Gå til innhold

Kontantstøttebarn gjør det bedre på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne undersøkelsen er håpløst referert i media, det ser ut som om man har målt hvorvidt de barna som selv var hjemme med en mor som mottok kontantstøtte, blir flinkere på skolen enn de andre. Det har de ikke. 

Poenget er at barn med småsøsken i snitt presterer bedre etter at ordningen med kontantstøtte ble innført.  Dette kan tolkes som at det er fint for eldre søsken som går på skolen, at mor er hjemme litt lenger med familiens yngste enn bare i permisjonstiden. 

Her er en link til en meningsytring som omtaler undersøkelsen riktig:

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2604086.ece

Det er ikke noe ukjent fenomen at de som har f.eks. både skolestarter og baby samtidig, prøver å få litt lenger tid hjemme - og bruker mye av denne tiden på å få småskolebarnet inn i nye rutiner. Det ville være rart om dette slo negativt ut.    

Når det gjelder SFO, så er kvaliteten så varierende at det nesten blir håpløst å diskutere om det er positivt eller negativt.  Noen steder er det tilbud om et bredt utvalg aktiviteter som både er bra i seg selv og senker stressnivået for familiene gjennom at de minste skolebarna dermed ikke "må" på aktiviteter på kveldstid, andre steder er det ren oppbevaring som bare slikter ut ungene før de skal hjem og gjøre lekser.

Skrevet

Poenget er at barn med småsøsken i snitt presterer bedre etter at ordningen med kontantstøtte ble innført.  Dette kan tolkes som at det er fint for eldre søsken som går på skolen, at mor er hjemme litt lenger med familiens yngste enn bare i permisjonstiden. 

Her er en link til en meningsytring som omtaler undersøkelsen riktig:

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2604086.ece

Hei!

ja jeg satte meg ikke inn i undersøkelsen, men jeg tenkte nok at det var noe feil.

Ut i fra at jeg vet barn av høyt utdannende og yrkesaktive foreldre gjør det best...

på skolen, holder seg friskest, får best helse og livskvalitet.

Det er jo krevende å skulle undervise/hjelpe barne med fag, og uten en akademisk utdanning tror jeg det vil være vanskelig for mange. Jeg ser og hører foreldre som ikke klarer hjelpe barna med mattematikk, selv ikke på ungdomsskolen, jeg har derfor hjulpet noen av mine barns venner fordi de har ingen til å hjelpe seg hjemme.

Skrevet

Hei!

ja jeg satte meg ikke inn i undersøkelsen, men jeg tenkte nok at det var noe feil.

Ut i fra at jeg vet barn av høyt utdannende og yrkesaktive foreldre gjør det best...

på skolen, holder seg friskest, får best helse og livskvalitet.

Det er jo krevende å skulle undervise/hjelpe barne med fag, og uten en akademisk utdanning tror jeg det vil være vanskelig for mange. Jeg ser og hører foreldre som ikke klarer hjelpe barna med mattematikk, selv ikke på ungdomsskolen, jeg har derfor hjulpet noen av mine barns venner fordi de har ingen til å hjelpe seg hjemme.

Hei!

dessverre er jeg en dårlig pedagog, men jeg er vist hyggelig, men jeg gjentar bare det samme helt til de selv forstår/ jeg kan vise dem lure utregninger og poenget, nøyaktighet og ikke hoppe over et ledd, selv når de tror de kan! da sier jeg nei nei, og de hører på meg.

Skrevet

Kortere arbeidsdager frem til barnet er 10 år hadde jeg sånn omtrent og det fungerte fint, men ble lite penger av det da. Jobbfri i barnets tre første leveår hadde jeg klikket av... Jeg hadde ikke taklet å gå hjemme med småunger så lenge rett og slett. Og om du skal innføre det så ekskluderer du jo samtidig kvinner i fruktbar alder fra arbeidsmarkedet i stor grad - ikke mange som vil gi jobb til en kvinne som plutselig kan bli borte i 3 år med loven i hånd. Og det skjønner jeg godt.

Øøøh.... hvem sa at jeg snakket om _kvinner_? :P Jeg snakker om familien generelt... Og om MIN perfekte verden ;) Jeg var hjemme de to første årene av minstejenta sitt liv, og det var utrolig godt siden jeg hadde rikelig nok å fylle dagene med da jeg også hadde to eldre barn som skulle følges opp (ene kunne ha korte dager i barnehagen og den andre hadde fortsatt korte dager på skolen). Jeg snakker selvsagt ikke om å tvinge foreldre til å velge dette, men i min drømmeverden (merk: drømmeverden!) hadde det vært herlig om man kunne ta en slikt valg uten at det gikk ut over økonomien ;)

Skrevet

Øøøh.... hvem sa at jeg snakket om _kvinner_? :P Jeg snakker om familien generelt... Og om MIN perfekte verden ;) Jeg var hjemme de to første årene av minstejenta sitt liv, og det var utrolig godt siden jeg hadde rikelig nok å fylle dagene med da jeg også hadde to eldre barn som skulle følges opp (ene kunne ha korte dager i barnehagen og den andre hadde fortsatt korte dager på skolen). Jeg snakker selvsagt ikke om å tvinge foreldre til å velge dette, men i min drømmeverden (merk: drømmeverden!) hadde det vært herlig om man kunne ta en slikt valg uten at det gikk ut over økonomien ;)

Neida, du snakket ikke om kvinner, men det er jaggu ikke mange menn som kunne tenke seg å gå hjemme og stulle med småunger i 3 år!  ;)

Skrevet

Neida, du snakket ikke om kvinner, men det er jaggu ikke mange menn som kunne tenke seg å gå hjemme og stulle med småunger i 3 år!  ;)

Nei, og sikkert ikke mange kvinner heller ;) Det ideelle for meg hadde nok  vært om vi hadde delt på det - først 1 1/2 år til meg, så like lenge for ham :) Faren til mine barn hadde helt sikkert syntes det var fint å gjøre det slik den gangen det var aktuelt for oss :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...