Gå til innhold

Følsomme barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er veldig spennende, og relativt nytt i Norge.

Boken til den amerikanske psykologen har akkurat blitt oversatt til norsk. Verdt å titte på, hvis du tror du også kan ha dette karaktertrekket :) Den heter "Særlig sensitiv".

Det er også en dansk forsker eller psykolog som har skrevet noen nyttige bøker om temaet. Jeg kan gi deg navnet hvis du er interessert. Husker det ikke i farta.

Skrevet

Hei!

Ja det var interessant.

Jeg er selv veldig sensitiv for lyd, lys, og da kan stemmer påvirke meg også.

Nå klarer ikke jeg å behandle denne sensitiviteten, dvs jeg vet ikke og forstår ikke stemmene rundt meg, men jeg registrerer og føler sterkt ubehag ved mye som andre ikke merker.

For min datter er det likt, hun sa en dag at hun ikke klarte stemmen til en hyggelig dame, da jeg spurte hvorfor svarte hun "den er tilgjort og jeg tror hun er falsk", jeg ble overrasket, men bra hun hadde tanker rundt det og viste hva hun følte og hvorfor, jeg bare registerer ubehag uten å skjønne hvorfor.

Nå som jeg bruker ørepropper og solbriller, selv inne på kjøpesenter :-) jeg er blitt tøff pga av min psykiater og frosken, så har jeg det ofte litt bedre inni meg.

stjernestøv
Skrevet

Ja, det er veldig spennende, og relativt nytt i Norge.

Boken til den amerikanske psykologen har akkurat blitt oversatt til norsk. Verdt å titte på, hvis du tror du også kan ha dette karaktertrekket :) Den heter "Særlig sensitiv".

Det er også en dansk forsker eller psykolog som har skrevet noen nyttige bøker om temaet. Jeg kan gi deg navnet hvis du er interessert. Husker det ikke i farta.

Den boken skal jeg kjøpe :)

Er interessert i den andre boken og ja.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Ja det var interessant.

Jeg er selv veldig sensitiv for lyd, lys, og da kan stemmer påvirke meg også.

Nå klarer ikke jeg å behandle denne sensitiviteten, dvs jeg vet ikke og forstår ikke stemmene rundt meg, men jeg registrerer og føler sterkt ubehag ved mye som andre ikke merker.

For min datter er det likt, hun sa en dag at hun ikke klarte stemmen til en hyggelig dame, da jeg spurte hvorfor svarte hun "den er tilgjort og jeg tror hun er falsk", jeg ble overrasket, men bra hun hadde tanker rundt det og viste hva hun følte og hvorfor, jeg bare registerer ubehag uten å skjønne hvorfor.

Nå som jeg bruker ørepropper og solbriller, selv inne på kjøpesenter :-) jeg er blitt tøff pga av min psykiater og frosken, så har jeg det ofte litt bedre inni meg.

Tenkte på asberger sønnen min når jeg leste denne artikkelen, var som å lese om han slik han var i oppveksten. Kjente meg selv igjen også, men jeg har ikke asberger da. Veldig ineressant :)

Skrevet

Tenkte på asberger sønnen min når jeg leste denne artikkelen, var som å lese om han slik han var i oppveksten. Kjente meg selv igjen også, men jeg har ikke asberger da. Veldig ineressant :)

Hei!

har du ikke?

Er du sikker?

:)

stjernestøv
Skrevet

Hei!

har du ikke?

Er du sikker?

:)

Har aldri blitt utredet for asberger jeg, nei hvem vet. Tror faren har asberger og, men han vil ikke høre snakk om det. For meg og sønnen min er det tydelig at han har det og, ser mange likhetstrekk. Har bestilt boken "særlig sensetiv" nå, gleder meg til den kommer :)

Skrevet

Nå er ikke jeg helt opplest på temaet ennå, men slik jeg har forstått det er det en del likheter mellom sensitivitet hos såkalt høysensitive og folk med autisme/asberger. Asberger blir ofte forvirret fordi de ikke skjønner eller klarer å sortere inntrykkene, mens hos høysensitive skjønner man inntrykkene, men bruker lengre tid på å bearbeide dem, samt blir lettere overstimulert/stressa. :)

Skrevet

Stjerne: Si i fra når du har lest den, så kan vi diskutere den:-) Også m å du se den videoen til linken jeg la ut, den er så nydelig :wub:

Skrevet

Har aldri blitt utredet for asberger jeg, nei hvem vet. Tror faren har asberger og, men han vil ikke høre snakk om det. For meg og sønnen min er det tydelig at han har det og, ser mange likhetstrekk. Har bestilt boken "særlig sensetiv" nå, gleder meg til den kommer :)

Hei!

.-) Du får fortelle mer når du leser i den.

Min nabo har funnet ut at har adhd.. det er så bra, håper finner hjelp ti å få ro.

Snill person! Tror så åpen mot meg fordi vet jeg har autisme og syns er så lik meg, det syns ikke jeg, for jeg blir jo så sliten.

Men jeg liker naboen, best når jeg ikke hører noe, men liker best på avstand, for veldig snill nabo.

passer dyrehagen min hver sommer.

Skrevet

Nå er ikke jeg helt opplest på temaet ennå, men slik jeg har forstått det er det en del likheter mellom sensitivitet hos såkalt høysensitive og folk med autisme/asberger. Asberger blir ofte forvirret fordi de ikke skjønner eller klarer å sortere inntrykkene, mens hos høysensitive skjønner man inntrykkene, men bruker lengre tid på å bearbeide dem, samt blir lettere overstimulert/stressa. :)

Hei!

veldig bra!

det er akkurat sånn jeg selv føler det!

sensitiv, men klarer ikke sortere.

Hvordan klarer du vite dette?

Skrevet

Stjerne: Si i fra når du har lest den, så kan vi diskutere den:-) Også m å du se den videoen til linken jeg la ut, den er så nydelig :wub:

Hei!

jeg skal se den selv og vil gjerne være med på diskusjonen deres, håper greit?

Skrevet

Hei!

jeg skal se den selv og vil gjerne være med på diskusjonen deres, håper greit?

Ja, såklart, Madelenemie, alle kan være med :)

Jeg blir borte fra nettet en stund, men vi snakkes senere :)

Skrevet

Hei!

Jeg tror man må finne litt ut av det selv.

Jo mer ivrig min mann var på at jeg hadde asperger syndrom, jo mer mot-stridig ble jeg.

Min mann hjalp meg med å få diagnosen, men det tok tid før jeg selv godtok det andre syntes så sikkert og oppklart.

stjernestøv
Skrevet

Ja skal si i fra :) Skal se videoen nå.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg tror man må finne litt ut av det selv.

Jo mer ivrig min mann var på at jeg hadde asperger syndrom, jo mer mot-stridig ble jeg.

Min mann hjalp meg med å få diagnosen, men det tok tid før jeg selv godtok det andre syntes så sikkert og oppklart.

Min mann vil ihvertfall ikke godta det :huh:

Skrevet

Orkidebarn....Det høres ut som en vestkant"diagnose" funnet opp av spesielt gode mødre som ikke vil at deres særs begavede barn skal lide av noe alminnelig. Jeg må få visket det ut av hukommelsen på et vis, for det ordet er så fjollete at jeg ikke greier å ta det hele på alvor, og det er synd, for at det finnes høysensitive mennesker er jeg ikke i tvil om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...