Junijumbo Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Hei ! Jeg har de siste mnd vært plaget med angst, panikkangst som legen min sier jeg har. Etter mye frem og tilbake med legen satt han med på Citalopram vita 10 mg. Dette er lav dose og jeg har nå brukt desse i snart to mnd . Hovedproblemet mitt er at jeg alltid går rundt og tror det er noe gale med meg fysisk. Jeg har selvfølgelig opplevd litt "pusteproblemer" og spenning i muskulaturen som er forholdsvis normale fysiske plager med angst. For to uker siden var jeg hos en annen lege ( privatsektor) og tok flere blodprøver og en slik test der de tester lungekapasiteten. Alt er normalt. Grunnen til jeg gjorde dette er at det nok ville roe meg ned og jeg slapp og få tvangstanker ang at pusteproblemene hadde noe med lungene å gjøre. Har hatt det bra i 1,5 uke nå. Føler at jeg kanskje har det bedre :-) men så et det alltid noe fysisk som skal plage meg. For det første så våkner jeg opp om morningene med en nervøs følelse i hele kroppen. Blir ganske stresset også. Og så har jeg av og til følelsen av at det er tungt å puste i nesen og at svelget snurper seg litt sammen. Litt rar i ganen også . Er dette vanlige symptomer med angsten ? Jeg er nok bekymret for om dette er andre ting enn angsten, men at det er lett å skylde på angsten. Håper du sjønner hva jeg mener her . Til slutt : er det håp for meg med denne angsten ? Vil den forsvinne med medisinering ? Bør jeg øke dosen til 20 mg snart ? En av legene jeg har vært i kontakt med mener at 10 mg er alt for lite.... Takker på forhånd får svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 1. Hvis en har den uvanen at en kjenner etter hvordan en har det, vil en alltid kunne finne noe som ikke er helt bra. Poenget er å slutte å kjenne etter. Dette vil du få best hjelp med om du får metakognitiv terapi. 2. Ja, dosen er alt for liten. Den bør minst være 30-40 mg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.