Gå til innhold

Kontantstøttebarn gjør det bedre på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Skolebarn med mødre som mottar kontantstøtte, gjør det i snitt bedre på skolen, viser ny studie. 

Studien tyder på at barna som går over på skolefritidsordning når skolen er slutt, eller som låser seg inn hjemme og venter på at foreldrene kommer hjem, ikke gjør det så godt som de kunne ha gjort om mor var hjemme.

– Jeg håper denne studien kan sette barnet mer i fokus. Spørsmålet er: Har vi vært nok bevisste på å gi barna et godt alternativ? Kanskje har det vært for lite fokus på skolebarna. Hva er alternativene for skolebarna når mor og far jobber fulltid?

Bør det tilrettelegges slik at mor kan være mer hjemme og ta seg av sine barn isteden for å overlate dette til sosialistene i utdannelsanstaltene?

Anonymous poster hash: 7c123...630
Skrevet

Bør det tilrettelegges slik at mor kan være mer hjemme og ta seg av sine barn isteden for å overlate dette til sosialistene i utdannelsanstaltene?

Dette er jo ofte standard i Afghanistan, så det er jo bare å konstatere at det er det du vil innføre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis en fordel for barna.

Skrevet

Barn i Norge har det nok bedre enn barn i Afghanistan.

Og barn i Norge hadde nok ikke hatt det så godt som de har det hvis alle mødrene hva hjemme, fremfor det nåværende arrangementet.

Skrevet

I tillegg: kontantstøttepengene (og pengene fra manglende skatt og BNP) kunne nok mer enn kompensert for ekstra lønn til lærere, og bedre SFO/Lekseordning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror foreldrene er best egnet til å ta seg av barna. Som også denne undersøkelsen viser.

Skrevet

Jeg tror foreldrene er best egnet til å ta seg av barna. Som også denne undersøkelsen viser.

Nei, det viser ikke undersøkelsen. Den viser at unge som har mer tid med voksne gjør det bedre. Det er ikke noe "bevis" i undersøkelsen at dette må være foreldrene. Tvert i mot så nevnes heldagsskole flere ganger.

Skrevet

Barn i Norge har det nok bedre enn barn i Afghanistan.

Ja, svir det mye når det finnes forskning innenfor ett eller annet område som ikke matcher dine fordommer ?

Da er det godt å ha Hitler eller Afghanistan eller skostørrelser og liknede pjatt å ty til..hver bidige gang, ikke sant?

Skrevet

Og som vanlig er det kun mor det er snakk om. Har ikke far noen som helst innflytelse på sine barns oppvekst? Og hva har kontantstøtte med sfo å gjøre? Nei, jeg har ikke lest artikkelen, kun innlegget her. :)

Skrevet

Og som vanlig er det kun mor det er snakk om. Har ikke far noen som helst innflytelse på sine barns oppvekst? Og hva har kontantstøtte med sfo å gjøre? Nei, jeg har ikke lest artikkelen, kun innlegget her. :)

Nettopp. Det sier noe om den politiske agendaen.

Skrevet

Skolebarn med mødre som mottar kontantstøtte, gjør det i snitt bedre på skolen, viser ny studie. 
Studien tyder på at barna som går over på skolefritidsordning når skolen er slutt, eller som låser seg inn hjemme og venter på at foreldrene kommer hjem, ikke gjør det så godt som de kunne ha gjort om mor var hjemme.1
– Jeg håper denne studien kan sette barnet mer i fokus. Spørsmålet er: Har vi vært nok bevisste på å gi barna et godt alternativ? Kanskje har det vært for lite fokus på skolebarna. Hva er alternativene for skolebarna når mor og far jobber fulltid?

Nuvel, om man bruker hodet må man selvfølgelig ta et slikt studie med en klype salt. Kontantstøtte ble innført i 1999, dvs at de første kontanstøtteungene i dag er 14, og har knapt rukket å få karakterer. Hva du mener kontantstøtte har med sfo å gjøre skjønner jeg ikke, og hvor du får det fra at det er selvsagt at det er mor, ikke far, som bør være hjemme skjønner jeg heller ikke. Er kvinner bedre pedagoder enn menn mener du?

Skrevet

Studien tyder på at barna som går over på skolefritidsordning når skolen er slutt, eller som låser seg inn hjemme og venter på at foreldrene kommer hjem, ikke gjør det så godt som de kunne ha gjort om mor var hjemme, skriver Dagens Næringsliv.

Hva har dette med kontantstøtte å gjøre?

Undrer meg også over at det kun ses som et alternativ at _mor_ er hjemme - hvor er far oppi dette?

Skrevet

Hei!

Kontant støtten kan kanskje bidra til at man får være lenger hjemme, med far eller mor, jeg tror absolutt de har best av det, til de blir feks 2-3 år. (min barn med autisme har virkelig trengt det)

Kanskje kan den grunnleggende tryggheten være positiv til bruk senere i oppveksten, og den tror jeg man får lettest ved en myk start i livet. (dvs ikke måtte i barnehage når akkurat et år, eller noen bare 9 mnd)

Det er måtl høye cortisonnivåer i små barn i barnehage på nivå med veteransoldater fra Vietnam, pga av mye stress, det er klart det ikke er heldig. Likevel er det ingen god løsning å skrive om mor, mor, mor, i dag har barn den fordel og det går riktig vei at fedre tar snart like stor del av omsorg og ansvar. 

Ellers vet jeg at barn av godt utdannede foreldre klarer seg best, da er vel heller løsningen, legge til rette for en høyt utdannet befolkning.

Skrevet

Ellers vet jeg at barn av godt utdannede foreldre klarer seg best, da er vel heller løsningen, legge til rette for en høyt utdannet befolkning.

Ja, det tenkte jeg også på, og stusset derfor litt, i og med at det vel er flest med lav utdannelse som benyter seg av kontantstøtteordningen.

Forøvrig er det ingen bombe at barn som tilbringer mer tid med foreldrene gjør det bedre på skolen enn barn som tilbringer mye tid alene, men dette har ikke ha noe med kontantstøtte å gjøre, i og med at retten til kontantstøtte vel opphører ved to års alder.

Skrevet

Ja, det tenkte jeg også på, og stusset derfor litt, i og med at det vel er flest med lav utdannelse som benyter seg av kontantstøtteordningen.

Hei!

Ja nettopp og i Oslo har kontantstøtten uheldige konsekvenser da barn som virkelig hadde trengt barnehage blir gående hjemme, selv om det nå fins gratis barnehage for innvandrerbarn. Viktig tiltak, men spesielt barn av lavt utdannende har bedre av barnehage enn å sitte passivt foran en TV feks.

Det er en forenkling, men likevel en realitet.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er måtl høye cortisonnivåer i små barn i barnehage på nivå med veteransoldater fra Vietnam, pga av mye stress, det er klart det ikke er heldig.

Du mener nok kortisol, ikke cortison. Det er ganske stor forskjell. ;)

Skrevet

Hei!

Ja  :)

litt fjern av og til

Skrevet

Men hva har kontantstøtte med SFO å gjøre? Man får jo ikke kontantstøtte til ungene er i SFO-alder......

Kan man ellers tenke seg at foreldre som velger kontantstøtte er foreldre som generelt sett har råd til å ta et friår fra jobb? De har muligens råd til dette fordi den ene parten tjener godt, og det er vel også sett sammenheng mellom barns skoleprestasjoner og foreldrenes utdanningsnivå (som sikkert igjen medfører høyere lønn).

I en ideell verden hadde jeg ønsket meg jobbfri for en av foreldrene inntil barnet ble tre år gammelt, og kortere arbeidsdag (maks 6 timer) for en av foreldrene helt fram til barnet var f.eks. 10 år gammelt - dette for å få muligheter til å følge opp barnet best mulig :)

Skrevet

Jeg antok at det handlet om at ved kontantstøtte for et ungt barn, så var foreldren tilgjengelig for det eldre barnet også, til å hjelpe med leksene.

Det er selvsagt mulig at det er litt slik effekt, men det er langt større effekt å ha velutdannede foreldre tipper jeg.

Skrevet

Men hva har kontantstøtte med SFO å gjøre? Man får jo ikke kontantstøtte til ungene er i SFO-alder......

Kan man ellers tenke seg at foreldre som velger kontantstøtte er foreldre som generelt sett har råd til å ta et friår fra jobb? De har muligens råd til dette fordi den ene parten tjener godt, og det er vel også sett sammenheng mellom barns skoleprestasjoner og foreldrenes utdanningsnivå (som sikkert igjen medfører høyere lønn).

I en ideell verden hadde jeg ønsket meg jobbfri for en av foreldrene inntil barnet ble tre år gammelt, og kortere arbeidsdag (maks 6 timer) for en av foreldrene helt fram til barnet var f.eks. 10 år gammelt - dette for å få muligheter til å følge opp barnet best mulig :)

Kortere arbeidsdager frem til barnet er 10 år hadde jeg sånn omtrent og det fungerte fint, men ble lite penger av det da. Jobbfri i barnets tre første leveår hadde jeg klikket av... Jeg hadde ikke taklet å gå hjemme med småunger så lenge rett og slett. Og om du skal innføre det så ekskluderer du jo samtidig kvinner i fruktbar alder fra arbeidsmarkedet i stor grad - ikke mange som vil gi jobb til en kvinne som plutselig kan bli borte i 3 år med loven i hånd. Og det skjønner jeg godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...