Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Prøver nå på cirkadin istedefor imovane. Er det noen med erfaring eller som vet noe om den? Jeg lurer på om den er vanedannede, effektiv, og om du kan kjøre bil etter å ha tatt den. Skal ta den kl.21.00 og noen ganger er jeg ute på kvelden og skal kjøre hjem etterpå. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Melatonin er først og fremst ment for å få orden på døgnrytmen. Det er et hormon som også dannes naturlig i kroppen når det er mørkt. Derfor kan det være et poeng å ikke ta melatonin mens det er lyst, som hvis du f.eks. skal kjøre nå på sommerhalvåret. Da kan du kanskje heller utsette det, bør tas 1-2 timer før du ønsker å sovne. Melatonin gir ikke noe som ligner ruseffekt som Imovane eller Stilnoct og er heller ikke vanedannende som disse kan være. Effekt er temmelig individelt. Noen klarer seg også med mindre doser (halv pille). 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Er det bare beregnet for å brukes i en periode? Jeg fikk søvnproblemer av wellbutrin, så jeg tror det er et vedvarende problem. Hvis jeg er ute på besøk på kvelden er det nokså vanlig å være ute helt til jeg skal legge meg, og da er det kanskje litt sent å ta de når jeg kommer hjem. Det er lenge siden jeg fikk de, men har ikke vært motivert til å kutte ut imovanen før nå. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Er det bare beregnet for å brukes i en periode? Det er vel det som står i Felleskatalogen, men det står det jo nesten alltid. Såvidt jeg veit er det ikke forska på effekter av lang tids bruk. Jeg tok selv 50-100 melationtabletter mer eller mindre sammenhengende i en periode og merka ingen bivirkninger, kanskje bortsett fra en lett hodepine enkelte morgener. Jeg hadde ikke hatt noen særlige betenkeligheter med å bruke det igjen, men sida det dreier seg om et hormon kroppen selv produserer ville jeg unngått sammenhengende bruk over veldig lang tid sida man ikke veit nok om det ennå. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Det er vel det som står i Felleskatalogen, men det står det jo nesten alltid. Såvidt jeg veit er det ikke forska på effekter av lang tids bruk. Jeg tok selv 50-100 melationtabletter mer eller mindre sammenhengende i en periode og merka ingen bivirkninger, kanskje bortsett fra en lett hodepine enkelte morgener. Jeg hadde ikke hatt noen særlige betenkeligheter med å bruke det igjen, men sida det dreier seg om et hormon kroppen selv produserer ville jeg unngått sammenhengende bruk over veldig lang tid sida man ikke veit nok om det ennå. Jeg fikk de utskrevet før jeg begynte på lithium, så jeg begynte også å tenke på om de går greit i sammen. Finner veldig lite informasjon om de på nettet. Kanskje bedre å fortsette med imovane da, som vel er bedre forsket på. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Hvordan litium og melatonin går sammen bør du diskutere med en psykiater som er kompetent på medisinering og som er villig til å bruke litt tid i medisinske databaser. Her er en relevant artikkel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15850501 Som vanlig skjønner man fint lite av hvorfor/hvordan psykofarmaka fungerer, men her er noen momenter: 1. Folk med affektive/bipolare lidelser ser ut til å ha døgnrytmeforstyrrelser som påvirker lidelsen. Noe forskning peker mot at bipolare er mer sensitive for lys om natta og at dette undertrykker melatoninprosuksjonen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16861139 Annen forskning finner ikke en sånn sammenheng generelt, bare hos en undergruppe med stemningslidelser: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10839335 2. Litium kan kanskje motvirke sensitivitet for lys og dermed senka melatonin-produksjon. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15850501 3. Hvis 2. stemmer kan det være at kombinasjonen litium og melatonin fører til enda høyere nivåer av melatonin i kroppen enn melatonin aleine. Hvis 1. stemmer, og hvis det er riktig at litium virker ved å påvirke melatoninproduskjonen, kan det være at melatonin aleine kan gjøre noe av nytten til litium, men det blir en rein spekulasjon. At litium og melatonin er en farlig kombinasjon tror jeg egentlig ikke. Du bør diskutere alt dette med en psykiater som har peiling på medisinering om du har muligheten. Imidlertid er det veldig mye som peker mot at døgnrytmeforstyrrelser er knytta til affektive lidelser og særlig bipolar, og her er det en god del man kan gjøre selv: - Stabil døgnrytme, legge seg og stå opp til samme tidspunkt hver dag. - Unngå sterkt lys på kveldstid, sørg for å ha det ordentlig mørkt på soverommet. - Forsiktig med kaffe og alkohol. - Fysisk trening med høy puls minst en halv time tre ganger i uka eller mer (helt være fysisk aktiv minst en halvtime per dag). 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 + Sørg for å få ordentlig dagslys like etter at du har stått opp. Kom deg ut eller sitt foran et vindu e.l. Dette er viktig. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Hvordan litium og melatonin går sammen bør du diskutere med en psykiater som er kompetent på medisinering og som er villig til å bruke litt tid i medisinske databaser. Her er en relevant artikkel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15850501 Som vanlig skjønner man fint lite av hvorfor/hvordan psykofarmaka fungerer, men her er noen momenter: 1. Folk med affektive/bipolare lidelser ser ut til å ha døgnrytmeforstyrrelser som påvirker lidelsen. Noe forskning peker mot at bipolare er mer sensitive for lys om natta og at dette undertrykker melatoninprosuksjonen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16861139 Annen forskning finner ikke en sånn sammenheng generelt, bare hos en undergruppe med stemningslidelser: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10839335 2. Litium kan kanskje motvirke sensitivitet for lys og dermed senka melatonin-produksjon. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15850501 3. Hvis 2. stemmer kan det være at kombinasjonen litium og melatonin fører til enda høyere nivåer av melatonin i kroppen enn melatonin aleine. Hvis 1. stemmer, og hvis det er riktig at litium virker ved å påvirke melatoninproduskjonen, kan det være at melatonin aleine kan gjøre noe av nytten til litium, men det blir en rein spekulasjon. At litium og melatonin er en farlig kombinasjon tror jeg egentlig ikke. Du bør diskutere alt dette med en psykiater som har peiling på medisinering om du har muligheten. Imidlertid er det veldig mye som peker mot at døgnrytmeforstyrrelser er knytta til affektive lidelser og særlig bipolar, og her er det en god del man kan gjøre selv: - Stabil døgnrytme, legge seg og stå opp til samme tidspunkt hver dag. - Unngå sterkt lys på kveldstid, sørg for å ha det ordentlig mørkt på soverommet. - Forsiktig med kaffe og alkohol. - Fysisk trening med høy puls minst en halv time tre ganger i uka eller mer (helt være fysisk aktiv minst en halvtime per dag). Jeg har aldri hatt problemer med søvnen før jeg begynte med wellbutrin. Jeg prøvde å søke på interaksjoner men der kom cirkadin opp som ukjent. Håper NHD kunne svart på akkurat det. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 + Sørg for å få ordentlig dagslys like etter at du har stått opp. Kom deg ut eller sitt foran et vindu e.l. Dette er viktig. Jeg får oftest det nå når det er lyst ute, men på jobb får jeg lite dagslys. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Et ikke-vanedannende alternativ til både melatonin og imovane er Tolvon 10 mg, så er det også sagt. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Et ikke-vanedannende alternativ til både melatonin og imovane er Tolvon 10 mg, så er det også sagt. Det har ingen nevnt før, så takk for opplysningen. Når jeg søkte på interaksjoner og skrev melatonin istedefor cirkadin så fikk jeg det opp. Det var ingen interaksjoner med melatonin og resten av medisinene jeg bruker, så da burde det være greit. Får håpe det virker så jeg slipper imovane. Prøvde det noen dager når jeg fikk de, men ga fort opp. Var nok ikke skikkelig motivert for å slutte med imovane heller da. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Hei! nei det er ikke vanedannende. Det anbefales en pause på et par uker etter 4 mnd bruk ca, dette for å få best effekt. Jeg har mange års erfaring med det, men føler ikke det har så stor effekt, men kanskje litt. Gir barna i perioder, circadin depotabl, virker hele natten. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Hei! nei det er ikke vanedannende. Det anbefales en pause på et par uker etter 4 mnd bruk ca, dette for å få best effekt. Jeg har mange års erfaring med det, men føler ikke det har så stor effekt, men kanskje litt. Gir barna i perioder, circadin depotabl, virker hele natten. Så du føler ikke det har så god effekt. Kanskje jeg må prøve å klare meg uten noe. Har søkt en del på nettet og er blitt litt skeptisk. Det kunne gi depresjon, og det er noe jeg absolutt ikke vil ha. Da er det bedre å ikke få sove. Det er også veldig dyrt, og jeg ser at en del bestiller det fra utlandet. Får du det på resept, og bruker du det fast? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Så du føler ikke det har så god effekt. Kanskje jeg må prøve å klare meg uten noe. Har søkt en del på nettet og er blitt litt skeptisk. Det kunne gi depresjon, og det er noe jeg absolutt ikke vil ha. Da er det bedre å ikke få sove. Det er også veldig dyrt, og jeg ser at en del bestiller det fra utlandet. Får du det på resept, og bruker du det fast? Hei! Ja det er dyrt, når tre voksne og en voksne bruker... i perioder.'' Tror ikke noen bivirkninger, i vertfall ikke for oss, men syns virker bedre på barna, men bruker bare i perioder. Melotonin rimeligere, men circadin samme bare depo og varer gjennom natten. De anbefaler for virknings del et lite opphold inni mellom.' Syns rart at ikke får på blå resept når feks barn med utisme trenger dette for å sove i peroder. Selv syns jeg vin har bedre effektl men sover mer urolig på vin, slik at kanskje circadin bedre, men smaker ikke så godt da :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 (endret) Nei, det var ikke veldig dyrt, 198 kr for 30 stykker. Jeg har resept, men har forsøkt å bestille fra utlandet, men det ble stoppet i tollen og sendt tilbake som ikke lovlig. Legen prøvde på å gi meg det på blå resept, men det gikk ikke Endret 1. mai 2013 av Dorthe 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Nei, det var ikke veldig dyrt, 198 kr for 30 stykker. Jeg har resept, men har forsøkt å bestille fra utlandet, men det ble stoppet i tollen og sendt tilbake som ikke lovlig. Hei! 20 stk :-) og tar jo circadin, bruker2-3 tabl hver kveld og mange barn, jeg syns er dyrt nok. Så oxytocin ca 80 kr pr flakse og bruker en halv pr dag, det syns jeg også blir dyrt. :-) Så rart ikke circadin på blå resept, tror melatonon er det. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Nei, det var ikke veldig dyrt, 198 kr for 30 stykker. Jeg har resept, men har forsøkt å bestille fra utlandet, men det ble stoppet i tollen og sendt tilbake som ikke lovlig. Legen prøvde på å gi meg det på blå resept, men det gikk ikke Et par hundre i måneder er litt i tillegg til alt det andre som ikke er på blå resept. Hadde derfor vært greit å fått tak i det billigere, men ikke hvis det er ulovlig. Jeg leste om andre på forumet som mente det ikke var ulovlig å bestille det fra utlandet. De har kanskje endret på reglene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 1. Circadin er et c-preparat og er nok derfor ikke vanedannende: http://www.felleskatalogen.no/medisin/circadin-neurim-547516 2. Ved å foreta en druidanalyse så vil du få frem at Circadin ikke interagerer med Lithium. 3. Behandleren din kan - på dine vegne - søke HELFO om individuell refusjon, slik at du eventuelt kan få Circadin på blå-resept: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kirurgi%20og%20nevrofag/Avdeling%20for%20kompleks%20epilepsi/Pasientinfo%20epilepsimedisin/melatonin_november2011.pdf Anonymous poster hash: 6d876...54e 0 Siter
Dorthe Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Et par hundre i måneder er litt i tillegg til alt det andre som ikke er på blå resept. Hadde derfor vært greit å fått tak i det billigere, men ikke hvis det er ulovlig. Jeg leste om andre på forumet som mente det ikke var ulovlig å bestille det fra utlandet. De har kanskje endret på reglene. Nemlig og dermed blir 200 til helt likegyldig. Det viktigste er uansett å få sove. 0 Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 1. Circadin er et c-preparat og er nok derfor ikke vanedannende: http://www.felleskatalogen.no/medisin/circadin-neurim-547516 2. Ved å foreta en druidanalyse så vil du få frem at Circadin ikke interagerer med Lithium. 3. Behandleren din kan - på dine vegne - søke HELFO om individuell refusjon, slik at du eventuelt kan få Circadin på blå-resept: http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kirurgi%20og%20nevrofag/Avdeling%20for%20kompleks%20epilepsi/Pasientinfo%20epilepsimedisin/melatonin_november2011.pdf Anonymous poster hash: 6d876...54e [/acron Takk for opplysningene. På hvilke grunnlag kan helfo innvilge refusjon på de? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.