Gå til innhold

Spørsmål om bilvinduer - elektronisk funksjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kalles den funksjonen som gjør at ved å låse opp bildøren på en bestemt måte, så går alle vinduene automatisk ned (eller opp igjen)?

Har alle nyere biler dette?

Jeg vil ha kjøpe en bil som IKKE har denne funksjonen (kan være livsfarlig, var nær ved å bli kvestet forleden), derfor vil jeg vite hva den heter.

All den elektronikken på moderne biler er helt koko, spør du meg. Veldig fort gjort at noe ikke virker, eller virker feil. Da kan ulykker lett skje. Eller i det minste at det oppstår irriterende situasjoner.

Takke meg til for gamle sveivevinduer. Hva var galt med dem igrunnen?

Anonymous poster hash: 3d8f5...e20

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva kalles den funksjonen som gjør at ved å låse opp bildøren på en bestemt måte, så går alle vinduene automatisk ned (eller opp igjen)?

Jeg vil ha kjøpe en bil som IKKE har denne funksjonen (kan være livsfarlig, var nær ved å bli kvestet forleden), derfor vil jeg vite hva den heter.

All den elektronikken på moderne biler er helt koko, spør du meg. Veldig fort gjort at noe ikke virker, eller virker feil. Da kan ulykker lett skje. Eller i det minste at det oppstår irriterende situasjoner.

Jeg vet ikke, men kan det være Automatic Car Window Closer?

Se link:

https://www.google.no/search?q=auto+lock+car+windows&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Kan du høre med en bilforhandler?

Anonymous poster hash: 46ead...cc8

AnonymBruker

Vet ikke, men kan det være: Automatic Car Window Closer

Se evt link

https://www.google.no/search?q=auto+lock+car+windows&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

AnonymBruker

Jeg fant ikke den funksjonen som du beskrev, men kun den funksjonen der vinduene lukkes ved bruk av en knapp. Men det er jo mulig at det heter det samme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_window

Annonse

AnonymBruker

Kan det være:

m100_page_title.m100_sprite.pngKomfortåpning/-lukking
Når bilen låses opp eller igjen med låsen i en av fordørene, kan dørvinduene åpnes og lukkes samtidig. Når tasten for åpning/lukking på fjernkontrollen holdes inne, åpnes/lukkes alle elektriske vinduer (inkl. det elektriske soltaket). Når du slipper tasten, avbrytes åpningen/lukkingen straks. Alle vinduer reagerer på samme måte når nøkkelen dreies til opplåsingsposisjon i dørlåsen og holdes der. På samme måte lukkes alle vinduene når nøkkelen holdes i låseposisjon. Åpningen/lukkingen avbrytes hvis nøkkelen slippes.

se

AnonymBruker

Kan det være dette?:

Når bilen låses opp eller igjen med låsen i en av fordørene, kan dørvinduene åpnes og lukkes samtidig. Når tasten for åpning/lukking på fjernkontrollen holdes inne, åpnes/lukkes alle elektriske vinduer (inkl. det elektriske soltaket). Når du slipper tasten, avbrytes åpningen/lukkingen straks. Alle vinduer reagerer på samme måte når nøkkelen dreies til opplåsingsposisjon i dørlåsen og holdes der. På samme måte lukkes alle vinduene når nøkkelen holdes i låseposisjon. Åpningen/lukkingen avbrytes hvis nøkkelen slippes.

http://www.volkswage...open-close.html

(Jeg googlet lukking av vinduer med nøkkel)

AnonymBruker

God morgen :)

Du kan også spørre mekanikeren, her (eget nettsted), for å få vite hvilke biler som har denne funksjonen (Komfortåpning/-lukking) som beskrevet i forrige svar

http://www.bilinform.no/spoer-mekanikeren/

AnonymBruker

Kan det være dette?:

http://www.volkswage...open-close.html

(Jeg googlet lukking av vinduer med nøkkel)

Ja tusen takk, det var det ja! Kanskje det bare er VW som har disse, siden det sto på den siden? Det var en VW jeg opplevde det på, det var skremmende. 

AnonymBruker

Ja tusen takk, det var det ja! Kanskje det bare er VW som har disse, siden det sto på den siden? Det var en VW jeg opplevde det på, det var skremmende. 

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Jeg forstår at det opplevdes skremmende.

Når jeg nå googlet Komfortåpning/-lukking

kom jeg bare til VW.

Det kan bety at det er kun VW som har denne funksjonen.

Men det kan hende at andre bilmerker har den samme funksjonen, bare at det heter noe annet.

Jeg håper at noen kan gi deg svar på om hvilke bilmerker som har denne funksjonen.

Før du har fått mer info, er det tryggest å spørre bileier hver gang du låner bil.

Lykke til!

:)

Alle slike elektriske vinduer skal ha en sikring slik at de stopper og åpnes igjen automatisk hvis noe kommer imellom vinduet og karmen. Og det skal ikke mye motstand til før det skjer. Dvs du skal ikke kunne bli kvalt om du får halsen i mellom, eller få skader på armer/hender etc.

De fleste biler som leveres med en slik funksjon har som regel også en mulighet til å slå denne funksjonen av. Du finner som regel denne av/på funksjonen i bilens "set up" meny.

Annonse

Alle slike elektriske vinduer skal ha en sikring slik at de stopper og åpnes igjen automatisk hvis noe kommer imellom vinduet og karmen. Og det skal ikke mye motstand til før det skjer. Dvs du skal ikke kunne bli kvalt om du får halsen i mellom, eller få skader på armer/hender etc.

Ja, forutsatt at denne sikringen fungerer... men med elektronikk kan ting fort gå galt, plutselig er det en feil så det ikke virker.

Jeg kan heller ikke fatte og begripe at en slik funksjon kan være tillatt, som trådstarter påpeker kan det lett skje ulykker.

Endret av ekte nick

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...