Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt en del på at det er trekk av eupf som har gitt meg så hyppige svingninger.  Ikke hypomani, men fra nede til normal opptil flere ganger om dagen. Etter at jeg begynte med lithium har det foreløpig vært helt borte.  Har ikke vært nede en eneste gang.  Ikke alltid på topp, men normalt og stabil.

Er det mest sannsynlig at svingningene har vært en del av BP lidelsen pga at det forsvant med lithium?

Kanskje ikke så veldig viktig.  Det viktigste er at jeg er bra.  Men grubler litt likevel. 

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet

Det har jeg lurt på, hvis man har eupf om medisiner gjør at en slutter å svinge. Når jeg tok annet ap i høyere dose svingte jeg ikke, jeg tror egentlig jeg har noe affektivt. Men da vil vel og medisiner hjelpe, jeg svinger ekstremt for tia.

Du synes vel det er godt å ikke være nede nå, det er jo bra :)

Skrevet

Det har jeg lurt på, hvis man har eupf om medisiner gjør at en slutter å svinge. Når jeg tok annet ap i høyere dose svingte jeg ikke, jeg tror egentlig jeg har noe affektivt. Men da vil vel og medisiner hjelpe, jeg svinger ekstremt for tia.

Du synes vel det er godt å ikke være nede nå, det er jo bra :)

Det er fantastisk å få være stabil.  Blir litt redd når jeg føler meg litt under det vanlige. Redd for en ny nedtur, men den kommer ikke, så etter hvert begynner jeg nå å føle meg tryggere.

Håper du også kan få noe som kan gjøre deg stabil.  

Skrevet

Jeg har tenkt en del på at det er trekk av eupf som har gitt meg så hyppige svingninger.  Ikke hypomani, men fra nede til normal opptil flere ganger om dagen. Etter at jeg begynte med lithium har det foreløpig vært helt borte.  Har ikke vært nede en eneste gang.  Ikke alltid på topp, men normalt og stabil.

Er det mest sannsynlig at svingningene har vært en del av BP lidelsen pga at det forsvant med lithium?

Kanskje ikke så veldig viktig.  Det viktigste er at jeg er bra.  Men grubler litt likevel.

Vi er flere som lurer på dette - håper du får svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mulig å ha både BP og eupf. Likevel tror jeg det er svært mange som har fått eupf-diagnosen på meget tynt grunnlag og som egentlig har BP.

Din sykehistorie og behandlingseffekten av litium tyder på at dette i hovedsak dreier seg om BP.

Skrevet

Noen ganger, og særlig når jeg ser hvor god effekt toyan har av litium, så lurer jeg på om litium hadde vært noe for meg og... 

Annonse

stjernestøv
Skrevet

Noen ganger, og særlig når jeg ser hvor god effekt toyan har av litium, så lurer jeg på om litium hadde vært noe for meg og... 

Bare å spør om du kan få det, ville prøvd lamictal først :)

Skrevet

Hvorfor Lamictal først?

stjernestøv
Skrevet

Hvorfor Lamictal først?

Har hørt det er best å prøve det først, tror det er det som prøves først.

Skrevet

Det er mulig å ha både BP og eupf. Likevel tror jeg det er svært mange som har fått eupf-diagnosen på meget tynt grunnlag og som egentlig har BP.

Din sykehistorie og behandlingseffekten av litium tyder på at dette i hovedsak dreier seg om BP.

Takk for svar.  Det får ting til å falle litt mer på plass.

Det har vært slutt på uroen, behovet for benzo og det destruktive nå.  Jeg kan kjede meg og jeg kan glede meg.  Helt normale variasjoner.  Jeg vet jo ikke om jeg får ha det slik, men kunne øke lithiumdosen hvis jeg ble dårlig igjen. 

mariaflyfly
Skrevet

Hvorfor Lamictal først?

Du bør diskutere medisinering med din fastlege og/eller behandler framfor med synsere på dol.

Skrevet

Du bør diskutere medisinering med din fastlege og/eller behandler framfor med synsere på dol.

Jeg luftet bare noen tanker. Sikkert andre som gjør det også :)

Skrevet

Jeg luftet bare noen tanker. Sikkert andre som gjør det også :)

Jeg trodde det var det mesteparten her gjorde. :)   Få råd og hjelp av andre.  Min erfaring er at jeg ikke har fått så mye råd og hjelp i RL, som jeg har fått på dol.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...