Gå til innhold

"Skinna" katte og "rar" oppførsel...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det vet jeg ikke, men pelsen beskytter i hvert fall mot varme og kulde. Og den beskytter huden mot risp og sår når de beveger seg i buskas o.l.

Takk for svar :)

Jeg tror i hvertfall at det er en grunn til at katter har disse stive pelshårene på kroppen, og at de kanskje er for å hjelpe katten til å beregne og kjenne med (ved bevegelse).

Anonymous poster hash: 371f6...001

Fortsetter under...

Jeg tror i hvertfall at det er en grunn til at katter har disse stive pelshårene på kroppen, og at de kanskje er for å hjelpe katten til å beregne og kjenne med (ved bevegelse).

Det er mye mulig :)

AnonymBruker

'

Jeg googlet "værhår på kroppen" og...Yes

"

Hvorfor har dyr værhår?
  • From: IV nr. 7, 2008

Værhår er en spesialisert form for hårvekst som fungerer som følere for å lokalisere mat og navigere i mørke. Hårene sitter ofte på leppene eller rundt dyrets snute, men de kan også befinne seg andre steder, og katter har for eksempel værhår fordelt overalt i pelsen.
Hårene er kraftige og stive, men likevel bøyelige, og de har en hårsekk omgitt av blodkar og nerveceller som kan oppfatte ørsmå bevegelser. Katter kan blant annet bruke værhårene til å føle om et hull er for lite til å forsere, og værhårene på kroppen føler ørsmå luftstrømendringer som er nok til å fortelle katten at den har passert en gjenstand. Mange dyr har værhår. De finnes også på dyrene i havet, og blant annet hvalrossen er totalt avhengig av dem på den tiden av året når den dykker ned i mørket på bunnen for å ete skjell. Med værhårene kan hvalrossen føle gjenstander så små som et viskelær.
Forskerne kjenner foreløpig ikke alle værhårets funksjoner, men ut fra rotteforsøk vet de at mange områder blir påvirket dersom værhårene blir fjernet. Det går ut over dyrets evne til å skjelne overflater, til å oppfatte tredimensjonalt og til å svømme like godt som før. Andre forskere har påvist at seler med bind for øynene kan forfølge en miniubåt i mange minutter etter at den passerte. Man tror værhårene fornemmer et ”trekkspor” i vannet, som selene bruker til fiskejakt.
I 2006 klarte amerikanske forskere å kopiere og montere værhår på en robot. Forsøk viste at robotværhårene, på samme måte som hos katten, klarte å danne et nøyaktig tredimensjonalt bilde av en gjenstand bare ved å analysere graden av avbøying ved værhårets rot. Forskerne tenker seg metoden brukt for eksempel på undervannsroboter."

http://illvit.no/spor-oss/hvorfor-har-dyr-varhar

Det vet jeg ikke, men pelsen beskytter i hvert fall mot varme og kulde. Og den beskytter huden mot risp og sår når de beveger seg i buskas o.l.

Sånn var min også, og han var også grå.  Det tar tid å opparbeide "tjukke kaker" i pelsen,  De kommer ikke i løpet av en dag eller to.

Nei, det er sant... Hos min katt starter det som regel rundt juletider når pelsen er på det kraftigste. Da børster jeg hver eneste dag... og utover våren blir det verre og verre... Jeg pleier å vente med å få henne klippet til det er varmt nok i været, men nå var pelsen så ille at hun bare ville ligge ute og rulle seg (klødde nok), og hun fikk to åpne sår rundt halsen. Måtte bare få gjort det nå, så er hun stort sett inne. Hun er kun ute for å gå på do.

Stive pelshår? Veterinæren beholdt håret hennes rundt hele hodet, nederst på bena og siste halvdel av halen. Jeg antar det ble gjort for å beskytte katten best mulig?

AnonymBruker

Colette, on 04 May 2013 - 00:00, said:snapback.png

Mannens hårvekst i ansiktet er kanskje også fra gammelt av som beskyttelse, og kanskje til å "være" med? Hår andre steder på kroppen er kanskje mest som beskyttelse mot varme og kulde, i tillegg til beskyttelse mot skader. (ved springing omtrent uten klær i skogen og jakte på dyr m.m. for lenge siden)

Annonse

AnonymBruker

Stive pelshår? Veterinæren beholdt håret hennes rundt hele hodet, nederst på bena og siste halvdel av halen. Jeg antar det ble gjort for å beskytte katten best mulig?

Se innlegg nr 23 i denne tråden

Jeg fant ut at disse stive pelshårene er værhår som katten har rundt omkring på kroppen

Nei, det er sant... Hos min katt starter det som regel rundt juletider når pelsen er på det kraftigste. Da børster jeg hver eneste dag... og utover våren blir det verre og verre... Jeg pleier å vente med å få henne klippet til det er varmt nok i været, men nå var pelsen så ille at hun bare ville ligge ute og rulle seg (klødde nok), og hun fikk to åpne sår rundt halsen. Måtte bare få gjort det nå, så er hun stort sett inne. Hun er kun ute for å gå på do.

Når det først har blitt så ille så er det jo riktig å fjerne flokene,  Men det aller beste er å prøve å unngå at det blir floker.  Det ble verre på min katt da han begynte å bli gammel, og det er visst ikke så uvanlig.

Når det først har blitt så ille så er det jo riktig å fjerne flokene,  Men det aller beste er å prøve å unngå at det blir floker.  Det ble verre på min katt da han begynte å bli gammel, og det er visst ikke så uvanlig.

Prøver hvert eneste år, men det funker ikke :/ Katten er veldig uvøren av seg...Elsker å rulle i gress, snø, dritt og olje (om hun finner det et sted ;)) - da hun var kattunge rulla hun seg i traktordiesel og slikka seg rein.... og var "dritings" i fem dager..... Veterinæren ba oss bare gi henne kokt fisk og vann så ville hun bli frisk av seg selv, og det gikk heldigvis bra ;) Søstra er pen og pertentlig av seg - to vidt forskjellige katter ;)

AnonymBruker

Hunden har også værhår

http://www.hunden.no/ekspert/ekspert.html?sid=40937&ebid=59

AnonymBruker

http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304791

Mennesker har ikke lengre bevegelige værhår, men tidligere...

Dette var interessant

En av artene det står om, kan "være" at noe beveger seg flere hundre meter unna... :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...