Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er mulig og når de tilbyr barn på 13 år zoloft etter 3 samtaler så kan man tenke seg hvor det kan ende?

Særlig barn fra familier med mye autisme, da bør det gjøres grundigere vurderinger.

Men har barn rike/ ressurssterke foreldre som har nok midler til å henvende seg til private instanser og utlandet skjer ikke dette, da finner man hjelp for man betaler for den når systemet ikke hjelper.

Dette har jeg erfaring med nå og flere er sjokkerte over hvordan barnepsykiatere behandler barn.

En voksnepsykiater sa til meg "det er et problem med barnepsykiatrien de har lite kompetanse på autisme hos jenter" han sa ikke dette han skrev det på mail til meg. 

Det syns jeg var tankevekkende.

Skrevet

Det er tragisk når slike ting skjer, men vi må ikke glemme at det også skjer blant dem som ikke tar medisiner.  Jeg reagerte på at hun tok 20 forskjellige medisiner, men det er vel ikke så sikkert at hun tok så mye på en gang.  Tenker litt på om det kan være at hun har prøvd så mange forskjellige for å finne ut hva som fungerer best. Uansett er det veldig tragisk og noe de bør gjøre alt de kan for å unngå. 

Skrevet (endret)

Er ME en nevrologisk eller psykiatrisk lidelse ?

Har hørt at det har noe med immunforsvaret å gjøre. Altså at immunforsvaret blir nedsatt på grunn av et virus som blir værende i kroppen ? 

Endret av FGT
Madelenemie
Skrevet

Har hørt at det har noe med immunforsvaret å gjøre. Altså at immunforsvaret blir nedsatt på grunn av et virus som blir værende i kroppen ? 

Hei!

En mor jeg kjenner med ME er psykisk syk, veldig :-)

Lager intriger og dramatiserer og er veldig slitsomt merker vi/ sier skolen...

Hennes barn er en skikkelig konfliktmaker, jeg vet ikke hvorfor så søtt barn men alltid i konflikter.

Sikket kan være ulike teorier bak en slike diagnose...

Akkurat som vi med autisme, noen har depresjon som bakgrunn for å få den doagnosen

andre som meg har kun sosiale vansker fra barnsben, samt annerledes bruk av språk, alene, ikke forstå seg på mennesker, vil, men vet ikke hvordan...

Skrevet

ME er en nevrologisk lidelse. Den har ingenting med psykiatri å gjøre. Men folk som har psykiske probleme, kan selvsagt også ha fysiske lidelser i tillegg, som ME. 

Statistisk sett har folk med ME ikke flere (eller færre) psykiske lidelser enn andre, og viser heller ikke noe spesielt personlighetsmønster. Men det er veldig mye myter ute å går.

Jeg har lest meg mye opp på ME fordi jeg både har en søster og en god venninne med sykdommen.

Skrevet (endret)

ME er en nevrologisk lidelse. Den har ingenting med psykiatri å gjøre. Men folk som har psykiske probleme, kan selvsagt også ha fysiske lidelser i tillegg, som ME. 

Statistisk sett har folk med ME ikke flere (eller færre) psykiske lidelser enn andre, og viser heller ikke noe spesielt personlighetsmønster. Men det er veldig mye myter ute å går.

Jeg har lest meg mye opp på ME fordi jeg både har en søster og en god venninne med sykdommen.

Ja vel, kjenner en eldre mann med ME, og han mener at han er veldig utsatt for smitte, og blir fort trett i hele kroppen, særlig da hvis han her anstrengt seg litt mer en vanlig en dag, blir han som regel bare  liggende neste dag. Og jeg tror selv om han ikke nevner det, så blir han deprimert også. 

Endret av FGT
Skrevet
CFS/ME
​CFS/ME er en kompleks sykdom med ukjent årsak og sykdomsmekanisme. De fleste tilfellene synes å være utløst av en infeksjon, men det er usikkert hva som vedlikeholder sykdomsbildet når den utløsende infeksjonen er leget. Det forskes både nasjonalt og internasjonalt på årsaker og sykdomsmekanismer.

​Det mangler kunnskap om gode og effektive behandlingstilbud til denne pasientgruppen. Det betyr imidlertid ikke at det ikke finnes hjelp. En internasjonal ekspertgruppe har nylig utarbeidet nye diagnosekriterier som skal gi mer presis diagnostikk.

CFS/ME er en såkalt utelukkelsesdiagnose hvor andre sykdommer skal være utelukket før man kan få diagnosen. Med bedre diagnostikk kan man også målrette behandling og forskning og på sikt utvikle mer egnede tilbud.

En kartlegging fra Sintef viser at helsepersonell har lite kunnskap om hva som er god omsorg og behandling, og at pasientgruppen derfor ofte får et dårlig tilbud. For å sikre et bedre omsorgs- og behandlingstilbud vil Helsedirektoratet utarbeide et rundskriv hvor sammenstilt forskning og erfaringsbasert kunnskap beskrives.

http://www.helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/cfs-me/Sider/default.aspx

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...