Gå til innhold

Løsning for hva hundeeiere kan gjøre i steden for å bryte loven om båndtvang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hundeeiere som har hund som trenger å løpe fritt, kan ta kontakt med en hundepark el.l. for å ha et sted der hunden kan løpe fritt.

Er det ikke hundepark der de bor, så går det an å være kreativ og finne et annet egnet inngjerdet sted og spørre om lov til å benytte det.

Hva kan man si om hundeeiere som har anskaffet en hund som har behov for å løpe fritt, og som velger å bryte loven? Det er ikke usannsynlig at de fleste som er hundeeiere i dag, hadde kjennskap til båndtvangen og hva lovverket ellers sier om hundehold allerede på det tidspunktet før de anskaffet hund.

http://www.drammenhundepark.no/uteomradet-til-drammen-hundepark

Det finnes dessverre ikke hundeparker i alle byer, men det går som sagt an å være kreativ. Man kan ta kontakt med hundeklubber og kommunen der man bor og prøve å få til et samarbeid for å få laget en hundepark i sin kommune.

Noen hundeparker tilbyr dagpass av hund også :) , bl.a på "Aktiv Hundepark". Se lenken under.

http://www.aktivhund.no/

Til dere som lar hunden være alene hjemme hele dagen, og ikke har noen til å lufte den i løpet av din arbeidsdag:Tenk å komme fra jobb og hente en glad hund i Hundeparken, der hunden har fått mye nødvendig morsjon, i steden for at hunden har gått hjemme hele dagen! :D

Anonymous poster hash: 9be03...ef2
Skrevet

Hundeeiere som har hund som trenger å løpe fritt, ....

Hei!

:) Det fins knapt en hund, unntatt disse små pyntehundene , som ikke trenger å løpe fritt.

En lydig hund kan man slippe mange steder, den komme på innkalling uansett.

Men dette gjelder nok gjeterhunder, jeg kjenner ikke godt nok til andre raser.

Vi har 4 hundesletter i nærheten, samlingspunkter for oss som vet at hunder må løpe og ikke skal bare gå i bånd .-) og videre at hund i bånd, når dette er den eneste aktiviteten vil gi hunden smertefulle skjelletskader med årene. Akkurat som kaniner i bur. kaniner må hoppe og løpe, min er løs, og går i egen kanindo. Han har begynt å komme på innkalling, men tror det er fordi han blir glad for å se meg.

'

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

:) Det fins knapt en hund, unntatt disse små pyntehundene , som ikke trenger å løpe fritt.

En lydig hund kan man slippe mange steder, den komme på innkalling uansett.

Men dette gjelder nok gjeterhunder, jeg kjenner ikke godt nok til andre raser.

Vi har 4 hundesletter i nærheten, samlingspunkter for oss som vet at hunder må løpe og ikke skal bare gå i bånd .-) og videre at hund i bånd, når dette er den eneste aktiviteten vil gi hunden smertefulle skjelletskader med årene. Akkurat som kaniner i bur. kaniner må hoppe og løpe, min er løs, og går i egen kanindo. Han har begynt å komme på innkalling, men tror det er fordi han blir glad for å se meg.

'

Det hjelper ikke at hunden kommer på innkalling, for de som er redde for hunder (de kan jo ikke være trygge på at hunden kommer på innkalling).

Mange som jeg har snakket med får ødelagt livskvaliteten sin pga løse hunder. De tør rett og slett ikke å gå tur selv... :(

Skrevet

Det hjelper ikke at hunden kommer på innkalling, for de som er redde for hunder (de kan jo ikke være trygge på at hunden kommer på innkalling).

Mange som jeg har snakket med får ødelagt livskvaliteten sin pga løse hunder. De tør rett og slett ikke å gå tur selv... :(

Hei!

Det forstår jeg, for det er alt for mange hunder som løper fritt og overfaller andre, det syns jeg er dårlig gjort.

Men det må de svare for som har slike hunder, kanskje burde man bli i større grad bøtelagt hvis man ser mennesker bli plaget av en nærgående hund.

Når jeg går i skogen, før båndtvangen starter, løper min hund lengre fra meg, da roper jeg alltid på han når det kommer mennesker eller barn, jeg holder han sånn at andre selv kan bestemme om jeg kan slippe han. Noen ganger spør jeg for det meste holder jeg han til andre har gått.

Ingen tvil for noen at jeg har kontroll på hunden min.

Men ellers er slikt opplegg som du nevner veldig bra, jeg ville selv hatt hundepasser firma til å lufte hunden min på dagtid hvis jeg ikke hadde hatt barn som tar han ut etter skolen.

Vi har turnus på lufting, han får 3 turer pr dag, hvor av en lang løpetur.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det forstår jeg, for det er alt for mange hunder som løper fritt og overfaller andre, det syns jeg er dårlig gjort.

Men det må de svare for som har slike hunder, kanskje burde man bli i større grad bøtelagt hvis man ser mennesker bli plaget av en nærgående hund.

Når jeg går i skogen, før båndtvangen starter, løper min hund lengre fra meg, da roper jeg alltid på han når det kommer mennesker eller barn, jeg holder han sånn at andre selv kan bestemme om jeg kan slippe han. Noen ganger spør jeg for det meste holder jeg han til andre har gått.

Ingen tvil for noen at jeg har kontroll på hunden min.

Men ellers er slikt opplegg som du nevner veldig bra, jeg ville selv hatt hundepasser firma til å lufte hunden min på dagtid hvis jeg ikke hadde hatt barn som tar han ut etter skolen.

Vi har turnus på lufting, han får 3 turer pr dag, hvor av en lang løpetur.

Du er veldig flink med hunden din.

Selv om båndtvangen kun er innet et bestemt tidsrom, synes jeg at hundene burde holdes i bånd hele tiden på steder der folk ferdes.

De som er redde for hunder vet ikke om hundeeierne har kontroll på sin løse hund eller ikke, og turen og fremtidige turer kan være ødelagt for den som er redd hunder som møter en løs hund.

Skrevet

Du er veldig flink med hunden din.

Selv om båndtvangen kun er innet et bestemt tidsrom, synes jeg at hundene burde holdes i bånd hele tiden på steder der folk ferdes.

De som er redde for hunder vet ikke om hundeeierne har kontroll på sin løse hund eller ikke, og turen og fremtidige turer kan være ødelagt for den som er redd hunder som møter en løs hund.

Hei!

Ok jeg forstår du er redd.

Men noen ganger er den frykten reell, selv som hundeier selv blir jeg redd når dert kommer løse rottweilere mot meg.

Jeg er ikke enig i båndtvang hele tiden, men jeg syns bøtelegging av hunder som kommer mot mennesker som ikke øsnker det bør bli vanlig, samt at mange flere hunderaser bør forbys, vanlige mennesker trenger ikke vakthunder annet enn for å tøffe seg, derfor skal de forbys.

Samt hunder med dødelig bitt, for mange barn er blitt drept av Rottweiler.

De tre jeg kjenner kan ikke gå fritt, selv ikke på hundesletta, de har for sterke instinkter og legger andre hunder i bakken, noe deres eiere tydeligvis liker...? merkelig er det at man velger så farlige hunder...

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ok jeg forstår du er redd.

Men noen ganger er den frykten reell, selv som hundeier selv blir jeg redd når dert kommer løse rottweilere mot meg.

Jeg er ikke enig i båndtvang hele tiden, men jeg syns bøtelegging av hunder som kommer mot mennesker som ikke øsnker det bør bli vanlig, samt at mange flere hunderaser bør forbys, vanlige mennesker trenger ikke vakthunder annet enn for å tøffe seg, derfor skal de forbys.

Samt hunder med dødelig bitt, for mange barn er blitt drept av Rottweiler.

De tre jeg kjenner kan ikke gå fritt, selv ikke på hundesletta, de har for sterke instinkter og legger andre hunder i bakken, noe deres eiere tydeligvis liker...? merkelig er det at man velger så farlige hunder...

Takk for din forståelse. Og takk for dine innspill om bøtelegging av hundeeiere som lar hunden sin komme mot mennesker som ikke ønsker det.

Skrevet

Takk for din forståelse. Og takk for dine innspill om bøtelegging av hundeeiere som lar hunden sin komme mot mennesker som ikke ønsker det.

Hei!

helt enig, jeg blir selv stiv av skrekk, holder hendene opp til halsen, har lukket øynene når de truer min hund, han også redd, for ikke bra når de er så skumle. Store munner og knurrelyder, skumle øyne og enorme kjever. Liker ikke!! 

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

helt enig, jeg blir selv stiv av skrekk, holder hendene opp til halsen, har lukket øynene når de truer min hund, han også redd, for ikke bra når de er så skumle. Store munner og knurrelyder, skumle øyne og enorme kjever. Liker ikke!! 

Ja, de eierne ødelegger mye for andre.

Det burde vært påbud om å bruke munnkurv på hunder som er av raser som blir ansett som spesielt farlige og/eller agressive, samt at det burde være folk ansatt som sørger for å bøtelegge hundeeiere som har hunder løse og eller lar hunden sin komme mot folk som ikke ønsker det, og samle inn og ta vare på hunder som er funnet løse (hundeeierne kan hente hundene mot å betale gebyr).

Skrevet

Ja, de eierne ødelegger mye for andre.

Det burde vært påbud om å bruke munnkurv på hunder som er av raser som blir ansett som spesielt farlige og/eller agressive, samt at det burde være folk ansatt som sørger for å bøtelegge hundeeiere som har hunder løse og eller lar hunden sin komme mot folk som ikke ønsker det, og samle inn og ta vare på hunder som er funnet løse (hundeeierne kan hente hundene mot å betale gebyr).

Hei!

helt enig.

kanskje burde vi bruke mobilene mer flittig til å dokumentere...

En gang i skogen skulle jeg spise noe, så forsvant maten min for en Rottweiler tok den, eieren bare lo, jeg ble forferdelig redd,... så redd at jeg begynte å skjelve...

Når kommer Rottweiler til hundesletta og andre hunder, med aggressiv pågående atferd så drar jeg, orker ikke, for min egen og min hunds sikkerhet, jeg ser jo min egen hund som stor, også blir usikker og redd, 

Flere Rottweileiere har sagt til meg og ledd, at "Ha se så sterk min hund er din er så svak" ja min er stor, men liker ikke konflikter og slåssing og måling av krefter, han liker å være glad og ser mye bort på meg.

Vi blir like redde vi to for kamp og vakthunder, det er skummelt.

Jeg sa til en mann som ble bitt i magen av en Rottweiler at hvorfor anmeldte du ikke , men han sa ble redd for eierene, de ble sinte, på han ?? Han bare gikk forbi... mye farlige hunder.

På hundesletta er det tryggere for der er hundene interessert i hverandre, men andre steder eks i skogen vil de prøve å bite meg, da blir jeg redd.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

helt enig.

kanskje burde vi bruke mobilene mer flittig til å dokumentere...

En gang i skogen skulle jeg spise noe, så forsvant maten min for en Rottweiler tok den, eieren bare lo, jeg ble forferdelig redd,... så redd at jeg begynte å skjelve...

Når kommer Rottweiler til hundesletta og andre hunder, med aggressiv pågående atferd så drar jeg, orker ikke, for min egen og min hunds sikkerhet, jeg ser jo min egen hund som stor, også blir usikker og redd, 

Flere Rottweileiere har sagt til meg og ledd, at "Ha se så sterk min hund er din er så svak" ja min er stor, men liker ikke konflikter og slåssing og måling av krefter, han liker å være glad og ser mye bort på meg.

Vi blir like redde vi to for kamp og vakthunder, det er skummelt.

Jeg sa til en mann som ble bitt i magen av en Rottweiler at hvorfor anmeldte du ikke , men han sa ble redd for eierene, de ble sinte, på han ?? Han bare gikk forbi... mye farlige hunder.

På hundesletta er det tryggere for der er hundene interessert i hverandre, men andre steder eks i skogen vil de prøve å bite meg, da blir jeg redd.

Jeg er enig i at vi må bli flinkere til å dokumentere, og å prøve å få gjort noe med dette problemet som ødelegger livskvaliteten til mange mennesker.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/valg_2007_sami_radio/1.3277362

Hundefanger-prosjektet ble igangsatt i 2001 i nært samarbeid med kommuneveterinæren, Lensmannen i Kautokeino og. Aetat. "Hundefanger-prosjektet ble

igangsatt i 2001 i nært samarbeid med kommuneveterinæren, Lensmannen i Kautokeino og

Aetat. Sistnevnte finansierer 80% av lønnsutgiftene til hundefangeren. Prosjektet har værtsvært

vellykket og er videreført den i 2003" (Se side 24 i dette dok):

http://www.kautokeino.kommune.no/finnmark/kautokeino/kautokeinok.nsf/0/9753C89C36EEC85341256D2B00548A94/$FILE/arsmelding2002.pdf

Jeg skulle ønske at alle kommuner hadde tilsvarende tjeneste, både med hundefangere og noen som

er ute og skriver ut bøter til hundeeiere som ikke overholder båndtvangen eller lar hundene sine

være til sjenanse for andre ved at de lar hundene komme mot folk som ikke ønsker det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...