Gå til innhold

Høysensitive mennesker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Jeg gråter en god del, men klarer liksom ikke gråte UT om du skjønner. Jeg går på AP, AD, u name it, og har blitt mer hardhudet av det. Før jeg startet på medisiner, så hadde jeg voldsomme svingninger. Jeg fikk gråtetokter flere ganger om dagen og skiftet mellom angst, depresjon og mer opptimistiske tanker, men de varte ikke særlig lenge. Men tross alt, savner jeg egentlig (litt) den jeg var, til tider. Jeg var i allefall mer levende, og det hadde jo også sine postivie sider også.

Å føle seg levende er jo positivt ja, savner å kunne gråte jeg...føles som evigheter siden. Men svinge har jeg begynt med, ikke lett å vite hva som er rett å gjøre. Kunne tenkt meg å se hvordan jeg er uten medisiner nå, men tør ikke helt.

Fortsetter under...

Skrevet

Å føle seg levende er jo positivt ja, savner å kunne gråte jeg...føles som evigheter siden. Men svinge har jeg begynt med, ikke lett å vite hva som er rett å gjøre. Kunne tenkt meg å se hvordan jeg er uten medisiner nå, men tør ikke helt.

Jeg går på lamictal og merket umiddelbart at svingningene ble bedre, selv om jeg har ganske mange svingninger nå også. Men følte jeg ble flat av den på tross av forts svigninger. Tror det er den som gjør meg flat, ikke de andre med. Men psyk sier at jeg bør gå på den resten av livet. Vet ikke om jeg vil det. Kunne tenkt meg å være uten medisiner og prøvd det i en periode, bare for å se hvordan det går. Det er et valg jeg kan ta, ingen tvinger meg til noen ting. Men er redd det kan gå utover sambo, ikke bare meg.

Skrevet

Og nettopp her tror jeg at mange sensitive får litt "dobbelt opp". Først er de svært sårbare i forhold til hva andre sier og gjør i relasjonen, og når det så oppstår problemer som følge av dette, så rammes de også lett av skyldfølelse og selvforakt.

Har forresten du fått snakket ordentlig med behandlerne dine om hvordan du reagerte i helgen i forhold til at de er restriktive med benzo?

Ja, enig i at man da får dobbelt opp. Kanskje ikke bare pga egen skyldfølelse og skam, men av negative tilbakemeldinger fra andre som ikke forstår sårbarheten.

Jeg har hatt mailkontakt med psyk, og skrevet hvordan jeg føler det. Men han er steil på det, og  mener at det vil hindre utvikling og mestring. Men jeg er fortvilet over at jeg må leve med såpass indre uro, i lengden. Har egentlig slitt med det siden jeg var liten og er derfor veldig trøtt og lei. Derfor kunne jeg tenkt meg å slappe av og til. Skjønner jo argumentasjonen til psyk, men han står ikke i mine sko. Men jeg er takknemlig for et godt opplegg rundt meg, og vil ikke sabotere det..

Skrevet

Ja, enig i at man da får dobbelt opp. Kanskje ikke bare pga egen skyldfølelse og skam, men av negative tilbakemeldinger fra andre som ikke forstår sårbarheten.

Jeg har hatt mailkontakt med psyk, og skrevet hvordan jeg føler det. Men han er steil på det, og  mener at det vil hindre utvikling og mestring. Men jeg er fortvilet over at jeg må leve med såpass indre uro, i lengden. Har egentlig slitt med det siden jeg var liten og er derfor veldig trøtt og lei. Derfor kunne jeg tenkt meg å slappe av og til. Skjønner jo argumentasjonen til psyk, men han står ikke i mine sko. Men jeg er takknemlig for et godt opplegg rundt meg, og vil ikke sabotere det..

Bra at du følger opplegget. Jeg får inntrykk av at du er i et godt behandlingsopplegg og tror beslutningen mht benzo er korrekt - i allefall på nåværende tidspunkt.

stjernestøv
Skrevet

Jeg går på lamictal og merket umiddelbart at svingningene ble bedre, selv om jeg har ganske mange svingninger nå også. Men følte jeg ble flat av den på tross av forts svigninger. Tror det er den som gjør meg flat, ikke de andre med. Men psyk sier at jeg bør gå på den resten av livet. Vet ikke om jeg vil det. Kunne tenkt meg å være uten medisiner og prøvd det i en periode, bare for å se hvordan det går. Det er et valg jeg kan ta, ingen tvinger meg til noen ting. Men er redd det kan gå utover sambo, ikke bare meg.

Ja det er det som er kipt, at det kan gå utover andre mennesker. Ingen tvinger meg heller så det er et valg jeg kan ta, men hvis jeg sluttet med medisiner og ble dårlig kunne de tvinge meg sa behandleren sist :mellow:

Det var rart å høre, har nå aldri blitt tvunget til noe før. Men så er jeg flink å samarbeide og da så det kommer ikke til å skje i dette livet :)

Skrevet

Ja det er det som er kipt, at det kan gå utover andre mennesker. Ingen tvinger meg heller så det er et valg jeg kan ta, men hvis jeg sluttet med medisiner og ble dårlig kunne de tvinge meg sa behandleren sist :mellow:

Det var rart å høre, har nå aldri blitt tvunget til noe før. Men så er jeg flink å samarbeide og da så det kommer ikke til å skje i dette livet :)

Synes også at det høres rart at de kan tvinge deg...Går det under "tvang" eller noe?? Har ingen anelse om reglene der. Litt kjipt også da, men hvis de mener at du blir skikkelig syk, så er det vel det beste.

Jeg også er flink å samarbeide. Håper og tror at hvis jeg gjør som de sier, eller hører på råd, så vil det bli bedre etterhvert....

Annonse

stjernestøv
Skrevet

Synes også at det høres rart at de kan tvinge deg...Går det under "tvang" eller noe?? Har ingen anelse om reglene der. Litt kjipt også da, men hvis de mener at du blir skikkelig syk, så er det vel det beste.

Jeg også er flink å samarbeide. Håper og tror at hvis jeg gjør som de sier, eller hører på råd, så vil det bli bedre etterhvert....

Kanskje det bare er tull at de kan bruke tvang, men det skremte meg litt og har hatt mareritt om at de tvinger meg til å ta medisiner :( . Jeg kommer ikke til å være farlig, i tilfelle blir jeg bare dårlig. Så ja, det var rart.

Skal høre på dem jeg og, men nekter å skifte medisin da. Vil heller øke på dem jeg har, men må vente til jeg får klarsignal. Er veldig ambivalent i forhold til medisiner, et elsk hat forhold. :angry:  :)

stjernestøv
Skrevet

Men seriøst, tror det er bare tull at de kan bruke tvang :D Angrer litt på at jeg skrev det her når det er bare noe tull :P

Skrevet

Men seriøst, tror det er bare tull at de kan bruke tvang :D Angrer litt på at jeg skrev det her når det er bare noe tull :P

Jeg tror også det er tull :)

Uff, elsk-hat forhold ja...kjenner til den..i ene øyeblikket er jeg ute etter en vidundermedisin, i andre øyeblikket så vil jeg være HELT uten medisiner...

Kan jeg spørre hva slags terapi du går i? har du et bra opplegg rundt deg?

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror også det er tull :)

Uff, elsk-hat forhold ja...kjenner til den..i ene øyeblikket er jeg ute etter en vidundermedisin, i andre øyeblikket så vil jeg være HELT uten medisiner...

Kan jeg spørre hva slags terapi du går i? har du et bra opplegg rundt deg?

Bra du og tror det er tull, takk :)

Er litt slitsomt å være ambivalent, noe i det ene øyeblikket og noe annet i det andre. Jeg går vel til støttesamtaler, grei hun jeg går til da. Håper du har et bra opplegg rundt deg , det er viktig å ha folk en kan stole på og regne med :)

Skrevet

Bra du og tror det er tull, takk :)

Er litt slitsomt å være ambivalent, noe i det ene øyeblikket og noe annet i det andre. Jeg går vel til støttesamtaler, grei hun jeg går til da. Håper du har et bra opplegg rundt deg , det er viktig å ha folk en kan stole på og regne med :)

Ja det er viktig, er fornøyd med opplegget mitt da :) Bra hun er greit hun du går til ;)

Skrevet

Bra at du følger opplegget. Jeg får inntrykk av at du er i et godt behandlingsopplegg og tror beslutningen mht benzo er korrekt - i allefall på nåværende tidspunkt.

Ja, jeg får stole på at terapeuten min vet best. Antakelig det jeg vil komme lengst med på sikt. :)

stjernestøv
Skrevet

Ja det er viktig, er fornøyd med opplegget mitt da :) Bra hun er greit hun du går til ;)

Bra du er fornøyd ;)

Annonse

Skrevet

Jeg kjenner ikke til nøyaktige avgrensningskriterier for gruppen "høysensitive". Men de fleste jeg kjenner som opplever seg selv som usedvanlig sensitive for ulike typer belastninger, har som følge av sine vansker ikke utviklet disse positive sidene som trekkes frem i dette blogginnlegget. Ofte er de overfølsomme også i kommunikasjon med andre mennesker og det oppstår mange misforståelser og unødvendige konflikter som følge av det.

Forøvrig så virker det litt rart for meg at dette presenteres en del steder som en "nyhet", dvs. at man ikke før har kjent til at noen er vesentlig mer sensitive enn andre - og samtidig sies det at 20 % av befolkningen er nettopp høysensitive. Hva er det da man mener ikke er kjent?

Det er mye som presenteres som noe "nytt" for tida. Den grubletråden var ganske festlig, synes jeg:)

Det eneste som er nytt med dette er vel kanskje at det har fått et navn, og at det er mer normalfokus på det nå enn før. Tidligere ble vel veldig sensitive mennesker(som taklet det på et vis uten nødvendigvis å komme inn under psykiatrisk behandling) sett på som litt nervesvake? I alle fall blant folk flest. Nå snakkes det om det som et karaktertrekk.

Det går ikke an å leve et lykkelig liv som veldig sensitiv hvis man ikke lærer seg å skjerme seg litt. Man må bestemme seg for om man skal leve på egne eller andres premisser, og ta konsekvensen av det valget.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det for mitt vedkommende uvisst hvorvidt Kazimierz Dabrowski`s Theory of Positive Disintegration er anerkjent vitenskap eller ei - NHD kan derfor gjerne komme med en kommentar.

Anerkjent eller ei, så vurderer jeg at det å betrakte gjennomgåelse av forskjellige "følelsesmessige plager" som nødvendig for utvikling - kan være nyttig for mange.

Gitt individuelt tilpasset dosering vel og merke.

Anonymous poster hash: c7192...975

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...