Gå til innhold

Lekser er overgrep mot barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går nok an å ha leksefri skole, men da må ting gjøres annerledes enn i dag.  Jeg tror ikke det er mulig å lære noe ordentlig uten å arbeide selvstendig med det - såpass selvstendig at man ikke har tilgang til "øyeblikkelig hjelp", men f.eks. må jobbe seg gjennom eksempler og repetisjon på egen hånd.  Det går selvfølgelig an å innrette skoledagen slik at dette er mulig i løpet av skoletiden, men da må den nok være omtrent like lang som en arbeidsdag, og det må være lange økter med samme fag.  F.eks. toppidrettsskolene på videregående nivå har gjerne et opplegg der de tar noen fag om gangen, bytter timeplan etter noen måneder og har lite "smålekser", bare større innleveringer.    

Jeg tror ikke lekser er så usunt så lenge de brukes med litt fornuft.  Med det mener jeg bl.a. at de skal være repetisjon av ordentlig gjennomgått stoff, ikke (nesten) nye emner.  Hvis læreren ikke har fått tid til å gjennomgå det, f.eks. fordi klassen måtte ha vikar eller på konsert eller på søppelplukking eller noe annet som skjer "hele tiden" i norsk skole - så skal leksene falle bort eller endres.  Dette syndes det mye mot på mellom- og ungdomstrinnet, det er stadig eksempler på at det må gjøres veldig mye hjemme, fordi skoledagen er lite effektiv.   

Det skal også være en rimelig mengde lekser, f.eks. ikke haugevis av oppgaver av omtrent samme sort, og alt skal ikke være til dagen etter.  Også skoleelever har lov til å være opptatt med noe annet enkelte ettermiddager, og det er ikke så dumt å venne seg til å planlegge uka. 

Jeg tror noen foreldre skyver barna litt foran seg i leksedebatten - de orker ikke følge opp lekser i tillegg til alt det andre hverdagen inneholder.  Men for de yngste som går på SFO og legger seg relativt tidlig, trenger det ikke gis mer lekser enn at foreldrene får fulgt litt med på hva som foregår på skolen.  Såpass interesserte synes jeg foreldrene bør være - men det skal ikke gis lekser som krever at foreldrene lærer barna nye ting og dermed skaper store forskjeller mellom dem.  Noen lærere ønsker at de yngste blir vant til lekser mens de er små og pøser på med meningsløs fargelegging osv., det er en misforståelse etter min mening.   

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/29/444891.html?1128005760

Helt enig, lekser burde ikke eksistere. Det er noe stort tull, barna burde lære det de skal på skolen og ferdig med det. Fritid burde være fritid.

Jeg er heller ikke tilhenger av lekser i skolen slik det er organisert i dag, bl.a. burde sfo hatt lovpålagt leksehjelp-funksjon. Slik det fungerer i dag reproduseres faglige forskjeller fordi barnas læring avhenger av foreldrenes ressurser. 

Likevel blir det feil å snakke om overgrep. Det snakkes med så store ord for tiden at det knapt er mulig å ha en ikke-polarisert og fornuftig debatt, og utkomme av slike diskusjoner blir ofte - når de medfører endring - at pendelen slår i helt motsatt retning. Etter min mening er dette uheldig, og man ender ofte opp med å helle barne ut med vaskevannet (dvs også avvikle det som tross alt fungerer).

Skrevet

Jeg tror ikke lekser er så usunt så lenge de brukes med litt fornuft. Med det mener jeg bl.a. at de skal være repetisjon av ordentlig gjennomgått stoff, ikke (nesten) nye emner. Hvis læreren ikke har fått tid til å gjennomgå det, f.eks. fordi klassen måtte ha vikar eller på konsert eller på søppelplukking eller noe annet som skjer "hele tiden" i norsk skole - så skal leksene falle bort eller endres. Dette syndes det mye mot på mellom- og ungdomstrinnet, det er stadig eksempler på at det må gjøres veldig mye hjemme, fordi skoledagen er lite effektiv.  

Signeres! Hos oss får de stadig lekser som de knapt har vært gjennom på skolen, og mye tid går med på å finne riktig metodikk.

Også enig i at det er mye tidssløsing i skolen, som medfører at mer arbeid må gjøres hjemme.

Min elleveåring (6. kl.) gjør lekser rundt 6-8 timer hver uke. Han jobber ikke raskt, men jeg synes det er vel mye uansett.

Skrevet (endret)

Signeres! Hos oss får de stadig lekser som de knapt har vært gjennom på skolen, og mye tid går med på å finne riktig metodikk.

Også enig i at det er mye tidssløsing i skolen, som medfører at mer arbeid må gjøres hjemme.

Min elleveåring (6. kl.) gjør lekser rundt 6-8 timer hver uke. Han jobber ikke raskt, men jeg synes det er vel mye uansett.

Jr knekket koden ("blir jeg ferdig med leksene på skolen får jeg mer av det samme i hjemmelekse uansett") og ble en "vandrer" på barneskolen. De tjue første minuttene gikk til å kvesse blyant, småprate, gå på do etc, før han begynte å jobbe sånn at han akkurat ble ferdig når klokken ringte ;p

På ungdomskolen praktiserte de tilpasset undervisning, og han ble motivert og pushet til å utvikle seg videre i stedenfor å gjøre mer av det samme.

Tillegg: Obs, denne skulle til Laban, men fikk ikke til å slette den så da går den til deg istedefor ;-)

Endret av Kayia
Skrevet

Å kalle lekser for overgrep er fullstendig misbruk av ordet. Det er nødvendig med repetisjon av stoffet og å lære å jobbe selvstendig, men hvordan det organiseres, kan selvsagt optimaliseres. (forholdet mellom jobbing på skolen, leksehjelp, hjemmelekser etc.) Men å kutte ut hjemmelekser, krever en stor omlegging av skolen!

Barn på småtrinnet, som går på SFO, bør selvsagt ikke få hjemmelekser i bøtter og spann. Men på mellomtrinnet opplever jeg at barna mine har MYE fritid, selv om de har hjemmelekser. Og det er viktig å lære seg gode arbeidsvaner FØR ungdomsskolen og videregående. 

Skrevet

Vil ikke kalle det overgrep.  Men det å ha lekser er det samme som å ta arbeidet med hjem.  Jeg selv var ikke så strukturert at jeg gjorde leksene når jeg kom hjem fra skolen.  Så det var noe som hang over meg hele ettermiddagen og ble gjort rett før leggetid.  Følte aldri jeg hadde fri.  Har derfor alltid ment at de burde finne bedre ordninger enn hjemmelekser.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/29/444891.html?1128005760

Helt enig, lekser burde ikke eksistere. Det er noe stort tull, barna burde lære det de skal på skolen og ferdig med det. Fritid burde være fritid.

Uenig! Barn må ha lekser for å lære mer. I vår tid når barna kommer hjem fra skolen, så er facebook og annet tull det som er viktigst. Foreldre må sette grenser, og hjelpe de med leksene.

Anonymous poster hash: b62aa...e56

Skrevet

Hei!

Stem på partiet rødt de er i mot lekser :-)

Det stemmer mine barn på :-)

Jeg syns lekser kunne vært mer valgfritt på den måten, at man velger hva man vil fordype seg i, slik at kveldene kunne være meningsfulle og lærerike.

Skrevet

Hei!

Stem på partiet rødt de er i mot lekser :-)

Det stemmer mine barn på :-)

Jeg syns lekser kunne vært mer valgfritt på den måten, at man velger hva man vil fordype seg i, slik at kveldene kunne være meningsfulle og lærerike.

Jeg regner med at hvis man stemmer rødt, så er man for hele partiprogrammet deres? Ikke bare at de er imot lekser... for i såfall klarer jeg kanskje til og med å finne en sak jeg er enig med FrP i, og stemme på dem  :)

Generelt; Nei, lekser er ikke et overgrep mot barn. Det bagatelliserer ordet overgrep og det finnes ting som er verre her i verden enn at barn må gjøre lekser. Ser noen her bruker argumenter som at "jeg var ikke flink nok til å strukturere tiden min"... Ja vel, men så er vel lekser med på å trene barn/ungdom til å strukturere riktig. 

Når det er sagt, er jeg for at man kan se på andre løsninger enn hjemmelekser... men repetisjon av stoff er viktig for at det skal sitte, og per i dag er det ikke nok tid på skolen til at de kan gjennomgå alt stoffet de skal ihht. læringsplanen OG repetere så ofte som nødvendig. Da kan man kanskje se på løsninger med heldagsskolen, obligatorisk leksehjelp eller andre ting.

stjernestøv
Skrevet

Er enig i at overgrep er et for sterkt ord i denne sammenhengen, urettferdig/overtramp passer bedre.

Skrevet

Hos noen er sikkert lekser fint å bruke for å følge med. Hos oss er lekser et overtramp inn i familielivet, da 7 åringen vår er sliten og lei av skole og sfo. Selv om leksene er så lette at han kunne sovne seg gjennom dem på 5 minutter, utviser han så stor motvilje at det grenser opp mot konflikt i heimen av minst halvparten av dagene.

Jeg ser ikke at lekser tilfører han noe som helst, men blir et ekstra stressnivå for oss alle da de 'må gjøres'.

Forøvrig er en skoledag mer enn lang nok til å lære det de burde lære , men pga enhetsskolens utforming og virke går mye av tiden bort til tullball.

Jeg er ikke i tvil. For de som enhetsskolen ikke passer for er det et frigging nightmare, jeg ser det på sønnen som er langt mer fremme enn de fleste i matte, lesing, filosofi og abstrakt tenking, men sliter med 'sosiale kodekser' og innordning i rekkene.

Og jeg husker tilbake med gru på min egen skolegang, gjennom hele barne, ungom, voksen og store deler av universitestundervisningen har jeg fått fra bra til toppkarakter med minimal innsats, men har sitti i time etter time i klasserom og kjeda vettet av meg.

Enhetsskolen er ikke for alle. Lekser som vi kjenner dem er en del av enhetsskolen, som igjen, jeg hevder ikke passer for alle.

Skrevet

Hei!

Jeg har

Hos noen er sikkert lekser fint å bruke for å følge med. Hos oss er lekser et overtramp inn i familielivet, da 7 åringen vår er sliten og lei av skole og sfo. Selv om leksene er så lette at han kunne sovne seg gjennom dem på 5 minutter, utviser han så stor motvilje at det grenser opp mot konflikt i heimen av minst halvparten av dagene.

Jeg ser ikke at lekser tilfører han noe som helst, men blir et ekstra stressnivå for oss alle da de 'må gjøres'.

Forøvrig er en skoledag mer enn lang nok til å lære det de burde lære , men pga enhetsskolens utforming og virke går mye av tiden bort til tullball.

Jeg er ikke i tvil. For de som enhetsskolen ikke passer for er det et frigging nightmare, jeg ser det på sønnen som er langt mer fremme enn de fleste i matte, lesing, filosofi og abstrakt tenking, men sliter med 'sosiale kodekser' og innordning i rekkene.

Og jeg husker tilbake med gru på min egen skolegang, gjennom hele barne, ungom, voksen og store deler av universitestundervisningen har jeg fått fra bra til toppkarakter med minimal innsats, men har sitti i time etter time i klasserom og kjeda vettet av meg.

Enhetsskolen er ikke for alle. Lekser som vi kjenner dem er en del av enhetsskolen, som igjen, jeg hevder ikke passer for alle.

Hei

Har noe av den samme erfaring, men tenker lekser kunne vært bra om man i det minste kunne drevet med hovedinteressen sin. Da kan man få tid og glede til å fordype seg i visse lidenskaper man har på ettermiddagene og at ikke alt av læring skal bli tvang, da kan man kjenne på gleden ved kunnskapsinnhenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...