå på litt ekstra, men det er ikke så mye energi å ta av. Har for første gang på minst 10 år ingenting spesielt å ta meg til i sommerferien, så det blir en stor kontrast. Får håpe jeg klarer å bruke den tiden litt konstruktivt. Barndomsvenninnene mine er opptatt med barna og familiene sine. Kameratene mistet jeg mye kontakten med når jeg var sammen med eksen. Har hatt litt kontakt med to menn jeg ble kjent med den siste tiden, men det virket som om de var interessert i noe mer enn meg (enten det var flørt eller forhold) og da ble det litt feil. Jeg har tatt opp igjen kontakten med eksen. Skulle be om å få hente tingene fra leiligheten, men tror han fikk panikk da og sa veldig mye. Han åpnet seg og fortalte om hvordan han hadde hatt det i forholdet. Mye jeg ikke visste, jeg så bare handlingene. Det var fint, men så blir jeg sittende igjen og gruble på om det bare er tomme ord. Han har ikke hatt så mye mer personlig å si etter det. Det var jo også den sjalusien og manglende friheten jeg opplevde som et problem. Han mener det har blitt bedre, men han vil ikke snakke om det utover det. Har takket ja til tilbud om langtidsleie av bolig, men det er en stund til jeg skal flytte inn og inntil videre har jeg mulighet til å takke nei... Vet ikke hva jeg skal gjøre, det sliter på meg. Har ikke tatt dette opp med eksen. Har en generell følelse av at jeg burde ta grep, ta beslutninger, leve som et voksent menneske. Utnytte min tid her på jorden. Føler at tiden går og at de andre på min alder har kommet så mye lenger. Er redd for at jeg skal bli for gammel til å få barn. Er redd for at jeg skal stoppe meg selv i å leve et godt liv. Ser at andre får råd om å ta seg et varmt bad og slappe litt mer av, men det er ikke så enkelt. Det eneste positive på den siden er vel at jeg har begynt å trene igjen, kanskje det kan hjelpe litt på humøret på sikt. 0 Siter
laban Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Føler meg så sliten. Våkner hver morgen og har bare lyst til å fortsette å sove. Nå går det mot eksamenstid og da bør jeg stå på litt ekstra, men det er ikke så mye energi å ta av. Har for første gang på minst 10 år ingenting spesielt å ta meg til i sommerferien, så det blir en stor kontrast. Får håpe jeg klarer å bruke den tiden litt konstruktivt. (...) Han åpnet seg og fortalte om hvordan han hadde hatt det i forholdet. Mye jeg ikke visste, jeg så bare handlingene. (...) Har en generell følelse av at jeg burde ta grep, ta beslutninger, leve som et voksent menneske. Føler at tiden går og at de andre på min alder har kommet så mye lenger. Det er helt normalt å føle seg sliten på denne tiden av året, når man er student. Det er så og si obligatorisk. Når man i tillegg har gått gjennom litt av hvert privat, ville det vært påfallende om du var full av energi. Jeg vet det ikke er til mye hjelp, men du er i hvert fall ikke alene om det. Han sa at du så "bare handlingene" hans? Beklager, men den var syltynn. Du er ikke terapeuten hans. For all del, ikke gjør noe dumt nå. Han har hatt mange sjanser til å forklare, unnskylde og forandre. Nå holder det. Jeg er helt sikker på at mange av de som sitter med småbarn og huslån til oppunder øra, synes det er du som har kommet langt. Det er vanlig at man misunner hverandre litt i den alderen - de som er litt etablert, føler seg fanget og drømmer om den frie studenttilværelsen, og de som fremdeles ikke forbinder mai med lange frihelger, føler at de sitter fast i samme gjørma som da de gikk på vgs. Det er faktisk fordeler og ulemper ved de fleste variantene, og slik fortsetter det gjennom livet. Men man har større mulighet til å forandre retning før man har skaffet seg bolig, jobb og avkom. Jeg synes du skal gå inn i eksamensbobla for en stund, tenke minst mulig på eksen og belønne deg selv med en fin sommerferie etterpå. Gjør et eller annet som er litt sprøtt til deg å være, enten det er en "aktiv ferie" (fjelltur? hobbysommerkurs?), sommerjobb på en annen kant av landet eller festivaltur. Så kan du revurdere situasjonen i slutten av august og se om du virkelig savner det du har flyttet fra. Jeg blir veldig forbauset hvis du gjør det 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Takk for et fint og nyansert svar, Laban Ja, det frister å gjøre noe litt utenom det vanlige. Bør vel prøve å utfordre meg litt på det, er veldig glad i å reise. Hadde også vært kjekt å bli kjent med noen nye, artige mennesker, og det er en del gamle venner jeg gjerne skulle ha tatt opp igjen kontakten med. Mest sannsynlig har du nok rett, det jeg sliter mest med er å distansere meg nok til å skape ro i livet mitt. Det var det jeg hadde begynt å gjøre fram til jeg skulle be om å få hente tingene mine, men så ble jeg på en sugd inn i kaoset igjen da han reagerte så emosjonelt og åpnet seg så mye. På en måte så vil jeg så gjerne tro, selv om illusjonene er brutt og det eneste fornuftige er å gå videre. Jeg får tygge litt på det du skriver og prøve å være litt sterkere enn jeg har vært. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Takk for et fint og nyansert svar, Laban Ja, det frister å gjøre noe litt utenom det vanlige. Bør vel prøve å utfordre meg litt på det, er veldig glad i å reise. Hadde også vært kjekt å bli kjent med noen nye, artige mennesker, og det er en del gamle venner jeg gjerne skulle ha tatt opp igjen kontakten med. Mest sannsynlig har du nok rett, det jeg sliter mest med er å distansere meg nok til å skape ro i livet mitt. Det var det jeg hadde begynt å gjøre fram til jeg skulle be om å få hente tingene mine, men så ble jeg på en sugd inn i kaoset igjen da han reagerte så emosjonelt og åpnet seg så mye. På en måte så vil jeg så gjerne tro, selv om illusjonene er brutt og det eneste fornuftige er å gå videre. Jeg får tygge litt på det du skriver og prøve å være litt sterkere enn jeg har vært. Hvis du synes det hjelper deg å skrive om det, synes jeg du skal gjøre det. Jeg fikk iallefall mye god støtte her inne da jeg brøt ut av mitt dårlige forhold. Ellers synes jeg også svaret fra laban er bra :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Hvis du synes det hjelper deg å skrive om det, synes jeg du skal gjøre det. Jeg fikk iallefall mye god støtte her inne da jeg brøt ut av mitt dårlige forhold. Ellers synes jeg også svaret fra laban er bra :-) Enig i at labans svar er bra. Har ikke du flytta tilbake til han du forlot? Anonymous poster hash: c80dd...aab 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Det hjelper litt å skrive her i blant. Mange hyggelige folk med livserfaring som tar seg tid til å svare, det setter jeg pris på. 0 Siter
Versence Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Hvor gammel er du igjen? Synes det er et godt råd å fokusere på eksamen nå - det bør være første pri. Så kan du tenke på sommeren etterpå. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 22. april 2013 Skrevet 22. april 2013 Versence: Snart 29. Prøver å fokusere på eksamen. Er ikke alltid så lett å holde fokus, men i dag har det gått ganske greit. Jeg bekymrer meg litt over det med bosituasjon, føler det er galt å holde kontakten med eks og ikke fortelle han om at jeg har takket ja til et tilbud om bolig. Tenker også en del på at det ikke er spikret enda, at jeg kan ombestemme meg i noen uker til. Tidligere var jeg på joggetur og tenkte at jeg må prøve igjen å kutte kontakten. Kom hjem og orket ikke. 0 Siter
Versence Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Snart 29 er jo den beste alderen!! Ikke kast bort disse unge årene på å bekymre deg! Du har virkelig god tid til å skaffe deg familie og hele den pakken. "Alle" har slett ikke familie på 20-tallet. Takk ja til boligtilbudet hvis det er ok. Jeg har ikke helt fått med meg hvorovidt du bor med eks eller ei, men det er vel greit å spille med åpne kort. Lykke til m eksamen:) 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 23. april 2013 Skrevet 23. april 2013 Takk for et fint svar Skulle ønske det kunne være den beste alderen for meg og. Vi bor ikke sammen lenger, men jeg har ikke sagt at jeg har sett etter et sted å bo fast. Synes det er vanskelig å si noe. Ordene sitter seg fast og jeg er redd for å forholde meg til masse sinne, men bør vel prøve likevel. Håper det går bra med deg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.