Gå til innhold

bil og sobril

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er høyste grense for å kjøre med sobril? Hvis man kan kjøre i det hele tatt på sobril.

Anonymous poster hash: 2fc9d...a5f

Fortsetter under...

Skrevet

Hva er høyste grense for å kjøre med sobril? Hvis man kan kjøre i det hele tatt på sobril.

Jeg stiller meg tvilende til at det er forsvarlig å kjøre med sobril dersom man ikke tar det fast.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller meg tvilende til at det er forsvarlig å kjøre med sobril dersom man ikke tar det fast.

Ok, tør i allefall ikke kjøre da. Kanskje NHD kan svare. Har prøvd å lete på google, men fant ikke noe svar på det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mener du engangsdose eller fast forbruk?

AnonymBruker
Skrevet

Mener du engangsdose eller fast forbruk?

Engangsdose :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da må du teste det ut en gang du ikke skal kjøre bil. Ta 10 mg, og kjenn etter hvordan du føler deg.

I engangsdose gir Valium 10 mg en kjøreferdighet som ved 0,8 promille. 10 mg Sobril tilsvarer 4 mg Valium. Rent teoretisk skulle det tilsvare en promille på 0,32.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Ok tusen takk for oppklarende svar :-)

Skrevet

Da må du teste det ut en gang du ikke skal kjøre bil. Ta 10 mg, og kjenn etter hvordan du føler deg.

I engangsdose gir Valium 10 mg en kjøreferdighet som ved 0,8 promille. 10 mg Sobril tilsvarer 4 mg Valium. Rent teoretisk skulle det tilsvare en promille på 0,32.

Må si jeg blir litt satt ut av dette svaret. Spør du meg, er det like lite lov å kjøre med en dose sobril som det er med en enhet øl! Engangsinntak eller ikke.

I min dispensasjon til fylkesmannen uttrykkes det tydelig at jeg ikke skal kjøre før 12 timer etter inntak av noe som helst med trekant, selv ikke atarax. Kan kalle det firkantet, men så mye greiere å forholde seg til enn om man skal begynne å regne om til promille og bruke eget skjønn (som ikke alltid er til å stole på).

Mye går bra, men skulle det går skikkelig dårlig, sitter man der med ansvaret, og jeg skulle ikke forundre meg om man mister kjøreretten en stund også - en psykiatrisk diagnose kombinert med inntak av benzo er et dårlig utgangspunkt for forhandlinger i den virkelige verden...

Skrevet

Nå skriver ikke NHD at en kan eller skal kjøre ;)

Han skriver hva det rent teoretisk tilsvarer...... Ikke hva det tilsvarer i praksis for den enkelte.

Om en tolker det annerledes, at man alltid kan kjøre, uansett form, tilstand og kjørelengde, så er jeg enig med deg Lealaus. Hvorfor bruke redningsvest i båt om en kjører med promille.

Så er det ingen oppfordring til å kjøre slik jeg leser det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...