Gå til innhold

Depresjon og følelsesmessig ustabilitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det typisk for en depresjon at man er følelsesmessig ustabil?

Kan noen feilaktig bli diagnostisert med feks eupf når man er alvorlig depeimert som følge av dette?

Skrevet

Kan noen feilaktig bli diagnostisert med feks eupf når man er alvorlig depeimert som følge av dette?

Man er helt klart ustabil når man er deprimert, tilstanden kan svinge. Det er ikke vanskelig å skille depresjon og eupf, ved eupf må man ha noen flere klare tegn som skal være tilstede for å kvalifisere for diagnosen.

Skrevet

Man er helt klart ustabil når man er deprimert, tilstanden kan svinge. Det er ikke vanskelig å skille depresjon og eupf, ved eupf må man ha noen flere klare tegn som skal være tilstede for å kvalifisere for diagnosen.

Takk for svar :)

Er det sånn at når man er disponert for depresjon, så må man regne med å få korte depresjoner resten av livet? Som ikke trenger behandling? Vet du noe om det? Hadde vært kjekt å vite :)

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke, har ikke tenkt sånn på det før. Sånn umiddelbart synes jeg det virker logisk at en til en viss grad er følelsesmessig ustabil ved depresjon, pga lidelsene ved å ha det sånn. En er jo ikke akkurat harmonisk da.

Jeg tviler vel egentlig på at det er "vanlig" å bli feildiagnostisert med eupf. Det er en viss forskjell på ren depresjon og eupf, selv om depresjon ofte er et symptom på eupf.

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke, har ikke tenkt sånn på det før. Sånn umiddelbart synes jeg det virker logisk at en til en viss grad er følelsesmessig ustabil ved depresjon, pga lidelsene ved å ha det sånn. En er jo ikke akkurat harmonisk da.

Jeg tviler vel egentlig på at det er "vanlig" å bli feildiagnostisert med eupf. Det er en viss forskjell på ren depresjon og eupf, selv om depresjon ofte er et symptom på eupf.

nhd svarte tidligere dette.  Så det er nok noen som blir feildiagnotisert med eupf også.

Det er mulig å ha både BP og eupf. Likevel tror jeg det er svært mange som har fått eupf-diagnosen på meget tynt grunnlag og som egentlig har BP.

Skrevet

Jeg tenkte vel egentlig mest på når følelsene og svingningene blir voldsomme.. men har fått svar fra xbellax som jeg stoler på..

Skrevet

Jeg tenkte vel egentlig mest på når følelsene og svingningene blir voldsomme.. men har fått svar fra xbellax som jeg stoler på..

OK :)

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noen svingninger i følelselivet med å være deprimert, tvert om.  Når en er nedstemt, så har en mindre følelser, altså mindre normale følelser, men heller en følelse av likegladhet eller likegyldighet. . Viljen kan være der med lettere depresjoner, men  en blir fort trett psykisk og fysisk hvis depresjoner varer. Tenker mer på en Personlighetsforstyrrelse, hvis en er svært ustabil i følelselivet

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noen svingninger i følelselivet med å være deprimert, tvert om.  Når en er nedstemt, så har en mindre følelser, altså mindre normale følelser, men heller en følelse av likegladhet eller likegyldighet. . Viljen kan være der med lettere depresjoner, men  en blir fort trett psykisk og fysisk hvis depresjoner varer. Tenker mer på en Personlighetsforstyrrelse, hvis en er svært ustabil i følelselivet

Jeg har vært veldig ustabil i følelseslivet.  Men etter at jeg begynte med lithium har jeg vært helt stabil.  Så da vet jeg ikke om en kan se bort fra pf.

Skrevet

Hvis det har hjulpet deg med lithium, så tror jeg du kan se bort fra PF, men ikke bipolar lidelse. 

Skrevet

Hvis det har hjulpet deg med lithium, så tror jeg du kan se bort fra PF, men ikke bipolar lidelse. 

Ja, jeg har forstått det slik på NHD at når jeg har så god effekt av lithium så skyldes sannsynligvis plagene jeg har hatt BP.  Men jeg svingte mye mer enn det som er vanlig ved BP.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...