heisyn Skrevet 27. april 2013 Skrevet 27. april 2013 http://www.forskning.no/artikler/2013/mars/352696 Hva sier du om dette, NHD? Og hva sier dere andre? 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. april 2013 Skrevet 27. april 2013 Det er sikkert en anonym bruker som svarer deg 0 Siter
heisyn Skrevet 27. april 2013 Forfatter Skrevet 27. april 2013 Det er sikkert en anonym bruker som svarer deg Mulig det, men du er den eneste som har svart Jeg kan jo la være å svare anonyme brukere! Hvordan har du det? Klem hidi 0 Siter
Sør Skrevet 27. april 2013 Skrevet 27. april 2013 Hva skulle alternativet til forskning være? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Ja, forskning i psykiatrien nytter. Det er ingen annen farbar vei fremover enn via forskning. Det er fritt frem for alle trosretninger å forske. Nåværende forskere trenger ikke tre tilbake for å ny skal kunne forske. Enhver som har en ide til noe som er bra, bør og kan forske på om ideen/teorien faktisk er bra eller ikke. Hypoteser må testes ut via forskning. Forskning som kan dokumentere god virkning, blir tatt hensyn til når behandlingsretningslinjer utarbeides. Når det gjelder TIPS-forskningen og behandlingsmiljøet rundt denne, er jeg skeptisk og langt fra imponert. Å vise at tidlig intervensjon er gunstig, er å sprenge åpne dører. Fortell meg om en eneste sykdom, psykisk eller somatisk, hvor tidlig intervensjon er ugunstig! I tillegg er de mest opptatt av sensitiviteten i sine screeninger som selvsagt fanger storparten falsk positive. Dermed blir utrolig mange pasienter og pårørende unødig skremt med at det kan være en psykoselidelse. Jeg og mange fornuftige med meg har prøvd å få dette miljøet til å skifte navn til "Tidlig intervensjon ved psykisk lidelse", men forgjeves. Til slutt tilbake til begynnelsen: De som står bak dette oppropet er selvsagt velkommen til å forske og med det evt dokumentere at deres ideer faktisk fører til positive resultater for pasientene. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Ja, forskning i psykiatrien nytter. Det er ingen annen farbar vei fremover enn via forskning. Det er fritt frem for alle trosretninger å forske. Nåværende forskere trenger ikke tre tilbake for å ny skal kunne forske. Enhver som har en ide til noe som er bra, bør og kan forske på om ideen/teorien faktisk er bra eller ikke. Hypoteser må testes ut via forskning. Forskning som kan dokumentere god virkning, blir tatt hensyn til når behandlingsretningslinjer utarbeides. Når det gjelder TIPS-forskningen og behandlingsmiljøet rundt denne, er jeg skeptisk og langt fra imponert. Å vise at tidlig intervensjon er gunstig, er å sprenge åpne dører. Fortell meg om en eneste sykdom, psykisk eller somatisk, hvor tidlig intervensjon er ugunstig! I tillegg er de mest opptatt av sensitiviteten i sine screeninger som selvsagt fanger storparten falsk positive. Dermed blir utrolig mange pasienter og pårørende unødig skremt med at det kan være en psykoselidelse. Jeg og mange fornuftige med meg har prøvd å få dette miljøet til å skifte navn til "Tidlig intervensjon ved psykisk lidelse", men forgjeves. Til slutt tilbake til begynnelsen: De som står bak dette oppropet er selvsagt velkommen til å forske og med det evt dokumentere at deres ideer faktisk fører til positive resultater for pasientene. Hei! Tydeligvis er apropo, digresjoner og innvendinger å komme med her.... Jeg har sist uke snakket med min psykiater om fordelen ved at barn tidlig får vite om sin annerledeshet... Min psykiater virker mer opptatt av å gi feil stempler kan ødelegge.... jeg ser kun fordelene ved tidlig diagnose, og hjelp og innsetting av rett tenkning hos feks barn. Av en begrenset egen erfaring, men likevel temmelig nøyaktig. Og jeg ser for meg at det motsatte øker vanskene, vi ble ikke enige min psykiater og jeg.. kanskje blir vi ikke enige, for klarer ikke overbevise hverandre, ingen av oss. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.