Gå til innhold

Norge

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk at jeg ville ha hevet meg over det, og ikke sett på det som min misjon i livet og på død og liv måtte svare alle som skriver til deg, uansett hva de skriver bare for at det (tilsynelatende) skal gi deg siste ordet. Enten velger du å beholde flagget til tross for at andre også bruker, eller du lar være... 

1) Dette er en tråd, hvor jeg nevnes i første innlegg, og dette blir spurt om. Hvorfor skulle jeg ikke svare? Hvis du ikke liker det kan du jo bare la være å lese det.

2) Det er ikke "til tross for at andre også bruker"; jeg var den eneste som brukte. Jeg gidder selvsagt ikke bytte avatar hver gang andre kopierer min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391685-norge/page/2/#findComment-3470846
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremisme kan også være intoleranse mot alle andre oppfatninger enn ens egen. Samt å ta en politisk ide til dens grenser, uavhengig av «uheldige» konsekvenser, upraktiske forhold, argumenter og følelser om det motsatte. (Roger Scruton)

Ja, det der stemmer nok. En annet fenomen som følger de som går for langt, er at de ofte kritiserer meningsmotstandere for oppfatninger de ikke har, eller for hendelser de ikke har hatt noe med. Omgivelsene kan godt oppfatte det som forsøk på å manipulere deres skyldfølelse eller skaffe seg et intellektuelt overtak de ikke fortjener. For ingen vil like å bli klandret for noe på feil grunnlag.

Vi kan jo undres på hvordan det er mulig å neglisjere mye av det folk flest får med seg, når det ikke er selve evnenivået det er noe feil med. Noe av forklaringen er muligens at de lever i sin egen mentale boble som bare blir sterkere jo mer kritikk de får. Det er altså en slags mental forsvarsmur. Når de blir konfrontert med åpenbare brister i resonnement eller tolkninger av faktiske forhold, får man gjerne et rotete svar, en irritabel kverulering. Det er bare uttrykk for denne mentale forsvarsmuren. Hvorfor er den der? Jeg tror forklaringen kan ligge i sterke opplevelser mange år tilbake.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391685-norge/page/2/#findComment-3471411
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...