Gå til innhold

NHD, angstanfall ved trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har et par ganger opplevd å få kvelningsfornemmelse i en treningssituasjon. Begge ganger når jeg har trent sammen med andre og hatt høyere intensitet, høy puls. Første gang trodde jeg det var pga influensa som gjorde lungekapasisteten dårligere. Stoppet, pustet rolig og halsen åpnet seg etterhvert. Men så skjedde det samme i et løp og da var jeg jo spent og litt nervøs. Ble først småkvalm noe som skjer iblandt når pulsen stiger. Men tankene jeg fikk under løpet var jo at nå blir jeg sikkert skikkelig dårlig og tiltrekker meg oppmerksomhet. Dermed begynte halsen å bli trang. Jeg saknet farten, og pustet rolig til det gikk over. Bør jeg melde meg på alle treningsløp fremover for å overvinne angst eller er det annen årsak?

Anonymous poster hash: d3ed9...ee0
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver kan tyde på at du - for tiden - trener med litt for høy intensitet.

Sjekker du pulsen når du trener? 

http://www.ntnu.no/cerg/hfmax-info

Anonymous poster hash: ac038...585
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke ut som angst, men mer noe relatert til den faktiske treningen.

Anonymous poster hash: 77722...c9f
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg leser det som noe nyoppstått hos en person som ikke tidligere har hatt angst.

Angst skal være en eksklusjonsdiagnose, så eg kan ikke annet enn å anbefale deg en sjekk hos fastlegen for å utelukke noe somatisk/kroppslig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...