Gå til innhold

Arv og regler for dette fra besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min bestemor har ett ønske om å la meg arve en del fra henne når den dag kommer. Bestefar er død for noen år siden, slik at hun sitter i utskiftet bo. Hun er imidlertid usikker på om hun har lov å gi meg noe av arven ettersom hun selv har fire voksne barn. Hun ønsker at jeg skal undersøke med advokat hvordan hun kan gå frem. Er det noen som har greie på dette og kan gi meg litt informasjon om hvordan en skal forholde seg i en sådan sak? Kjente jeg ble både glad, rørt og litt usikker da hun fortalte meg det, da hun tross alt har barn som er hennes arvinger.

Anonymous poster hash: 048c1...c76

Fortsetter under...

Gjest Xtra

Så lenge hun er i live og ved sine fulle fem disponerer hun fritt over formuen sin, og kan gi gaver til de hun vil. 

Barna har rett til å arve 2/3 av formuen (såkalt pliktdelsarv), formue utover dette står farmor fritt til å testamentere bort. Hun står også fritt til å testamentere bort formue utover 1 mill. (om beløpet ikke har steget) pr. barn.

Så lenge hun er i live og ved sine fulle fem disponerer hun fritt over formuen sin, og kan gi gaver til de hun vil. 

Barna har rett til å arve 2/3 av formuen (såkalt pliktdelsarv), formue utover dette står farmor fritt til å testamentere bort. Hun står også fritt til å testamentere bort formue utover 1 mill. (om beløpet ikke har steget) pr. barn.

Disse reglene gjelder ikke fullt ut for folk som sitter i uskiftet bo. Det er vesentlige begrensninger for hva man kan gjøre i uskifte.

Madelenemie

Hei!

Det er gunsig og la barnebarna arve.

Du kan motta ca 500 000 uten arveavgift, det er mye smartere og mer lønnsomt å la barnebarn arve.

Pengene rett til barnebarna
Her er et eksempel på hvordan en total arv på 5,64 millioner kroner fra to besteforeldre kan fordeles helt uten arveavgift:

Eksempel: Ola dør. Han satt i uskiftet bo etter at hans kone Kari døde for noen år siden. Han har en formue på 5,64 millioner som han to voksne barn nå skal arve.

Hvert av barna arver i utgangspunktet 2,82 millioner kroner. I og med at arven også kommer fra deres mor, arver barna 1,41 millioner fra hver av sine foreldre.

Det gir en arveavgift på 80.800 kroner for hver av barna - totalt 161.600 kroner.

Generasjonshopp: De voksne barna til Ola vil at en del av pengene skal gå til deres barn - Olas fire barnebarn. Derfor utnytter de det som vi kaller et generasjonshopp. De gir en del av pengene rett til barnebarna, uten å motta arven selv.

Dermed hopper han over en generasjon med arveavgift. Resultatet er at de med riktig fordeling kan gi bort alle 5,64 millionene uten arveavgift!

Familiene har nå spart 161.600 kroner i arveavgift.

http://www.dinepenger.no/regler/gi-arven-din-videre-til-barna/10044460

Siden hun sitter i uskiftet bo, kan hun ikke fritt disponere formuen. Det som er etter hennes mann, fordeles likt mellom barna, dersom det ikke finnes testamente. Den andre halvparten tilhører henne, men 2/3 er pliktdel og må fordeles mellom barna hennes. Det er altså bare resten 1/3  (altså 1/3 av halvparten, med andre ord 1/6) som hun kan fordele fritt.

Jeg håper hun er rettferdig imot de andre barnebarna også.

Annonse

Siden hun sitter i uskiftet bo, kan hun ikke fritt disponere formuen. Det som er etter hennes mann, fordeles likt mellom barna, dersom det ikke finnes testamente. Den andre halvparten tilhører henne, men 2/3 er pliktdel og må fordeles mellom barna hennes. Det er altså bare resten 1/3  (altså 1/3 av halvparten, med andre ord 1/6) som hun kan fordele fritt.

Jeg håper hun er rettferdig imot de andre barnebarna også.

Det kan jo være at denne bestemoren har en særs god grunn til å ville begunstige dette barnebarnet i forhold til de andre (med mindre det bare er et barnebarn). Noen barnebarn stiller opp og bruker mye tid og krefter på å hjelpe eldre besteforeldre med feks hagarbeid, innkjøp, husmaling etc etc. Jeg synes i slike tilfeller det er helt greit at man ikke nødvendigvis gjør det likt mellom barnebarna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...