Gå til innhold

Båndtvang. Hva gjør man når hundeeier ikke har hunden sin i bånd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

20

• Madelenemie

8

• rose23

7

• Mrs. Wallace

4

Er det båndtvang da? Mange steder er det faktisk ikke spesielle regler på dette. Normalt er vettige hundeeiere obs på å kalle inn hunden når det kommer folk gående. Er du redd hunder kan det kanskje være en ide å bli kjent med dem? Eksponere deg i trygge omgivelser. Du vil alltid havne i situasjoner der du møter løshunder som har stukket av.  

Mrs. Wallace

Er det båndtvang da? Mange steder er det faktisk ikke spesielle regler på dette. 

Ja, nå (fra 1.april til 20.august) er det båndtvang over hele landet.

Noen kommuner har i tillegg utvidede båndtvangsregler. http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ndtvang

Annonse

AnonymBruker

Contour roam og pannebånd, og du er alltid beredt til å bevise hva som har skjedd, på gåtur med hunden. :)

Anonymous poster hash: aeb7c...804

Takk for tips!

Men er ikke Contour roam litt tungt til å feste i et pannebånd?

Anonymous poster hash: 32c63...389

Visste ikke at det var båndtvang, møter på løse hunder når jeg går tur. Er rett og slett redd dem, skummelt når de kommer løpende imot meg :mellow:

Jo, det er båndtvang om våren og sommeren, men det er for å verne dyrelivet, ikke mennesker som er redd for hunder.

AnonymBruker

Er det båndtvang da? Mange steder er det faktisk ikke spesielle regler på dette.  

Jeg håper inderlig du ikke har hund når du ikke vet bedre enn dette!

Anonymous poster hash: eb6e9...769

AnonymBruker

Jeg synes det er veldig uforsvarlig av hundeiere som ikke følger båndtvangen.

Jeg er selv hundeeier, men er nøye med å ha hunden min i bånd.

Det som er temmelig sjokkerende er hvor mange det er som ikke vet grunnen til båndtvangen.

Etter å ha lest flere diskusjoner blant annet på facebook, så ser det ut til at mange blåser i båndtvangen, og veldig mange av disse skjønner ikke hvorfor de må ha hunden sin i bånd.

Det er i hvert fall ikke for å skjerme redde mennesker. Jeg har til og med hørt de som mener det går fint å slippe hundene sine, bare de gjør det i skog og mark, og ikke der folk ferdes. Jeg grøsser over slik uvitenhet.

På våren og sommeren blir det født mange dyr i skogen, og de må skjermes mot hundene våre som ikke forstår.

Tenk hvordan det er for et nyfødt rådyr og bli jaget rundt av en hund. 

Enkelte fuglearter legger egg i reder på bakken, og blir jaget opp av hundene.

Båndtvang er helt nødvendig, og det er virkelig synd at så mange gir blaffen.

Anonymous poster hash: 86f76...9e8

Annonse

Jeg håper inderlig du ikke har hund når du ikke vet bedre enn dette!

Ha ha. Jeg har hund ja, og den går aldri i bånd, annet om vi ferdes langs trafikkerte veier. Siden jeg har gjeterhund, vet jeg at disse også er fristillt fra båndtvangen. Å ja! Jeg har 100 prosent kontroll på hunden min, og bruker å kalle den inn når vi møter på folk. Prøv å ha en boder collie i bånd tre måneder, og du får en svært ulykkelig, nervøs og stresset hun.  

Mrs. Wallace

Ha ha. Jeg har hund ja, og den går aldri i bånd, annet om vi ferdes langs trafikkerte veier. Siden jeg har gjeterhund, vet jeg at disse også er fristillt fra båndtvangen. 

Det er bare gjeterhunder i arbeid som er unntatt fra båndtvangen, så det nytter ikke å bruke rasen som unnskyldning for å la hunden løpe løs på en helt vanlig luftetur. 

Og ja, jeg har for øvrig gjeterhund selv. I bånd, på denne tida av året. 

AnonymBruker

Ha ha. Jeg har hund ja, og den går aldri i bånd, annet om vi ferdes langs trafikkerte veier. Siden jeg har gjeterhund, vet jeg at disse også er fristillt fra båndtvangen. Å ja! Jeg har 100 prosent kontroll på hunden min, og bruker å kalle den inn når vi møter på folk. Prøv å ha en boder collie i bånd tre måneder, og du får en svært ulykkelig, nervøs og stresset hun.  

Gjeterhunder er fritatt, ja. Når de brukes til gjeting, altså er "på jobb". Resten av tiden gjelder også båndtvang for disse rasene. Du viser en usedvanlig dårlig kjennskap til loven, og jeg håper inderlig noen finner det for godt å anmelde folk som er så tomme i huet. De bør nemlig ikke ha hund.

AnonymBruker

Jeg håper du er klar over at hunden din kan bli skutt helt lovlig hvis du ikke følger båndtvangen. 

Jeg våger ikke å slippe hunden min og risikere det, i beste fall kan du få bøter som svir.

Hunden min er også en mye lykkeligere hund i de mnd hun kan gå løs. Men jeg må faktisk respektere regler og ikke minst dyrelivet i skogen. Det er ingen hund uansett rase som er fritatt, med mindre den faktisk er på jobb, og det må du kunne dokumentere grundig, å tro noe annet er bare tull.

Gjeterhunder er fritatt, ja. Når de brukes til gjeting, altså er "på jobb". Resten av tiden gjelder også båndtvang for disse rasene. Du viser en usedvanlig dårlig kjennskap til loven, og jeg håper inderlig noen finner det for godt å anmelde folk som er så tomme i huet. De bør nemlig ikke ha hund.

Hei!

Tomme i hodet er vel de som ikke forstår forskjell på gjeterhunder og vakt og jakthunder :-)

Jeg valgte selv gjeterhund fordi jeg er kartlegger arter og ikke ønsker et villhund som blir til besvær på skogsturer, men som kan følge meg som venn og gjeter og samler.

AnonymBruker

Hei!

Tomme i hodet er vel de som ikke forstår forskjell på gjeterhunder og vakt og jakthunder :-)

Jeg valgte selv gjeterhund fordi jeg er kartlegger arter og ikke ønsker et villhund som blir til besvær på skogsturer, men som kan følge meg som venn og gjeter og samler.

Hva i all verden er det du og hunden samler og gjeter i skogen? Håper ikke det er dyr iallfall... Uansett skal dette ikke skje under båndtvangen, da skal dyrene i skogen ha fred. Dyr føder faktisk hjelpeløse dyr i tiden for båndtvang, og jeg håper de fleste forstår hvor stor skade en hund kan gjøre bare fordi den ikke forstår bedre eller vil leke. Skremmer hunden opp en fugl med nyfødte unger, risikerer alle ungene å dø. Et nyfødt rådyr, elgekavler osv. Huff jeg grøsser ved tanken. 

Gjeterhunder er ikke fritatt når de er på tur. Ingen hundearter er det.

. Kun hvis de er på jobb, og det må kunnes dokumenteres. De færreste gjeterhunder i Norge blir brukt i arbeid.  Jeg håper inderlig at alle hundeiere tar til vettet og respekterer dyrelivet i skogen. 

Hva i all verden er det du og hunden samler og gjeter i skogen? Håper ikke det er dyr iallfall... Uansett skal dette ikke skje under båndtvangen, da skal dyrene i skogen ha fred. Dyr føder faktisk hjelpeløse dyr i tiden for båndtvang, og jeg håper de fleste forstår hvor stor skade en hund kan gjøre bare fordi den ikke forstår bedre eller vil leke. Skremmer hunden opp en fugl med nyfødte unger, risikerer alle ungene å dø. Et nyfødt rådyr, elgekavler osv. Huff jeg grøsser ved tanken. 

Gjeterhunder er ikke fritatt når de er på tur. Ingen hundearter er det.

. Kun hvis de er på jobb, og det må kunnes dokumenteres. De færreste gjeterhunder i Norge blir brukt i arbeid.  Jeg håper inderlig at alle hundeiere tar til vettet og respekterer dyrelivet i skogen. 

Hei!

Det er nettopp av respekt for dyrelivet man velger fredelige og rolige gjeterhunder.

Fordi man forstår at en unaturlig kjønnsfordeling blant elg i skogene våre (kunstig opprettholdt for jegere..:-(, for at jegere og deres hunder skal ha det gøy, ikke er forvaltningsmessig forsvarlig for arter og biologisk mangfold.

Gjeterhunder er lettlærte lydige hunder, som ikke kan sammenlignes med jakt og vakthunder. 

de siste bør forbys.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...