Marie Mel Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Får å få ned stresshormonet Kortisol er det best å få kontroll over stress og liv. Er det i tillegg andre metoder å få ned Kortisolsnivået på? Med en dyp depreson går en ofte ned i vekt. Med stresshormonet, Kortisol, så blir en i bestefall på samme vekt eller en øker vekten. Kortisolen setter igang dårlige sirkler av lyst på energi og dårlig fordøyelse. Så hva er beste "medisin"? Jeg vil tro at et godt regelmessig balansert liv med nok søvn og godt kosthold er grunnmuren. Samt sette grenser for det som ikke er bra. Så ville jeg tro at samtaler, veiledning eller terapi er en hjelp. Hva bør en passe på med høyt Kortisolsnivå (foruten høyt blodtrykk)? Vil det vedvare lenge? Er det avhengig av hvor lenge en har hatt høyt kortisolsnivå? Noen barn vokser jo opp med et forhøyet nivå som forblir forhøyet, men hva er prognosen for dette hormonet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Du skriver:"Noen barn vokser jo opp med et forhøyet nivå som forblir forhøyet, men hva er prognosen for dette hormonet?" Hvor kan jeg lese mer om dette? Hvis hormonet forblir forhøyet, mener du med dette at det forblir forhøyet gjennom hele livet? Hva kan en gjøre for å få det ned igjen? Finnes medisiner mot dette? Anonymous poster hash: a76b2...ea9 0 Siter
Marie Mel Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Du skriver:"Noen barn vokser jo opp med et forhøyet nivå som forblir forhøyet, men hva er prognosen for dette hormonet?" Hvor kan jeg lese mer om dette? Hvis hormonet forblir forhøyet, mener du med dette at det forblir forhøyet gjennom hele livet? Hva kan en gjøre for å få det ned igjen? Finnes medisiner mot dette? Anonymous poster hash: a76b2...ea9 Jeg har vært upresis her. Utsatte barn har ofte et for høyet Kortisolnivå, og slik eg har forstått det, så blir det forhøyet slik i noen tilfeller livet ut. En med reaktiv tilknytningsskade har derfor rimelig lik adferd til et ADHD barn, uten at medisiner hjelper. Nå er det interessant å høre om det faktisk finnes medisiner som hjelper på sikt. Så lurer jeg på hvordan det er når voksne produserer for mye Kortisol. Hvor lett er det å få ned det nivået igjen, går det med medisiner og hva er prognosen? Hva er prognosene for PTSD? Håper det var klarere. 0 Siter
Sør Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Det er ikke så enkelt som det. Kortisol varierer veldig i løpet av hvert døgn, variere iht stress, feber, og en hel haug andre ting - som klokkeslett. Det styres av ACTH. Vedvarende forhøyet kortisol kan gi beinskjørhet. Samtidig - her gjelder det å bruke fornuften: unger som har vokst opp i krigssoner (og som det er all grunn til å tro har vært vesentlig mer traumatisert enn det man blir av for tidlig pottetrening og barnehage) er neppe (i voksen alder) veldig mye mer beinskjøre enn andre. Jeg vet ikke om noen studier som viser dette, og jeg vil tro at det hadde blitt detektert hvis det var et seriøst problem. Man kan stort sett problematisere alt dersom man ønsker det (både det å gå i barnehage, og det å gå hjemme), og forsker man lenge nok på å drikke vann om morgenen så finner man nok noe negativt med det også. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Takk for svar, Jeg tenker ikke på barnehage eller å gå hjemme. Jeg rett og slett lurer på om dette Kortisolnivået noen gang går ned igjen til nomalt nivå. Når jeg nevner det med barn her, så tenker jeg mer på ulik prognose for de som har vært utsatt for traumer over tid, eller noen som opplever en traumatisk, stygg hendelse. Jeg lurer på om en med rett behandling kan komme ned på normalt nivå. Det som burde vært normalt for den personen, eller en gang har vært normalt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.