Gå til innhold

Hva gjør man for å beskytte seg hvis en løs hund angriper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger råd om hva jeg skal gjøre når en løs hund kommer mot meg.

Og hva hvis man får panikk, og slett ikke greier å følge gode råd om bl.a. å stå stille?

Anonymous poster hash: 24f91...056
AnonymBruker
Skrevet

Løft opp hunden, og spark den angripende hunden.

Anonymous poster hash: fa92e...518
IngridSletten
Skrevet

Av en hundeeier har jeg lært at du absolutt ikke må stoppe helt opp, altså "fryse". Da tror hunden at du vil leke. Det er nemlig sånn de oppfører seg når de leker med hverandre; full stopp før de bykser til.

Så det rådet jeg har fått er å gå sakte videre og ikke ha blikkontakt med hunden

Skrevet

Kommer vel litt an på hvor stor den er, kanskje?

Skrevet

Det er forskjell på om hunden angriper eller om den bare kommer mot deg. Det siste er vel det vanligste, og da skal du bare gå rolig videre, ikke se på hunden og lat som ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på om hunden angriper eller om den bare kommer mot deg. Det siste er vel det vanligste, og da skal du bare gå rolig videre, ikke se på hunden og lat som ingenting.

Takk for råd.

Hvordan kan jeg vite om hunden kommer til å angripe eller ikke, når den kommer mot meg?

Hva hvis hunden kommer bjeffende mot meg? Det har jeg opplevd flere ganger. Det er mulig at det skjedde kun fordi at hundene merket at jeg var redd.

Ved et tilfelle var eieren som vanlig ikke villig til å ha hunden i bånd når jeg spurte om h*n kunne sette bånd på hunden, men h*n kalte til slutt på hunden etter at hunden kom bjeffende mot meg, og og eieren  holdt i den til jeg kom meg i sikkerhet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til at den hundeeieren (nabo) som jeg fortalte om vet at jeg er redd hunder, jeg har snakket med vedkommende om det mange ganger, og allikevel fortsetter h*n med å ha hunden løs.

Skrevet

Jeg må legge til at den hundeeieren (nabo) som jeg fortalte om vet at jeg er redd hunder, jeg har snakket med vedkommende om det mange ganger, og allikevel fortsetter h*n med å ha hunden løs.

Siden det er båndtvang nå (1. april - utpå høsten en gang) kan du anmelde ham.

Har hunden gått til angrep på deg eller kommer den bare løpende og bjeffer? Er det en stor hund? Finn ett eller annet og skrem den med, en vannslange eller noe som smeller skikkelig høyt f.eks. Ikke pent mot hunden, men til pass for naboen. Små hunder kan du sikkert skremme ved så gjøre deg selv stor, være litt over hunden og brøle skikkelig høyt til den også. Om hunden kommer mot deg så gjesp høyt (men ikke vis tenner), snu deg bort og gå rolig videre. Ikke stopp, vifte med armene, løp eller hyl - det trigger bare hunden enda mer. Glefser den etter beina dine så sparker du etter hodet på den.

Eller du kan prøve å bli venner med hunden? Kanskje er det egentlig en koselig hund?

stjernestøv
Skrevet

Trenger råd om hva jeg skal gjøre når en løs hund kommer mot meg.

Og hva hvis man får panikk, og slett ikke greier å følge gode råd om bl.a. å stå stille?

Jeg pleier å overse hunden, men er redd inni meg og hunden kjenner vel det tror jeg :mellow:

Skrevet

Takk for råd.

Hvordan kan jeg vite om hunden kommer til å angripe eller ikke, når den kommer mot meg?

Hva hvis hunden kommer bjeffende mot meg? Det har jeg opplevd flere ganger. Det er mulig at det skjedde kun fordi at hundene merket at jeg var redd.

Ved et tilfelle var eieren som vanlig ikke villig til å ha hunden i bånd når jeg spurte om h*n kunne sette bånd på hunden, men h*n kalte til slutt på hunden etter at hunden kom bjeffende mot meg, og og eieren  holdt i den til jeg kom meg i sikkerhet.

Du kan anmelde hundeeiere som lar hunden gå løs. Jeg hadde definitivt anmeldt en som ikke er "villig" til å ha hunden i bånd. Det er ulovlig.

Møter du en løs hund, som du føler er truende, skal du snu ryggen til den å gå rolig. Er du i nærheten av hus, ring på og be om hjelp.

Er du redd så vil også hunden din bli redd, og det merker "løshunden" raskt, derfor er det viktig at du forholder deg så rolig som mulig. Gå aldri mellom to hunder som sloss, om du ikke har noe mellom deg og hundene, en stokk feks.

Jeg elsker dyr, men har overhodet ingenting tilovers for hundeeiere som ikke følger loven, de utsetter andre med vilje og bør anmeldes.

Håper disse rådene kan hjelpe deg. Hilsen hidi

Skrevet

Takk for råd.Hvordan kan jeg vite om hunden kommer til å angripe eller ikke, når den kommer mot meg?Hva hvis hunden kommer bjeffende mot meg? Det har jeg opplevd flere ganger. Det er mulig at det skjedde kun fordi at hundene merket at jeg var redd.Ved et tilfelle var eieren som vanlig ikke villig til å ha hunden i bånd når jeg spurte om h*n kunne sette bånd på hunden, men h*n kalte til slutt på hunden etter at hunden kom bjeffende mot meg, og og eieren  holdt i den til jeg kom meg i sikkerhet. 

Jeg har ikke noen 100 % regel på hvordan man kan se om en hund vil angripe eller ikke, spesielt hvis du ikke er vant til hunder. Men min erfaring er at det er en veldig liten andel av hunder som går til angrep på tilfeldige folk. Men det er litt større risiko for at hunder vil angripe andre hunder, men jeg regner med at du ikke har hund selv. Bjeffehunder vil ofte varsle eller leke, og de kan komme bjeffende mot deg, men stopper et par meter unna. Da er det lurt å late som ingen ting og gå rolig videre. I verste fall kan hunden være så leken at den hopper på deg, da sier du høyt NEI eller FY! En "angriper-hund" tror jeg vil være stille eller bare knurre og gå til angrep, men det har jeg bare sett "hund mot hund".
Skrevet

Ikke akkurat svar på det du spør om, men har du tenkt på å kanskje prøve å lære deg å ikke være redd hunder? Min ene datter var veldig redd hunder da hun var litt mindre. Min tante fikk hund, en stor hund - men verdens snilleste :) Vi dro på besøk og datteren min ble eksponert for hunden litt etter litt, og det endte med at de ble gode venner - så nå er ikke datra mi redd hunder mer :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan anmelde hundeeiere som lar hunden gå løs. Jeg hadde definitivt anmeldt en som ikke er "villig" til å ha hunden i bånd. Det er ulovlig.

Møter du en løs hund, som du føler er truende, skal du snu ryggen til den å gå rolig. Er du i nærheten av hus, ring på og be om hjelp.

Er du redd så vil også hunden din bli redd, og det merker "løshunden" raskt, derfor er det viktig at du forholder deg så rolig som mulig. Gå aldri mellom to hunder som sloss, om du ikke har noe mellom deg og hundene, en stokk feks.

Jeg elsker dyr, men har overhodet ingenting tilovers for hundeeiere som ikke følger loven, de utsetter andre med vilje og bør anmeldes.

Håper disse rådene kan hjelpe deg. Hilsen hidi

Tusen takk for mange gode råd!

Jeg visste ikke at det er ulovlig når en hundeeier ikke er villig til å ta hunden sin i bånd pga at noen er redd og spør ham om å sette bånd på hunden.

Kan du gi link til hvilken lov dette står i?

Jeg har forstått at det er mer enn 1 lov som omhandler hva hundeeiere skal forholde seg til, men jeg har ikke oversikt over hvilke lover som gjelder ved hundehold, og hva de heter og hvor jeg finner dem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell. Hva er tegnene på om den kan tenkes å komme til å angripe?

At hunden bjeffer mot meg samtidig som den kommer mot meg, hva betyr det vanligvis?

AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste du gjør er å prøve å springe fra hunden, da vil den ta opp jakten... 

Unngå blikkontakt, tenk litt som en hund. Du må vise hunden at du ikke er til fare....

Gå rolig vekk, unngå blikkontakt.
Om du er så uheldig at hunden angriper og du ikke kommer deg vekk, 

legg deg på magen og dekk til ansiktet mens du roper om hjelp.

Anonymous poster hash: 8a9ce...09d
Skrevet

Det er stor forskjell. Hva er tegnene på om den kan tenkes å komme til å angripe?At hunden bjeffer mot meg samtidig som den kommer mot meg, hva betyr det vanligvis?

At hunden bjeffer og kommer mot deg, betyr ofte at den vil leke, er nysgjerrig eller vil varsle om at du er der. Den vil som oftest stoppe et par meter fra deg lat som ingen ting, ikke se på hunden, gå rolig videre. (Ikke stopp eller løp) Det er ikke et typisk tegn på at den vil angripe.
AnonymBruker
Skrevet

At hunden bjeffer og kommer mot deg, betyr ofte at den vil leke, er nysgjerrig eller vil varsle om at du er der. Den vil som oftest stoppe et par meter fra deg lat som ingen ting, ikke se på hunden, gå rolig videre. (Ikke stopp eller løp) Det er ikke et typisk tegn på at den vil angripe.

Takk!

Hva er typiske tegn på at hunden vil angripe?

Skrevet (endret)

Kan du gi link til hvilken lov dette står i?

Jeg har forstått at det er mer enn 1 lov som omhandler hva hundeeiere skal forholde seg til, men jeg har ikke oversikt over hvilke lover som gjelder ved hundehold, og hva de heter og hvor jeg finner dem.

Du finner det i Lov om hundehold

Endret av Mrs Doolittle
Skrevet

Jeg pleier å stoppe, stille meg bredbent, strekke ut armen og peke på den angripende hunden med høyre pekefinger, før jeg synger av all min hals:

Stop! In the name of love

Before you break my heart

Vis meg den hund som ikke stopper av Diana Ross, og jeg skal vise deg en besatt hund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...