stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 http://www.dagen.se/nyheter/ny-studie-gudstro-gora-att-psykiskt-sjuka-mar-battre/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Dagense-StoraNyheter+%28Dagen.se+-+Stora+nyheter%29
Gondor Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Det var en fin artikkel. Det forundrer meg ikke at gudstro eller åndelighet kan gjøre det lettere å bære en psykisk lidelse. I ensomme stunder kan det å be være til stor hjelp. Man føler seg ikke fullt så alene. Er man redd, hjelper det å be om støtte. Det kan dog være veldig frustrerende når man føler at man ikke får hjelp. Da er min erfaring at det eneste som hjelper er dyp pusting, anerkjenne sine følelser og være i nuet. Har man skikkelig tankekjør blir dette vanskelig. Det er som å kjempe mot en demon. Da går det an å prøve og si en god affirmasjon i hodet om og om igjen. Prøve å skrike like høyt som tankekjøret. Det finnes metoder. Det gjelder bare å finne den metoden som passer for en selv. Good hunting! .
stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Det var en fin artikkel. Det forundrer meg ikke at gudstro eller åndelighet kan gjøre det lettere å bære en psykisk lidelse. I ensomme stunder kan det å be være til stor hjelp. Man føler seg ikke fullt så alene. Er man redd, hjelper det å be om støtte. Det kan dog være veldig frustrerende når man føler at man ikke får hjelp. Da er min erfaring at det eneste som hjelper er dyp pusting, anerkjenne sine følelser og være i nuet. Har man skikkelig tankekjør blir dette vanskelig. Det er som å kjempe mot en demon. Da går det an å prøve og si en god affirmasjon i hodet om og om igjen. Prøve å skrike like høyt som tankekjøret. Det finnes metoder. Det gjelder bare å finne den metoden som passer for en selv. Good hunting! . Man er jo aldri alene sett i åndelig perspektiv, tankekjør er noe dritt. Det som hjelper meg da er musikk, det kan overdøyve bråket i hodet. synes også det hjelper å be om hjelp, for så å forvente at gode krefter ordner opp. Det gjelder å stole på universet/Gud, ha tillit til at alt ordner seg og er i orden. Finner ikke noe spesiell tro jeg, men tror på gode krefter, lyset og kjærligheten...kaller det Gud. Men jeg tillater andre å tro det de tror på, tror vi er her for å lære å tillate og. Mange lekser her i livet.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Kommer vel snart blåresept på bibelen nå... Anonymous poster hash: e204c...c97
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 http://innhold.legesiden.no/nyheter/psykiatri/lavere-selvmordsrisiko-hos-religioese . Anonymous poster hash: e2e97...b46
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 http://innhold.legesiden.no/nyheter/psykiatri/lavere-selvmordsrisiko-hos-religioese Anonymous poster hash: e2e97...b46
Nycora Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 http://www.dagen.se/nyheter/ny-studie-gudstro-gora-att-psykiskt-sjuka-mar-battre/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Dagense-StoraNyheter+%28Dagen.se+-+Stora+nyheter%29 Et av de første tegnene på at jeg begynner å bli sykere, er at jeg blir mere troende, føler noe rundt meg. I starten er som regel dette en trøst, men så går det over til å bli farlig. Har trodd at fanden var etter meg når jeg har fått det sånn. Sikkert bra å ha sin tro. Jeg har hatt veldig mye fanatisme rundt meg hele livet og dette er i hvert fall ikke bra for meg. Alt med måte, vil jeg si.
serenity777 Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Jeg er sterkt uenig i att religion har noe som helst positivt å si for psyken. Jeg har selv hatt en religiøs psykose, og på lukket avdeling fikk man ikke lese bibelen en gang, og det er for en grunn....
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Jeg er sterkt uenig i att religion har noe som helst positivt å si for psyken. Jeg har selv hatt en religiøs psykose, og på lukket avdeling fikk man ikke lese bibelen en gang, og det er for en grunn.... Jeg tror at det er individuelt om det hjelper eller ikke. Jeg tror at mange opplever at det hjelper, kanskje fordi det gir dem mer håp? Anonymous poster hash: e2e97...b46
stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Et av de første tegnene på at jeg begynner å bli sykere, er at jeg blir mere troende, føler noe rundt meg. I starten er som regel dette en trøst, men så går det over til å bli farlig. Har trodd at fanden var etter meg når jeg har fått det sånn. Sikkert bra å ha sin tro. Jeg har hatt veldig mye fanatisme rundt meg hele livet og dette er i hvert fall ikke bra for meg. Alt med måte, vil jeg si. Jeg og pleier å bli ekstremt åndelig når jeg er syk, onde krefter kommer og inni bildet. Men alt med måte er klokt
stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Jeg er sterkt uenig i att religion har noe som helst positivt å si for psyken. Jeg har selv hatt en religiøs psykose, og på lukket avdeling fikk man ikke lese bibelen en gang, og det er for en grunn.... Jeg fikk ikke se enkelte tv programmer da jeg var innlagt, og det var frivillig. Men synes de overdrev en smule.
stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Jeg tror at det er individuelt om det hjelper eller ikke. Jeg tror at mange opplever at det hjelper, kanskje fordi det gir dem mer håp? Anonymous poster hash: e2e97...b46 Håp er en ting folk virkelig trenger
Sør Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 1) HVIS det hjelper å "Tro" på noe (som sikkert kan diskuteres) så betyr ikke det at dette "noe" faktisk eksisterer. Man kan tro på "åndelighet" alt man orker uten at noen "ånder" virkelig eksisterer noe mer av den grunn (utenfor hodet til den som tror). 2) Det som er hensiktsmessig er jo faktisk å forholde seg til virkeligheten, fremfor en rekke fantasifigurer, selv om disse brukes til "trøst". Psykoser er jo nettopp ofte med fantasifigurer, eller folk som tror de ER disse. 3) Det finnes hele avdellinger med enkelte psykehus kun for folk som er ekstremt religiøse.
Togli Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har en god venn som har vært narkoman. Han mener selv at det var gudstroen som fikk ham ut av narkohelvetet, og han sier at de gangene han kjenner seg frista til å prøve igjen, så er det troen på at Gud finnes, som stopper ham. Han er på ingen måte fantatisk, og vi snakker aldri om Gud når vi er sammen - annet enn når han har fortalt om sin vei ut av narkotikaen. Forkynning er noe han ikke har sansen for, så han sier at troen er hans personlig - men at det er den som holder ham på beina
Sør Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har en god venn som har vært narkoman. Han mener selv at det var gudstroen som fikk ham ut av narkohelvetet, og han sier at de gangene han kjenner seg frista til å prøve igjen, så er det troen på at Gud finnes, som stopper ham. Han er på ingen måte fantatisk, og vi snakker aldri om Gud når vi er sammen - annet enn når han har fortalt om sin vei ut av narkotikaen. Forkynning er noe han ikke har sansen for, så han sier at troen er hans personlig - men at det er den som holder ham på beina Joda, og det er jo fint, men det er jo ikke noe bevis for at verken den ene eller den andre guden eksisterer eller er "Sann". Man finner jo tilsvarende historier i India, hvor det er eks-narkomane som tror på en hinduistisk gud. Hadde han hatt barn, for eksempel, så kunne det vært at det var det som holdt ham "oppe".
Togli Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Joda, og det er jo fint, men det er jo ikke noe bevis for at verken den ene eller den andre guden eksisterer eller er "Sann". Man finner jo tilsvarende historier i India, hvor det er eks-narkomane som tror på en hinduistisk gud. Hadde han hatt barn, for eksempel, så kunne det vært at det var det som holdt ham "oppe". Det var vel heller ikke det vi diskuterte her? Vi diskuterer om Gudstroen kan være til nytte for enkelte mennesker......
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Joda, og det er jo fint, men det er jo ikke noe bevis for at verken den ene eller den andre guden eksisterer eller er "Sann". Man finner jo tilsvarende historier i India, hvor det er eks-narkomane som tror på en hinduistisk gud. Ja nettopp, det hjelper altså å ha en tro. Anonymous poster hash: 75c05...9c8
Sør Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Det var vel heller ikke det vi diskuterte her? Vi diskuterer om Gudstroen kan være til nytte for enkelte mennesker...... Joda, men det er jo ikke helt irrelevant om man tror på en eventyrsfigur eller noe virkelig? Spesielt når denne troen også gir veldig mange psykisk syke blant de hardt troende - og så kan man selvsagt diskutere om det er hønen eller egget som kom først.
Sør Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Ja nettopp, det hjelper altså å ha en tro. Anonymous poster hash: 75c05...9c8 Joda, det kan det være, men det viser jo at det er temmelig irrelevant HVA man tror på, hvis det funker like godt med den kristne Gud, en hinduistisk gud, eller sikkert et Flygende Spaghettimonster.
Togli Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Joda, men det er jo ikke helt irrelevant om man tror på en eventyrsfigur eller noe virkelig? Spesielt når denne troen også gir veldig mange psykisk syke blant de hardt troende - og så kan man selvsagt diskutere om det er hønen eller egget som kom først. Neida, vi vet jo selvfølgelig at alle troende er idioter som virkelig kan tro på noe som er like usannsynlig som at det finnes spaghettimonstere. Tenk å være så tett i pappen
Anbefalte innlegg