Gå til innhold

Beltelagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny beltelagt historie i Dabladet:

http://www.dagbladet.no/2013/04/28/nyheter/innenriks/helse/psykiatri/psykisk_helse/26844423/

Så tenker jeg at psykiateren her har noe rett i at loven også må gjelde for store sterke 15. åringer. Her gikk sykehuset fri fra brudd mot lovverket pga størrelsen og voldeligheten til gutten.

Det kan være rett, men det høres veldig ille ut ovenfor en på 15. år. Mest sannsylig er gutten i tillegg aldersadekvat og kanskje ikke store karen i hodet, alt fra 5 - 12 år i hodet i noen settinger. 

Hva er alternativet til belter? Piller/sprøyter? Polstrede rom?

Slike artikler lurer oss kanskje?

Men det høres fortsatt ikke bra ut med 3 uker i belter for en på 15. år. 

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet

Ingen burde ligge i belter, da må det vel være bedre at de får en sprøyte med noe beroligende.

Skrevet (endret)

Da jeg lå på ungdomspsykiatrisk brukte dem sjelden belter hos oss under 18.

Så når jeg var aggressiv, i tillegg til at jeg var meget stor ble jeg plassert på en polstret celle.

De kallte rommet for TMA rom (Terapautisk mestring av aggresjon.)

Det var et totalt strippet rom, med skumgummi på alle vegger og gulv.

I tillegg var det en tung dør, som er umulig å bryte ned som gikk ut til en gang, der du møtte på enda en dør.

Dette var fordi cellen skulle være lyddempende, både for å skjerme pasienten for lyder og for å skjerme medpasienter for unødvendig støy om pasienten slo eller sparket i vegger eller skrek som en galning.

Personalet skulle alltid sitte utenfor, slik at dem kunne ha hyppig tilsyn og kunne høre etter lyder om pasienten skadet seg selv, noe som var nesten helt umulig.

Da måtte pasienten i såfall smugle med seg noe fra pasientrommet.

Dum som jeg var klarte jeg å smugle med meg noe en gang.

Det endte opp med at alarmen gikk og personal fra alle avdelinger stormet inn.

Jeg ble kroppsvisitert og bedt om å kle av meg for å få på meg sikkerhetsklær (klær som du ikke kan skade deg med.) Jeg nektet å kle av meg, da det var mannlige personal til stede.

Så det endte opp med at de mannlige personal måtte kle av meg, så der stod jeg i trusen og bhen mens personalet kjempet for å få på meg psyjamasen. Snakk om følelse av overgrep, og måtte strippe foran mannfolk!

Endret av IsteSitron
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I slike tilfeller må en spørre om hva som er alternativet. Slik jeg ser det, finnes bare to:

Medisinering. Det skal dog meget store mengder til for å oppnå "belteeffekt" hos de fleste.

At en rekke mennesker holder en fast over like lang tid.

Jeg er ikke i den ringeste tvil. Hadde det vært min sønn, hadde jeg foretrukket belter foran ekstrem medisinering eller fastholding.

Skrevet

I slike tilfeller må en spørre om hva som er alternativet. Slik jeg ser det, finnes bare to:

Medisinering. Det skal dog meget store mengder til for å oppnå "belteeffekt" hos de fleste.

Jeg er ikke i den ringeste tvil. Hadde det vært min sønn, hadde jeg foretrukket belter foran ekstrem medisinering eller fastholding.

Hei!

jeg hadde foretrukket medisiner.

Sånn at man slipper oppleve det og være bevisst.

Tror medisiner kan omprogrammere raskt.

Selv har jeg lite erfaring, min vandring som er slitsom sier min psykiater er autistisk og noe jeg må leve med dvs den skal ikke medisineres, Jeg kan bli sliten fysisk og lei meg mentalt av å bruke tiden på slikt, så en gang ba jeg min fastlege om resept på risperidon.

Jeg medisinerte så meg selv med dette og ble sittende i en stol, jeg ble syk, kald, trodde jeg skulle besvime og ble redd, og min mann strøk meg i håret til jeg sovnet, den kvelden, neste dag var jeg ny dvs omprogrammert. Det var ubehagelig, men i mangel av hjelp selvmedisinerte jeg meg, og endringen som skjedde er tankevekkende.

uansett om min psykiater sier det ikke er medisiner for meg og ikke har noe hjelp å gi når jeg fysisk sliter meg selv ut med å gå, ta på vegger og berolige meg selv...så ble jeg omprogrammert, jeg har aldri kommet så fort inn i mitt normale igjen. Men syk det ble jeg.

stjernestøv
Skrevet

Da jeg lå på ungdomspsykiatrisk brukte dem sjelden belter hos oss under 18.

Så når jeg var aggressiv, i tillegg til at jeg var meget stor ble jeg plassert på en polstret celle.

De kallte rommet for TMA rom (Terapautisk mestring av aggresjon.)

Det var et totalt strippet rom, med skumgummi på alle vegger og gulv.

I tillegg var det en tung dør, som er umulig å bryte ned som gikk ut til en gang, der du møtte på enda en dør.

Dette var fordi cellen skulle være lyddempende, både for å skjerme pasienten for lyder og for å skjerme medpasienter for unødvendig støy om pasienten slo eller sparket i vegger eller skrek som en galning.

Personalet skulle alltid sitte utenfor, slik at dem kunne ha hyppig tilsyn og kunne høre etter lyder om pasienten skadet seg selv, noe som var nesten helt umulig.

Da måtte pasienten i såfall smugle med seg noe fra pasientrommet.

Dum som jeg var klarte jeg å smugle med meg noe en gang.

Det endte opp med at alarmen gikk og personal fra alle avdelinger stormet inn.

Jeg ble kroppsvisitert og bedt om å kle av meg for å få på meg sikkerhetsklær (klær som du ikke kan skade deg med.) Jeg nektet å kle av meg, da det var mannlige personal til stede.

Så det endte opp med at de mannlige personal måtte kle av meg, så der stod jeg i trusen og bhen mens personalet kjempet for å få på meg psyjamasen. Snakk om følelse av overgrep, og måtte strippe foran mannfolk!

Hadde noen behandlet meg slik hadde jeg drept de etterpå :angry:

Annonse

stjernestøv
Skrevet

Hadde det vært deg selv da? :angry:

Skrevet

Nå er jeg en type pasient som har blitt utsatt for både belter, fastholdning og medisiner.

Og jeg er helt klar på hva jeg ville ha foretrukket om noe slikt skulle ha skjedd igjen.

Jeg ville heller ha fått en sprøyte i baken enn og ha ligget flere timer i belteseng.

Jeg har ligget opptil 8 timer i strekk i belter, dette fordi belter ikke klarte å roe meg, da jeg får traumer av det. Jeg har også blitt lagt i belter og fått sprøyter mens jeg ligger fastspent, dette gjør at jeg og andre kan være trygge frem til medisinene får virke.

I de 3-4 tilfellene der jeg har fått sprøyte mot min vilje har det vist seg å virke.

En kombinasjon med stesoild og zyprexa gjorde meg så rolig, at jeg kunne slippes løs og legge meg i min egen seng.

Men i mitt tilfelle var psykotiske symptomer og paranoia årsaken til belteleggingen, da jeg ble aggresiv når jeg var meget syk.

Og zyprexa og stesolid har alltid virket på meg når jeg er utagerende i psykose.

Men tett oppfølgning skal også være med på å hindre vold hos meget syke pasienter.

Da jeg var meget syk hjalp det at noen satt utenfor rommet med døren på gløtt 24/7.

Da følte jeg meg trygg, for da visste jeg at hvis noen ville meg noe vondt, så var det noen der som kunne hjelpe, også hvis jeg forsøkte å skade meg selv.

Det at noen følger etter deg 24/7 i en kortere periode tror jeg er det beste alternativet.

Da er det noen der hele tiden som kan overvåke deg og din tilstand og avverge situasjoner før det eskalerer seg til vold.

Skrevet

Hadde noen behandlet meg slik hadde jeg drept de etterpå :angry:

Ja, hadde det ikke vært for at 10-15 stk stod og så på:D Jeg kunne jo bare dratt av buksa til en av dem.. så kunne den mannen det skjedde med selv fått følelsen av hvordan det er å stå i underbuksa foran et annet kjønn

stjernestøv
Skrevet

Ja, hadde det ikke vært for at 10-15 stk stod og så på :D Jeg kunne jo bare dratt av buksa til en av dem.. så kunne den mannen det skjedde med selv fått følelsen av hvordan det er å stå i underbuksa foran et annet kjønn

Hadde jeg fått tak i en pistol skulle de fått kledd seg naken hele gjengen, kunne jo ha bundet dem fast i tilegg. Er godt ingen har behandlet meg slik, for jeg mener det. De skulle jaggu fått igjen, hadde sjært hull i dekkene på bilen demmes og...plaget dem i evig tid. Til pass for dem :angry:

Men dette er jo bare fantasi, ingen kommer til å gjøre slikt mot meg ;)

Skrevet

Hadde jeg fått tak i en pistol skulle de fått kledd seg naken hele gjengen, kunne jo ha bundet dem fast i tilegg. Er godt ingen har behandlet meg slik, for jeg mener det. De skulle jaggu fått igjen, hadde sjært hull i dekkene på bilen demmes og...plaget dem i evig tid. Til pass for dem :angry:

Men dette er jo bare fantasi, ingen kommer til å gjøre slikt mot meg ;)

Det var en god ide, skal gå til innkjøp av lekepistoler og lage dem om slik at dem ser ekte ut, så skal jeg jammen meg ha det moro med personalet om det samme skulle skje igjen..

Skulle ha tvunget dem til å kle av seg for så og løpe ut naken og rope hva dem har gjort mot pasientene sine.. i tillegg til å rope personlige opplysninger om seg selv.. etter dette hadde jeg tvunget dem til å løpe rundt hele sykehuset naken mens dem synger en oppdiktet sang om puberteten.

Etter dette hadde jeg tvunget dem inn i butikken naken for å kjøpe det jeg ville for sine egne penger.

Da tenker jeg dem aldri hadde gjort dette mer.. :angry:

Og i tillegg hadde jeg spraymalet alle bilene til personalet med "jeg er pedofil".

stjernestøv
Skrevet

Forstår godt ditt sinne :angry:

Det er lov å fantasere litt, kan til og med få en til å føle seg bedre. Jeg har gjort mye rart med folk i tankene, men faktisk tror jeg de får som fortjent. Det har vist seg mange ganger, og det kalles karma. Karma er en god ting ;)

Skrevet

Forstår godt ditt sinne :angry:

Det er lov å fantasere litt, kan til og med få en til å føle seg bedre. Jeg har gjort mye rart med folk i tankene, men faktisk tror jeg de får som fortjent. Det har vist seg mange ganger, og det kalles karma. Karma er en god ting ;)

Ja, heldigvis er det lov å fantasere.. det får meg liksom i bedre humør, tror de fleste psykiatriske pasienter fantaserer ganske ofte om hva dem kunne tenkt seg og gjort mot personalet.

Jeg har ganske god fantasi så når jeg er i dårlig humør trekker jeg ofte fantasien frem for å få meg til å le.

Ja, karma er en god ting.. det personalet som kledde av meg har nok en dårlig karma og kommer nok til å bli født som en edderkopp i sitt neste liv..

Annonse

stjernestøv
Skrevet

Ja, heldigvis er det lov å fantasere.. det får meg liksom i bedre humør, tror de fleste psykiatriske pasienter fantaserer ganske ofte om hva dem kunne tenkt seg og gjort mot personalet.

Jeg har ganske god fantasi så når jeg er i dårlig humør trekker jeg ofte fantasien frem for å få meg til å le.

Ja, karma er en god ting.. det personalet som kledde av meg har nok en dårlig karma og kommer nok til å bli født som en edderkopp i sitt neste liv..

De kommer til å få føle og erfare akkurat det du følte og erfarte :)  ;)  :D  :lol:

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hadde det vært deg selv da? :angry:

Da ville jeg blitt tilstrekkelig behandlet for min sykdom med medisiner. Om det ikke var tilstrekkelig, ville jeg blitt beltelagt.

stjernestøv
Skrevet

Da ville jeg blitt tilstrekkelig behandlet for min sykdom med medisiner. Om det ikke var tilstrekkelig, ville jeg blitt beltelagt.

Og ligget der fastbundet i flere timer?

Javel :huh:

Skrevet

De kommer til å få føle og erfare akkurat det du følte og erfarte :)  ;)  :D  :lol:

Ja, for edderkopper har verken klær eller kan forsvare seg.. når personalet som gjorde dette en gang dør og jeg ser en edderkopp skal jeg tråkke på den, mose den og kaste den ut av vinduet

Skrevet

Og ligget der fastbundet i flere timer?

Javel :huh:

Ja, for da hadde han sluppet å tenkt på alle de pasientene han skulle behandle.

stjernestøv
Skrevet

Ja, for da hadde han sluppet å tenkt på alle de pasientene han skulle behandle.

Men han er jo frisk....

Skrevet (endret)

Men han er jo frisk....

Ja, nå ja! Men en har aldri garanti for noe, en dag er det kanskje han som ligger og skriker i beltesengen mens personalet stikker en sprøyte i rumpa på ham

Endret av IsteSitron

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...