Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - MVA, regnskap m.m.

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene hatt et lite enkeltmannsforetak som har generert rundt 30-40.000,- i året. Ettersom jeg ikke har tjent mer enn 50.000,- så slipper jeg unna MVA og jeg kan levere en forenklet selvangivelse(fører bare opp inntekter og kostnader i ligningen).

I år har jeg fått mulighet til å jobbe mer, og hvis jeg takker ja til de jobbene som jeg kan ta på meg, så vil jeg tjene langt over 50.000,-. Spørsmålet er om dette lønner seg mtp hva som forventes av meg når det kommer til regnskap, MVA-innbetaling etc.

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

-  jeg spiller som dj på utesteder, og en kollega i bransjen mente at vi "dj'er" visstnok har fritak for MVA på ytelsene(kunstner?) våre . Synes dette høres merkelig ut, men spør allikevel - er dette korrekt?

- i og med at jeg har tjent under 50.000,- så har jeg levert en forenklet ligningsoppgave. Hva kreves av meg dersom jeg tjener mer enn denne summen?

- og til slutt: sett at jeg tjener 45000,- i løpet av et år og betaler 33 % skatt, så har jeg igjen 30000,-. Dersom jeg tjener 50000,- eller mer og skal betale skatt(33 %) og MVA(25 %) så betaler jeg vel plutselig 58 % i skatter/avgifter, eller...?

Håper noen kan hjelpe meg litt på veien her.

Mvh

W

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391873-enkeltmannsforetak-mva-regnskap-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...