Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! Jeg har vært på Gyn. poliklinikk og jeg syns de var så hyggelige mot meg der, viste meg rundt og snakket hyggelig mot meg, alle sammen :-) De viste meg veien jeg skal gå neste gang, det er vennlig. Men så hadde jeg høyt blodtrykk og høy puls, da sa legen "du er nok bare ukomfortabel her nå" jeg svarte "Nei ikke i det hele tatt, jeg har det faktisk veldig bra". Legen sa noe mer, og jeg fastholdt at jeg hadde det bra, samt la til forklaringen, "Jeg har det bra fordi du er rolig og hyggelig mot meg", da smilte legen og lo og snakket mange flere ord, da så jeg legen inn i øynene. Det var studenter der også. Legen spurte om det var helt uaktuelt med undersøkelse og jeg svarte at det var det. Så ble jeg satt opp til ny undersøkelse i narkose. Jeg sa jeg vill ha samme legen da, og fikk beskjed om at det gikk greit. De skal bare ringe på vedkommende. Så fikk jeg skjemaer, og disse skal jeg fylle ut før jeg skal tilbake, men nå vet jeg ikke hva jeg bør skrive feks står det, Blir du lett kvalm? Det vet ikke jeg. Vet ikke hvor grensen til lett kvalm går. Bilsyk er lett å svare på, for det blir jeg selv om jeg kjører selv. Så var det enda vanskeligere spørsmål, jeg har aldri før i dag hatt høyt blodtrykk og høy puls, så da vet jeg ikke om jeg skal skrive min vanlige tilstand eller dagens, jeg hadde det som jeg skrev, utmerket der inne med legen og studentene, også spiller det inn at jeg våknet til grå himmel og jeg liker grå himmel bedre enn knallblå, så jeg hadde det bra på alle måter. jeg fikk parkering rett utenfor døren så det var ikke noe stress, jeg hadde funnet frem nøyaktig hvor på sykehuset jeg skulle før jeg reiste. Det var godt skiltet og jeg ble møtt med en vennlighet som fikk meg til å trives. Når det gjelder nevrologisk sykdom, så har jeg jo stirring, dvs man kan lure på om jeg har abscenser for jeg faller jo ut, spesielt ved slitenhet, bør jeg skrive opp dette? Jeg er ikke utredet for epilepsi, men det ligner ganske mye det jeg har på kortvarige abscenser. Ellers er det ingen steder å skrive at jeg har autisme, så da krysset jeg av på spørsmålet: Hvis du er frisk kryss i ruten under. Jeg krysset for JA. Da kunne jeg hoppe til side nr to og krysse på at jeg blir bilsyk. Men jeg må bare forsikre meg om at jeg ikke skal skrive noe på nevrologisk sykdom og epilepsi. Det skulle vel ikke ha noen betydning så lenge jeg ikke bruker medisiner mot epilepsi?. Min psykiater tror det er autistisk stirring, det er hun sikker på. Det er ubehagelig å tenke på at mange med autisme reagerer annerledes på narkose, heldigvis, skal jeg ikke opereres så jeg skal jo ikke skjæres i, de skal bare ta et par prøver. Jeg må likevel ligger der til kl 14.00 ca og jeg skal ikke kjøre hjem etterpå sa de. 0 Siter
Ayia Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! Jeg har vært på Gyn. poliklinikk og jeg syns de var så hyggelige mot meg der, viste meg rundt og snakket hyggelig mot meg, alle sammen :-) De viste meg veien jeg skal gå neste gang, det er vennlig. Men så hadde jeg høyt blodtrykk og høy puls, da sa legen "du er nok bare ukomfortabel her nå" jeg svarte "Nei ikke i det hele tatt, jeg har det faktisk veldig bra". Legen sa noe mer, og jeg fastholdt at jeg hadde det bra, samt la til forklaringen, "Jeg har det bra fordi du er rolig og hyggelig mot meg", da smilte legen og lo og snakket mange flere ord, da så jeg legen inn i øynene. Det var studenter der også. Legen spurte om det var helt uaktuelt med undersøkelse og jeg svarte at det var det. Så ble jeg satt opp til ny undersøkelse i narkose. Jeg sa jeg vill ha samme legen da, og fikk beskjed om at det gikk greit. De skal bare ringe på vedkommende. Så fikk jeg skjemaer, og disse skal jeg fylle ut før jeg skal tilbake, men nå vet jeg ikke hva jeg bør skrive feks står det, Blir du lett kvalm? Det vet ikke jeg. Vet ikke hvor grensen til lett kvalm går. Bilsyk er lett å svare på, for det blir jeg selv om jeg kjører selv. Så var det enda vanskeligere spørsmål, jeg har aldri før i dag hatt høyt blodtrykk og høy puls, så da vet jeg ikke om jeg skal skrive min vanlige tilstand eller dagens, jeg hadde det som jeg skrev, utmerket der inne med legen og studentene, også spiller det inn at jeg våknet til grå himmel og jeg liker grå himmel bedre enn knallblå, så jeg hadde det bra på alle måter. jeg fikk parkering rett utenfor døren så det var ikke noe stress, jeg hadde funnet frem nøyaktig hvor på sykehuset jeg skulle før jeg reiste. Det var godt skiltet og jeg ble møtt med en vennlighet som fikk meg til å trives. Når det gjelder nevrologisk sykdom, så har jeg jo stirring, dvs man kan lure på om jeg har abscenser for jeg faller jo ut, spesielt ved slitenhet, bør jeg skrive opp dette? Jeg er ikke utredet for epilepsi, men det ligner ganske mye det jeg har på kortvarige abscenser. Ellers er det ingen steder å skrive at jeg har autisme, så da krysset jeg av på spørsmålet: Hvis du er frisk kryss i ruten under. Jeg krysset for JA. Da kunne jeg hoppe til side nr to og krysse på at jeg blir bilsyk. Men jeg må bare forsikre meg om at jeg ikke skal skrive noe på nevrologisk sykdom og epilepsi. Det skulle vel ikke ha noen betydning så lenge jeg ikke bruker medisiner mot epilepsi?. Min psykiater tror det er autistisk stirring, det er hun sikker på. Det er ubehagelig å tenke på at mange med autisme reagerer annerledes på narkose, heldigvis, skal jeg ikke opereres så jeg skal jo ikke skjæres i, de skal bare ta et par prøver. Jeg må likevel ligger der til kl 14.00 ca og jeg skal ikke kjøre hjem etterpå sa de. Hei Madelenemie, så bra at det gikk fint de trenger å vite dette mht den forestående narkosen. Noen reagerer nemlig på narkose. Dersom du vanligvis ikke lett blir kvalm krysser du nei. Det at du hadde høyt blodtrykk nå er ikke relevant, om du vanligvis har et normalt blodtrykk. Du bør opplyse om at du har asbergen syndrom om du ikke allerede har gjort det. Det er relevant i denne sammenhengen. Lykke til 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Hei Madelenemie, så bra at det gikk fint de trenger å vite dette mht den forestående narkosen. Noen reagerer nemlig på narkose. Dersom du vanligvis ikke lett blir kvalm krysser du nei. Det at du hadde høyt blodtrykk nå er ikke relevant, om du vanligvis har et normalt blodtrykk. Du bør opplyse om at du har asbergen syndrom om du ikke allerede har gjort det. Det er relevant i denne sammenhengen. Lykke til Hei! Ok takk! Da har jeg bekreftet at jeg er frisk på første side. På andre side at jeg blir bilsyk bare.. Da får jeg bare skrive et sted da : høytfungerende autisme. Min psykiater tror det fordi jeg hadde forsinket språkutvikling, men som voksen blir man lik de med asperger syndrom. Jeg orker ikke tenke så mye på det der nå. Men de skjønner bedre begrepet autisme enn asperger syndrom tror jeg. Men de viste det på sykehuset, fordi min fastlege skrev det som grunn til at jeg må ha narkose for å ta celleprøve av livmor. vanlig er det at kvinner klarer dette uten narkose, men jeg liker ikke få redskaper inn i kroppen, heller ikke i munnen, derfor må jeg tvinge meg selv til tannpuss. Ørene kan jeg heller ikke putte pinner inn i, også øredråper er vanskelig, og jeg brukte tid på å tørre og sette inn ørepropper. redd de skulle sette seg fast. Derfor tør jeg heller ikke prøve OB, og jeg tar ikke sprøyter, Det er sjelden man må det da, men før narkosen skal de legge inn kanyle i armen og jeg glemte spørre om jeg kan ta valium, jeg tror det, bare jeg sier i fra. Også embla krem. Det står jeg skal opereres, det er nok fordi det vanligvis er snakk om det når man skal i narkose, jeg så det og spurte legen hva det er de skal gjøre og nevnte bare ta to prøver og ikke noe skjæring. Det er viktig for jeg vil ikke bli syk/ få komplikasjoner, jeg er jo en frisk kvinne.. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Hei Madelenemie, så bra at det gikk fint de trenger å vite dette mht den forestående narkosen. Noen reagerer nemlig på narkose. Dersom du vanligvis ikke lett blir kvalm krysser du nei. Det at du hadde høyt blodtrykk nå er ikke relevant, om du vanligvis har et normalt blodtrykk. Du bør opplyse om at du har asbergen syndrom om du ikke allerede har gjort det. Det er relevant i denne sammenhengen. Lykke til Hei! På spørsmålet om jeg kan gape tre fingerbredder svarer jeg ikke, jeg vet ikke hva de mener med en fingerbredd, hvilken finger, de burde da kunne oppgi mål. 0 Siter
Bookworm Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! På spørsmålet om jeg kan gape tre fingerbredder svarer jeg ikke, jeg vet ikke hva de mener med en fingerbredd, hvilken finger, de burde da kunne oppgi mål. Sett pekefinger, langefinger og ringefinger inntil hverandre og se om du klarer å gape over disse på høykant... Det er tre fingerbredder. 0 Siter
Mirabell Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Slik måler du om du kan gape 3 fingerbredder: Ta de tre midterste fingrene på en av hendene (peke-, lange- og ringfinger), stikk dem inn i munnen og prøv å gape over alle tre (altså på "høykant"). Du kan holde lillefingeren fast med tommelen, hvis du forstår hva jeg mener. De sier det på den måten, fordi da trenger man ikke oppgi mål eller finne fram målebånd. "Folk flest" syns det er lettvint og praktisk, selv om det er litt unøyaktig. Skriv det hvis du lett blir bilsyk. Mange blir kvalme når de våkner opp fra narkose. Hvis du blir kvalm, kan du få kvalmestillende medisin. Du bør oppgi at du har asberger/autisme. Jeg syns også du bør nevne de andre tingene som du har problemer med, f.eks. sprøyter. Pasienter i narkose får som oftest veneflon for å forenkle medisineringen. Det er viktig for din egen del, så du slipper å forklare dette når du er der. Lykke til, håper du får bekreftelse på at du er frisk! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Hei! Ok takk :-) Jeg kan ikke gape så høyt, uten å få vondt i kjeven. Det er fint, så får de finne på noe annet. Det virket som legen var fult opplyst, for veldig rolig, forutsigbar, vennlig, tydelig, hadde god tid, smilte, lo litt, jeg hadde det utmerket. Jeg måtte til slutt spørre "kan jeg gå nå?" og det kunne jeg. Jeg vinket når jeg gikk, jeg vinket og smilte til legen og til studentene, jeg er alltid usikker på om man skal vinke når man er voksen, jeg husker ikke om andre vinker til meg?Jeg lurer på om det er bare jeg som vinker så mye? Håper det ikke virker barnslig, det er sidelengs vinking sånn som de kongelige gjør. Vet du om dette er i orden? Jeg håper det for det er jo meg. Min fastlege skrev jo at jeg har asperger syndrom derfor må ha narkose for celleprøve. Og til medisiner forklarte jeg om oxytocin og legen skrev studiemedisin, like fult sa jeg at jeg tar en halv flaske pr dag ca. Når jeg skulle forklare hvorfor...glemte jeg ordene og jeg fant dem ikke igjen inni meg, så det kom feil ord ut, jeg sa sosial kommunikasjon :-) 5 ganger sa jeg det, men jeg prøvde å finne ut hva det var jeg glemte ...irriitrende. Jeg husket øyekontakt og tenkte si det..., men ble da bevisst på at jeg ikke en gang hadde sett legen verken i øynene eller ansiktet, så da gjorde jeg det, så legen inn i øynene og smilte, men jeg droppet si at oxytocin bedrer øyekontakt, for det var dagen i dag et godt eksempel på at ikke skjedde. Likevel er det en bedring, men ingen kur (slik er det håper du forstår) Takk for hjelpen :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Sett pekefinger, langefinger og ringefinger inntil hverandre og se om du klarer å gape over disse på høykant... Det er tre fingerbredder. Hei! Det går ikke :-) uten å føle ubehag, jeg liker ikke gape så høyt for føler kjeven skal gå ut av ledd. 0 Siter
Ayia Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! På spørsmålet om jeg kan gape tre fingerbredder svarer jeg ikke, jeg vet ikke hva de mener med en fingerbredd, hvilken finger, de burde da kunne oppgi mål. Dette er ikke viktig på milimeteren, og derfor formulerer de det sånn. Sjekk om du kan holde pekefinger, langfinger og ringfinger sammen, sett den på høykant (dette er i underkant av 5 cm til meg) og sjekk om du kan bite over. Jeg gjetter at du kan krysse ja 0 Siter
Ayia Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Slik måler du om du kan gape 3 fingerbredder: Ta de tre midterste fingrene på en av hendene (peke-, lange- og ringfinger), stikk dem inn i munnen og prøv å gape over alle tre (altså på "høykant"). Du kan holde lillefingeren fast med tommelen, hvis du forstår hva jeg mener. De sier det på den måten, fordi da trenger man ikke oppgi mål eller finne fram målebånd. "Folk flest" syns det er lettvint og praktisk, selv om det er litt unøyaktig. Jeg så ikke at du allerede hadde svart 0 Siter
Ayia Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! Det går ikke :-) uten å føle ubehag, jeg liker ikke gape så høyt for føler kjeven skal gå ut av ledd. Men du klarer det? Spørsmålet er om du fysisk klarer det, ikke om du føler et psykisk ubehag når du gjør det Kryss ja. 0 Siter
Ayia Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! Ok takk :-) Jeg kan ikke gape så høyt, uten å få vondt i kjeven. Det er fint, så får de finne på noe annet. Det virket som legen var fult opplyst, for veldig rolig, forutsigbar, vennlig, tydelig, hadde god tid, smilte, lo litt, jeg hadde det utmerket. Jeg måtte til slutt spørre "kan jeg gå nå?" og det kunne jeg. Jeg vinket når jeg gikk, jeg vinket og smilte til legen og til studentene, jeg er alltid usikker på om man skal vinke når man er voksen, jeg husker ikke om andre vinker til meg?Jeg lurer på om det er bare jeg som vinker så mye? Håper det ikke virker barnslig, det er sidelengs vinking sånn som de kongelige gjør. Vet du om dette er i orden? Jeg håper det for det er jo meg. Min fastlege skrev jo at jeg har asperger syndrom derfor må ha narkose for celleprøve. Og til medisiner forklarte jeg om oxytocin og legen skrev studiemedisin, like fult sa jeg at jeg tar en halv flaske pr dag ca. Når jeg skulle forklare hvorfor...glemte jeg ordene og jeg fant dem ikke igjen inni meg, så det kom feil ord ut, jeg sa sosial kommunikasjon :-) 5 ganger sa jeg det, men jeg prøvde å finne ut hva det var jeg glemte ...irriitrende. Jeg husket øyekontakt og tenkte si det..., men ble da bevisst på at jeg ikke en gang hadde sett legen verken i øynene eller ansiktet, så da gjorde jeg det, så legen inn i øynene og smilte, men jeg droppet si at oxytocin bedrer øyekontakt, for det var dagen i dag et godt eksempel på at ikke skjedde. Likevel er det en bedring, men ingen kur (slik er det håper du forstår) Takk for hjelpen :-) Jeg syns det høres ut som det har gått helt fint 0 Siter
Ayia Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Da har jeg bekreftet at jeg er frisk på første side. På andre side at jeg blir bilsyk bare.. Da får jeg bare skrive et sted da : høytfungerende autisme. Min psykiater tror det fordi jeg hadde forsinket språkutvikling, men som voksen blir man lik de med asperger syndrom. Jeg orker ikke tenke så mye på det der nå. Men de skjønner bedre begrepet autisme enn asperger syndrom tror jeg. Dette trenger du ikke tenke på nå. Det er imidlertid viktig at du formidler dette på skjemaet, sånn at de som skal behandle deg er informert. Dette vil bety at de tar særskilte hensyn, og derfor er dette relevant 0 Siter
Mirabell Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Hei! Det går ikke :-) uten å føle ubehag, jeg liker ikke gape så høyt for føler kjeven skal gå ut av ledd. Jeg har fleksibel kjeve, og klarer det lett. Men flere i familien min klarer det ikke, så det er nok ikke så uvanlig. Hvis du må bruke makt for å få det til, skal du nok svare nei. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Hei! :-) ok Kanskje du har todelt nedre kjeve sånn som slanger :-) hadde vært praktisk. Jeg klarer det, men føler slikt ubehag at jeg tror jeg forklarer det for legen. Jeg fikk problemer med å spise en gang jeg hadde lang tannlegetime, etter det og enda er det skjedd en forskyvning i skjeven, sånn at jeg ikke klarer bite jekslene helt sammen, men jeg har vent meg til det, det er ikke vondt, men det har vært vondt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. april 2013 Forfatter Skrevet 29. april 2013 Dette trenger du ikke tenke på nå. Det er imidlertid viktig at du formidler dette på skjemaet, sånn at de som skal behandle deg er informert. Dette vil bety at de tar særskilte hensyn, og derfor er dette relevant Hei! ja så jeg finner et sted å skrive det på....legen vet det jo. Eller jeg bare sier det når jeg kommer? Jeg liker ikke skrive på feil steder og klusse på skjemaer og det fins ikke noe sted å skrive om man har en funksjonshemning/autisme. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.