Gå til innhold

Er det greit å benytte sovemedisin av og til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid slitt med søvnen og har så og si aldri brukt noe å sove på. Legen min sier imidlertid at det ikke skader om jeg en og annen natt benytter med av feks Stilnoct eller Zopiklone. Man leser overalt at man ikke bør benytte slike midler. Er det likevel greit å benytte det en og annen gang innimellom når det røyner på? Teker selv muligens det er mer skadelig å hangle seg gjennom dagen med dårlig nattesøvn. 

Anonymous poster hash: e6c94...1a7

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet

Selvfølgelig er det greit, du misbruker det ikke om du tar av og til :)

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det skulle være noe galt i det, og spesielt hvis legen også har sagt til deg at det ikke gjør noe. 

Skrevet (endret)

I 2012 kom det forskning på at sovemedisiner øker risikoen for tidlig død, men de vet ikke helt hva det er i pillene som gjør det. I linken er det nevnt at opp til 18 piller i året, slik jeg tolker det, er ok. Jeg skulle gjerne visst litt mer om dette.

http://ing.dk/artikel/sovepiller-femdobler-risikoen-tidlig-dod-127126

Red.: Her er den opprinnelige rapporten: http://bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000850.full

Endret av cathlin
stjernestøv
Skrevet

I 2012 kom det forskning på at sovemedisiner øker risikoen for tidlig død, men de vet ikke helt hva det er i pillene som gjør det. I linken er det nevnt at opp til 18 piller i året, slik jeg tolker det, er ok. Jeg skulle gjerne visst litt mer om dette.

Red.: Her er den opprinnelige rapporten: http://bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000850.full

Gjelder det all medisin for å få sove eller er det spesielle typer?

Skrevet

Har alltid slitt med søvnen og har så og si aldri brukt noe å sove på. Legen min sier imidlertid at det ikke skader om jeg en og annen natt benytter med av feks Stilnoct eller Zopiklone. Man leser overalt at man ikke bør benytte slike midler. Er det likevel greit å benytte det en og annen gang innimellom når det røyner på? Teker selv muligens det er mer skadelig å hangle seg gjennom dagen med dårlig nattesøvn. 

Anonymous poster hash: e6c94...1a7

Legen din har helt rett. Det er helt ufarlig med sporadisk bruk av sovepiller. Så du kan helt trygt følge din leges råd.

Jeg har forresten aldri lest noe sted at en aldri bør benytte slike midler.

Det er jo en grunn til at de finnes.

Jeg tror ikke sovepiller øker risikoen for tidlig død (med mindre man ikke tar en overdose).

De aller fleste som bruker sovemidler fast er jo eldre mennesker.

Annonse

FjellOgDalar
Skrevet

Ikke noe problem til nå og da bruk. Jeg liker ikke for mye snakk om hvor mye fælt medikamenter man bruker kan forårsake. Om zopiclone- eller zolpidemholdige preparater hadde vært opplest/vedtatt livsforkortende, så hadde det vært framme i dagen for lenge siden. Dette er tross alt medikamenter som har vært på markedet ganske lenge.

Så lenge man ikke har kontraindikasjoner eller risikerer problemer med bilkjøring/masikner ved ev. hangover, kan jeg ikke se at det skal være noe problem. Som noen sier over, så er det mange sovepillebrukere blant eldre.

For mye av noe som helst er ikke bra. For mye paracetamol er ikke bra for levra. En og annen tablett i løpet av et år ødelegger ikke levra så man dør av det.

Det er så mye annet enn bare sovepillebruk som spiller inn på hvorfor man dør tidlig, og kanskje har mange i testgruppa andre risikofaktorer som høyt blodtrykk, overvekt, røyking, kronisk sykdom som diabetes 1 eller 2... Eller rett og slett genetiske risikofaktorer man ikke vet om. I alle fall tror jeg dette har flere fasetter enn bare sovepiller.

Skrevet

Jeg har tatt hver dag i senere tid.  Må nok prøve å kutte den ut, for dette likte jeg ikke.  Har aldri hørt om den risikoen før.

Skrevet

Gjelder det all medisin for å få sove eller er det spesielle typer?

Det står i rapporten i linken, det var i alle fall benzodiazepiner, innsovningstabletter og vallergan.

Skrevet

Jeg har tatt hver dag i senere tid.  Må nok prøve å kutte den ut, for dette likte jeg ikke.  Har aldri hørt om den risiko

Jeg liker det heller ikke.

motorPrøysen
Skrevet

Les kommentarene til studien — den har mange svakheter.

Skrevet

Les kommentarene til studien — den har mange svakheter.

Hva tenker du på? Er interessert i å finne noen som har peiling som kan tolke disse resultatene og eller diskusjonen.

stjernestøv
Skrevet

Det står i rapporten i linken, det var i alle fall benzodiazepiner, innsovningstabletter og vallergan.

Det er jo skremmende, men bra de forsker på slikt.

Annonse

Skrevet

Det er jo skremmende, men bra de forsker på slikt.

Ja, det er bra de forsker på det:-) kanskje det kommer noe godt ut av det.

Skrevet

Alt er jo farlig egentlig :-)

Noe som irriterer meg, er tabloidpressens helseopplysning.  Vi har VG og Dagbladet på jobben, så jeg må se disse forsidene hver eneste dag uansett.  De kan presentere at "det er livsfarlig å sove for lite", mens tre dager etter slår de til med "disse medisinene [for eksempel innsovningstabletter] kan ta livet av deg". Man kan jo ende opp i en catch 22-situasjon her, det blir galt uansett.

Jeg velger å stole på min fastlege her.  Vedkommende har masse erfaring og et fornuftig syn på ting.  Vi har diskutert dette nøye, og det tas opp til vurdering innimellom, og har funnet ut at for meg veier sporadisk bruk av dette opp for eventuelle negative effekter.  Det forutsetter selvfølgelig ærlighet begge veier, og en fastlege som kjenner en godt.

Så, jeg synes det er greit å bruke sovemedisin av og til.

motorPrøysen
Skrevet

Noen av problemene med undersøkelsen:

- Pasienter i kontrollgruppa som fikk utskrevet sovepiller i studieperioden ble ekskludert. Dette er et problem fordi det slett ikke er uvanlig med sovepiller i forbindelse med alvorlige diagnoser som f.eks. kreft. På denne måten har sykdomsfrekvensen i kontrollgruppa kunne blitt unaturlig lav.

- Det er ikke urimelig å anta at dårlig helse pga. søvnmangel bidrar til tidlig død. Det er også grunn til å tro at sovepillebruk er assosiert med søvnmangel. Studien kontrollerer ikke for dette.

- Kontrollerer heller ikke for sammenhengen mellom psykiske lidelser og bruk av sovepiller, og at det er det psykiske lidelsene som skader fysisk helse mer enn sovepillene.

Se ellers denne studien som kommer til en annen konklusjon: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23043261

Skrevet

har slitt med søvn i mange år- jeg bruker valergan dettte hjelper godt.

men enkelte dager så hjelper det ikke da bruker jeg en annen type sovemedesin.

søvn er viktigt for å fungere.

Valergan er det ikke noe bivirkninger med

Skrevet

Noen av problemene med undersøkelsen:

- Pasienter i kontrollgruppa som fikk utskrevet sovepiller i studieperioden ble ekskludert. Dette er et problem fordi det slett ikke er uvanlig med sovepiller i forbindelse med alvorlige diagnoser som f.eks. kreft. På denne måten har sykdomsfrekvensen i kontrollgruppa kunne blitt unaturlig lav.

- Det er ikke urimelig å anta at dårlig helse pga. søvnmangel bidrar til tidlig død. Det er også grunn til å tro at sovepillebruk er assosiert med søvnmangel. Studien kontrollerer ikke for dette.

- Kontrollerer heller ikke for sammenhengen mellom psykiske lidelser og bruk av sovepiller, og at det er det psykiske lidelsene som skader fysisk helse mer enn sovepillene.

Se ellers denne studien som kommer til en annen konklusjon: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23043261

Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...