Gå til innhold

Hvordan stoppe intenst og slitsomt mas?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svigerinne som maser fælt mye på meg, og jeg er mildt sagt drittlei maset hennes. Hun er uføretrygda og har mye tid og energi til overs - noe jeg ikke har.

Jeg har gitt henne klar beskjed om at hun må slutte å mase på meg, men hun respekterer det ikke overhode. Jeg har forsøkt å ignorere henne også, men hun gir seg ikke. Og sier jeg nei og at jeg ikke har tid og/eller ork fortsetter hun bare å mase "hva med den og den dagen da?", "når har du fri", "når jobber du?" Osv. Jeg har også sagt at jeg kan være med henne en dag jeg har mulighet og at jeg skal melde henne da, og da har hun først sagt "ok", for så å mase flere ganger etterpå om det passer da og da.

Hva skal jeg gjøre for å stoppe maset hennes? Det tar på meg. Jeg føler hun kveler meg og jeg har idag fått veldig nok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som maser fælt mye på meg, og jeg er mildt sagt drittlei maset hennes. Hun er uføretrygda og har mye tid og energi til overs - noe jeg ikke har.

Jeg har gitt henne klar beskjed om at hun må slutte å mase på meg, men hun respekterer det ikke overhode. Jeg har forsøkt å ignorere henne også, men hun gir seg ikke. Og sier jeg nei og at jeg ikke har tid og/eller ork fortsetter hun bare å mase "hva med den og den dagen da?", "når har du fri", "når jobber du?" Osv. Jeg har også sagt at jeg kan være med henne en dag jeg har mulighet og at jeg skal melde henne da, og da har hun først sagt "ok", for så å mase flere ganger etterpå om det passer da og da.

Hva skal jeg gjøre for å stoppe maset hennes? Det tar på meg. Jeg føler hun kveler meg og jeg har idag fått veldig nok.

Du kan bruke "hakk i plata"-teknikken. (dvs fortsette å gi det samme svaret).

Jeg foreslår at du sender nøyaktig den samme sms-n for hver gang hun sender melding om det samme tema, som meldingen her: "Jeg kan som sagt være med deg en dag jeg har mulighet, og jeg skal melde deg da"

Lykke til!

Anonymous poster hash: 3255a...723

AnonymBruker
Skrevet

Evt kan du legge til i sms-n at nå har du gitt henne et svar, og at du ikke kommer til å gi flere svar på samme spørsmål. Og nøye deg med dette siste svaret til henne fra deg

Deretter lar du rett og slett være å svare på mase-meldinger med samme spørsmål.

Det er kanskje en funksjon i noen mobiltelefoner som virker slik at man kan ignorere meldinger fra visse personer også, (At meldingene ikke kommer frem. Men det er drastisk)

Evt velge at meldinger /samtaler fra visse personer blir lydløs, for å ikke merke maset)

stjernestøv
Skrevet

Ville sagt at jeg tar kontakt når det passer, hvis ikke det hjelper gjentar du deg selv til det kjedsommelige. Enkelte er treig i oppfattelsen <_<

Skrevet

Jeg tror det er langt bedre at du gir henne en bestemt dag og klokkeslett fremfor å si når "det passer" eller "en dag", "en dag" kan bety i morgen men det kan også bety en dag om en måned. Jeg kan fredag den 20 mai, kl 14 til 15, feks, da har hun noe helt konkret å forholde seg til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har meget stor tro på teknikken med "Hakk i plata". Det fine med SMS er at svaret kan bli nøyaktig likedan hver gang. Det har større virkning.

Poenget er at en må være konsekvent og ikke gi noe annet svar noen gang.

Skrevet

Jeg tror det er langt bedre at du gir henne en bestemt dag og klokkeslett fremfor å si når "det passer" eller "en dag", "en dag" kan bety i morgen men det kan også bety en dag om en måned. Jeg kan fredag den 20 mai, kl 14 til 15, feks, da har hun noe helt konkret å forholde seg til.

Enig med deg.

I tillegg tror jeg det kan være et poeng å huske at man kun kan endre seg selv og ikke andre. Det går an å ikke bli så påvirket av at andre uttrykker noen ønsker man ikke vil oppfylle. De har rett til å ønske - og trådstarter har rett til å si nei.

Skrevet

Enig med deg.

I tillegg tror jeg det kan være et poeng å huske at man kun kan endre seg selv og ikke andre. Det går an å ikke bli så påvirket av at andre uttrykker noen ønsker man ikke vil oppfylle. De har rett til å ønske - og trådstarter har rett til å si nei.

De har rett til å ønske, men de har ingen rett til å mase på meg verken direkte eller på SMS. En må ta et svar for et svar og ikke oppføre seg som en masete fireåring.

Skrevet

De har rett til å ønske, men de har ingen rett til å mase på meg verken direkte eller på SMS. En må ta et svar for et svar og ikke oppføre seg som en masete fireåring.

Jeg tror at innen ens familie så er det en stor fordel om man ikke antyder at andre oppfører seg som masete fireåringer. Det noen kaller å være flink til å ta initiativ, vil jo av andre kunne oppfattes som mas. Av den grunn har jeg heller ikke tro på metoden "sende eksakt samme sms hver gang som svar". Folk trives dårlig med å bli behandlet på den måten, og såfremt man ikke ønsker familiekonflikter og brudd, så tror jeg det er en vesentlig fordel å benytte mer fleksible tilnærminger.

Hvis det derimot er snakk om folk jeg ønsker å slippe videre kontakt med, så har du skissert en utmerket løsning ;-)

Skrevet

Jeg tror at innen ens familie så er det en stor fordel om man ikke antyder at andre oppfører seg som masete fireåringer. Det noen kaller å være flink til å ta initiativ, vil jo av andre kunne oppfattes som mas. Av den grunn har jeg heller ikke tro på metoden "sende eksakt samme sms hver gang som svar". Folk trives dårlig med å bli behandlet på den måten, og såfremt man ikke ønsker familiekonflikter og brudd, så tror jeg det er en vesentlig fordel å benytte mer fleksible tilnærminger.

Hvis det derimot er snakk om folk jeg ønsker å slippe videre kontakt med, så har du skissert en utmerket løsning ;-)

Jeg mener ikke at en skal starte på denne måten, men når mildere hentydninger og etter hvert klar tale ikke virker, må en trappe til tyngre skyts. En skal ikke la seg herse med bare fordi noen er egosentriske, uhøflige og udannede.

Skrevet

Vet du hvorfor hun er så masete?  Er hun ensom, har lite venner?  Hva er det hun ønsker.  Er det å gå tur eller komme på besøk?

Jeg er enig med de andre som skriver om å avtale dag og klokkeslett hvis det er en du fortsatt ønsker kontakt med.  Hun er jo i familien, så litt kontakt kan være naturlig å ha.

Skrevet

Jeg liker litt av alle svar. Hun er svigerinne og familie. Svigerinnen har fått advarsler og klar beskjed. Konsekvente svar er riktig.

Så er det et spørsmål om hvorfor svigerinnen maser. Om du, hww, ikke bruker svigerinnen som selskap innimellom, og svigerinnen bare maser og kjeder seg eller trenger støtte, så må du være konsekvent. Grensene for hva du makter og ønsker setter du.

Skrevet

Hun høres ut som en av de man må sette tydelige grenser for. "Jeg har travle dager for tida, og rekker ikke å møte deg med det første. Jeg kontakter deg når jeg har funnet en passende dato". Jeg ville sendt den meldingen hver gang hun sendte mase-sms, og latt være å svare hvis hun ringte. Det er ganske ufint å trenge seg sånn på som hun gjør, så du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å sende henne et svar ala det der.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Dette er en erfaring jeg selv har gjort også!

I går da min forelder oppførte seg aggressivt mot meg, lot jeg det gå inn det ene øret og ut det andre, jeg bare overhører, kommer ikke med noen kommentar. Jeg ville ikke orket med en venn som oppførte seg slik, dette tåler jeg kun fordi jeg velger å ha kontakt med en familie som har et aggressivt atferdmønster. 

Nå har de samme menneskene flere gode sider, jeg vil likevel mene de negative er i flertall, røft regnet, men jeg har prinsipper og så lenge jeg forholder meg profesjonelt til dette fenomenet så går det helt greit.

Man kan ikke komme med logiske betraktninger eller innvendinger til mennesker som er på nivå med en 2 åring når det gjelder å beherske seg.

Skrevet

Vet du hvorfor hun er så masete?  Er hun ensom, har lite venner?  Hva er det hun ønsker.  Er det å gå tur eller komme på besøk?

Jeg er enig med de andre som skriver om å avtale dag og klokkeslett hvis det er en du fortsatt ønsker kontakt med.  Hun er jo i familien, så litt kontakt kan være naturlig å ha.

Hun vil at jeg skal kjøre på henne samt være med henne på butikker. Hun betaler ikke det det koster meg å kjøre henne heller. For hver gang jeg må være med henne må jeg kjøre minst 8 mil.

Takk for alle råd jeg har fått i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Hun vil at jeg skal kjøre på henne samt være med henne på butikker. Hun betaler ikke det det koster meg å kjøre henne heller. For hver gang jeg må være med henne må jeg kjøre minst 8 mil.

Jeg synes at det er viktig at, når dere treffes, dere gjør noe som du også vil, og ikke kjøre på henne og bli med henne i butikker hvis du ikke ønsker det

Kanskje foreslå å gå en tur når dere skal treffes, og la bilen stå hjemme?

Skrevet

Hadde ikke fått meg til å kjøre flere mil for å gå på handel.  Har hun ikke førerkort selv?  Du har fått mange råd, men når du velger råd så tenk godt over om du ønsker videre kontakt.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...