workaholic Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Jeg har de siste årene hatt et lite enkeltmannsforetak som har generert rundt 30-40.000,- i året. Ettersom jeg ikke har tjent mer enn 50.000,- så slipper jeg unna MVA og jeg kan levere en forenklet selvangivelse(fører bare opp inntekter og kostnader i ligningen). I år har jeg fått mulighet til å jobbe mer, og hvis jeg takker ja til de jobbene som jeg kan ta på meg, så vil jeg tjene langt over 50.000,-. Spørsmålet er om dette lønner seg mtp hva som forventes av meg når det kommer til regnskap, MVA-innbetaling etc. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: - jeg spiller som dj på utesteder, og en kollega i bransjen mente at vi "dj'er" visstnok har fritak for MVA på ytelsene(kunstner?) våre . Synes dette høres merkelig ut, men spør allikevel - er dette korrekt? - i og med at jeg har tjent under 50.000,- så har jeg levert en forenklet ligningsoppgave. Hva kreves av meg dersom jeg tjener mer enn denne summen? - og til slutt: sett at jeg tjener 45000,- i løpet av et år og betaler 33 % skatt, så har jeg igjen 30000,-. Dersom jeg tjener 50000,- eller mer og skal betale skatt(33 %) og MVA(25 %) så betaler jeg vel plutselig 58 % i skatter/avgifter, eller...? Håper noen kan hjelpe meg litt på veien her. Mvh W 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/391873-enkeltmannsforetak-mva-regnskap-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.