Gå til innhold

Brøt politisperren - kjørte i døden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politiet har sitt på det tørre. Klandres kan kun de som råkjørte og stjal bensin. Personlig ansvar kalles det...

Skrevet

Tenk å sette sitt eget liv i fare - og gjøre sitt barn farløs - for bare et par hundrelapper....

Skrevet

Politiet regna selvsagt med at han ikke var så dum at han ikke stoppa...... Jeg synes ikke politiet kan klandres i denne saken.

Skrevet

Jeg mener at politiet ikke kan klandres. Hva om de ikke hadde åpnet broen, og bensintyvene hadde drept andre trafikanter med villmanskjøringen sin? De hadde tross alt satt opp en veisperring. 

Skrevet

Jeg er helt enig med de andre her som mener at ansvaret for utfallet av dette ligger fullt og helt til de som bevisst brøt loven - både gjennom bensintyveriet og villmannskjøringen etterpå.

Politiet gjorde jobben sin - og burde gjort noe tilsvarende dette enda oftere.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10102747

Samboeren klandrer politiet. Er du enig eller ikke?

Fullstendig enig! Håper de involverte politifolka får sparken. Man dreper ikke folk pga en bensinregning eller å ha kjørt for fort. Må være helt grusomt for samboeren og barnet deres, at han ble drept av noe så "uskyldig"! Ikke engang mordere blir henrettet i Sverige.....

Skrevet

Håper de involverte politifolka får sparken. Man dreper ikke folk pga en bensinregning eller å ha kjørt for fort. 

Men det er jo ikke politiet som drepte ham! Det var ham selv som sørget for det.

Først bryter han loven ved å stikke av fra bensinregningen. Så, når politiet legger seg etter ham, så stanser han ikke, men begynner å kjøre fra dem, bryter fartsgrensene og setter manges liv i fare. Når han så møter en politisperring, som et normalt menneske ville stoppet for, så driter han i det, og kjører bare tvers igjennom. Galskap.

Skulle ikke han selv ha ansvaret for sine handlinger?

Jeg kan ikke helt se at politiet har noe som helst å klandres for.

Veldig trist for de etterlatte, ja visst, og det er nok lett i sorgen å rette sinne mot politiet. Men det er nok mannen selv de burde føle sinne mot. Jeg vil tror sjansen er rimelig stor for at det ikke er første gang heller at han har gjort ting imot loven.

Skrevet

Men det er jo ikke politiet som drepte ham! Det var ham selv som sørget for det.

Først bryter han loven ved å stikke av fra bensinregningen. Så, når politiet legger seg etter ham, så stanser han ikke, men begynner å kjøre fra dem, bryter fartsgrensene og setter manges liv i fare. Når han så møter en politisperring, som et normalt menneske ville stoppet for, så driter han i det, og kjører bare tvers igjennom. Galskap.

Skulle ikke han selv ha ansvaret for sine handlinger?

Jeg kan ikke helt se at politiet har noe som helst å klandres for.

Veldig trist for de etterlatte, ja visst, og det er nok lett i sorgen å rette sinne mot politiet. Men det er nok mannen selv de burde føle sinne mot. Jeg vil tror sjansen er rimelig stor for at det ikke er første gang heller at han har gjort ting imot loven.

Mennesker bryter loven hele tiden, men de blir ikke drept av politiet, her i norden, om de ikke skyter mot dem. Uskyldige mennesker blir drept i trafikken alt for ofte, det er jeg enig i. Politiet tok opp jakten, og det er forsåvidt greit, men å sende dem direkte i døden, er ikke greit. Politiet bør ha såpass erfaring at de vet når biljakten bør avsluttes, for også politiet kan sette uskyldige personer i fare.

Disse to var ikke uskyldige, men de fortjente ihvertfall ikke "dødsstraff"!

Louis Cyphre
Skrevet

Mennesker bryter loven hele tiden, men de blir ikke drept av politiet, her i norden, om de ikke skyter mot dem. Uskyldige mennesker blir drept i trafikken alt for ofte, det er jeg enig i. Politiet tok opp jakten, og det er forsåvidt greit, men å sende dem direkte i døden, er ikke greit. Politiet bør ha såpass erfaring at de vet når biljakten bør avsluttes, for også politiet kan sette uskyldige personer i fare.

Disse to var ikke uskyldige, men de fortjente ihvertfall ikke "dødsstraff"!

De kunne de ha unngått ved å ha stoppet.

Skrevet

De kunne de ha unngått ved å ha stoppet.

Selvfølgelig! Men nå er ikke ungdom særlig bekjente med alle konskvenser av sine handlinger...Sjeldent vi lar dem gå i døden for å være uvettige.

Mordere, voldtektsmenn, pedofile og andre voldelige personer, får langt mildere straff enn disse to! I mine øyne er det så urettferdig som det kan bli.

Politi, skal opprettholde ro og orden, avogtil med våpen, men det finnes ingen grunn til å la to ungdommer styrte i døden pga de omstendighetene.

Hilsen hidi

Louis Cyphre
Skrevet

Man er selv ansvarlig for egne handlinger.

Skrevet

Dette er vel det vesentlige av innholdet i artikkelen det linkes til:

Politiet i Uppsala ønsker ikke å kommentere saken før utredningen er ferdig. Flere har vært kritiske til at politiet ga beskjed om at broen skulle åpnes, når biljakten skyldtes et mindre forhold.

- Generelt skal en politiaksjon stå i proporsjon til det som utløste aksjonen. Her handler det om at man følger etter personer som har stjålet bensin. Dersom det er korrekt at man har forårsaket dette utfallet, så bryter det mot denne proporsjonaliteten. Man har helt enkelt satt disse personene i livsfare, sier politiekspert, og krimforfatter, Leif GW Persson, til SVT.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det blir veldig forvirrende når dere begge bruker samme avatar!

Anonymous poster hash: 43f6f...fbb
Skrevet

Jeg synes utfallet er tragisk og stiller meg spørrende til hvorvidt en slik sperring er ansett som politifaglig forsvarlig.

Enig, tragisk. Politiet har helt sikkert pålegg om å vurdere risiko i forbindelse med bilsperringer og spikermatter osv. Her var det i praksis en dødsfelle. Og dette var ikke farlige drapsmenn på flukt, lovbruddet var å ikke blende ned fra fjernlys, samt å stikke av og råkjøre. Politiet visste ikke engang om bensintyveriet, ifølge avisene. Det blir sikkert en intern granskning.

Skrevet

Altså, det blir veldig forvirrende når dere begge bruker samme avatar!

Anonymous poster hash: 43f6f...fbb

Enig. Han har dessverre så lite fantasi at han har kopiert min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...