Gondor Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Med det mener jeg å gjenta positive setninger foran speilet eller inni deg om og om igjen for å jage tankekjør og depresjoner vekk. Nå har jeg ikke tankekjør for tiden, så det er enkelt for meg. Det er lett å tenke negativt når man har det bra også. Finne det som ikke er bra i livet ens og konse på det. Hvor mye kan egentlig positiv tenkning gjøre for en psykisk lidelse? Når jeg har tankekjør skriker det i hodet mitt og det er vanskelig å komme til med positive tanker. Ved en dyp depresjon virker det helt umulig å komme til med noe positivt. Men hva hvis man øver seg mens man er bra? Vil man ikke da få trening i det som man kan overføre til en penibel tilstand? Jeg håper det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har tro på affimasjoner når man føler seg bra, kanskje det kan virke forebyggende? Har prøvd når jeg er veldig dårlig og men dessverre ble jeg ikke bedre, jeg er usikker på slike ting nå. Leste en bok i den duren og ble først matt, så for mange tanker, hvordan holde styr på alt? Men alt er bedre enn å være negativ, da blir man bare mer negativ og ser bare negative ting. Hvis man kan prøve å være positiv, ser man flere positive ting rundt seg og. På en måte farger sinnsstemningen omgivelsene. 0 Siter
Bookworm Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Ja, akkurat det tror jeg på faktisk - psyken har mye å si for hvordan man har det, og jeg mener bestemt at man kan trene seg opp til å - om ikke bli friskere, men til å unngå at psyken trekker en lenger ned enn nødvendig. Nå snakker jeg ut fra erfaring med kronisk fysisk sykdom, og jeg merker godt at den totale formen svinger og varierer med psyken (selvfølgelig) og det er klart at når jeg over en periode er lei og sliten og bare har bestemt meg for at alt er drit - så er det drit! Men av og til er jeg bare syk, og da hjelper ingenting 0 Siter
Sør Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Men alt er bedre enn å være negativ, da blir man bare mer negativ og ser bare negative ting. Hvis man kan prøve å være positiv, ser man flere positive ting rundt seg og. På en måte farger sinnsstemningen omgivelsene. Det tror jeg er meget riktig! 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Det tror jeg er meget riktig! Godt vi er enige om noe sør 0 Siter
Gjest Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Hvor mye kan egentlig positiv tenkning gjøre for en psykisk lidelse? Jeg tror det betyr mye. Når jeg ikke er god så har jeg problemer med positive tanker. Men når jeg er bra så tror jeg positive tanker er med på å hindre tilbakefall, sammen med å være i aktivitet og å gjøre ting som gir en god følelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Jeg tror ikke det har noen effekt. Whatsoever... det med at dette skal hjelpe er jo noe en har kommet frem til med statistikk, right? Statistikk er ikke alltid noe godt redskap. Det er veldig lett å bytte om årsaker og virkninger, samt utelate årsaker. For å føre bulletproof statistikk må man ta _alt_ med i beregning, og det er veldig vanskelig når det gjelder kompliserte arena som mennesker og samfunn. Et eksempel. Det ble sagt i en artikkel her på klikk.no at deprimerte hadde større sjanse for å utvikle sukkersyke. Denne artikkelen sier dog ingenting om hvorfor det er sånn. Kan det være at deprimerte lever et mer usunt liv enn ikke-deprimerte? I såfall er det ingen _kausalsammenheng_ mellom depresjon og sukkersyke - kun statistisk korrelevans. Påstanden i statistikken blir dermed feil. Jeg vil hevde at grunnen til at statistikken sier at man blir lykkeligere av å drive med disse mantraene for å "lure" seg selv til å bli lykkeligere, rett og slett er at personer som faktisk setter slike regimer i spill i bunn og grunn har en mer positiv personlighet. Hvorfor ellers, annet enn at man er optimistisk, skulle man ha troen på slikt? Men jeg _vet_ jo selvsagt ikke, jeg fremmer bare troen min. Dog er jeg rimelig sikker på at det foreligger veldig mye statistikk som er dårlig. Anonymous poster hash: 2d51c...5ff 0 Siter
tonie Skrevet 3. mai 2013 Skrevet 3. mai 2013 Selvfølgelig tror jeg på det! Det går mye kjappere å sementere et negativt tankemønster om seg selv og andre enn et positivt, og da trengs det også en helsikes innsats for å motvirke det. Positive tanker hvert våkne øyeblikk man er i stand til å tvinge seg til å tenke dem, det må være oppskriften. 0 Siter
Gjest Skrevet 4. mai 2013 Skrevet 4. mai 2013 Med det mener jeg å gjenta positive setninger foran speilet eller inni deg om og om igjen for å jage tankekjør og depresjoner vekk. Nå har jeg ikke tankekjør for tiden, så det er enkelt for meg. Det er lett å tenke negativt når man har det bra også. Finne det som ikke er bra i livet ens og konse på det. Hvor mye kan egentlig positiv tenkning gjøre for en psykisk lidelse? Når jeg har tankekjør skriker det i hodet mitt og det er vanskelig å komme til med positive tanker. Ved en dyp depresjon virker det helt umulig å komme til med noe positivt. Men hva hvis man øver seg mens man er bra? Vil man ikke da få trening i det som man kan overføre til en penibel tilstand? Jeg håper det. Ja, jeg tror på det, jeg har også god erfaring med det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.