Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene bandt seg med kjetting for å unngå å gjøre noe galt til noen kom og løste henne, men det gikk galt til slutt.  Hun fikk ikke den hjelpen hun trengte.  Synes programmet var både tragisk og skremmende.  

Nøtteskall
Skrevet

Jeg så det her nå og ble også veldig skremt.  Psykisk sykdom kan jo ramme hvem som helst egentlig, og det er det mange som ikke tror på. Det er veldig galt når pårørende ikke blir hørt, det er jo de som somregel vet best og først oppfatter noe unormalt og galt.

Jeg tror nok en av de som ble interjuvet har rett i at man aldri kan garantere for at det ikke er noen "tikkende bomber" som går fri ute i samfunnet. Det er umulig å beskytte samfunnet fullt og helt fra psykisk syke. Det går nok mange der ute som ligger i grenseland for psykose men som ikke kan tvangsinnlegges. Og samfunnet har vel ikke muligheter til å holde folk som kanskje er "litt" psykotiske innesperret for resten av sitt liv. Han som ble syk etter at moren døde og oppsøkte gravplassen mitt på natta kunne man vel ikke forutset at han kunne begå et drap.  Men hun som måtte binne seg fast var jo ekstremt, og hun visste jo også selv at hun kunne bli farlig for andre.

Men det er langt farligere å kjøre bil enn å omgåes psykisk syke personer. Psykisk syke er ikke den største trusselen liksom. Det vil alltid skje tragedier både fra ikke psykotiske som er voldelige og psykotiske personer.

Skrevet

Det er sant at det ikke går å helt gardere seg. Men det var spesielt hun som måtte binne seg fast jeg reagerte mest på. Der var det jo helt klart en tikkende bombe, og ikke bare for sikkerheten, men også for hennes egen del burde hun fått hjelp til bli skjermet selv og skjermet fra andre.

Programmet gjorde skikkelig inntrykk på meg.

Nøtteskall
Skrevet

Det er sant at det ikke går å helt gardere seg. Men det var spesielt hun som måtte binne seg fast jeg reagerte mest på. Der var det jo helt klart en tikkende bombe, og ikke bare for sikkerheten, men også for hennes egen del burde hun fått hjelp til bli skjermet selv og skjermet fra andre.

Programmet gjorde skikkelig inntrykk på meg.

Jeg synes det var helt merkelig historie med henne ja. Det skjønte jeg absolutt ingen ting av. Hun sa jo helt klart i fra selv at hun kunne være farlig. Sykt! sånt må aldri skje.

stjernestøv
Skrevet

Så det på nett tv, og ja det var tragisk. Hun dama med kjettingene burde jo fått bedre hjelp og oppfølging, hun visste jo selv at hun skremte andre. Og tenk på han som drepte sin egen mor, tenk det må han leve med. Men han som sitter i fengsel var jo tilregnelig, men likevel folk sa ifra på forhånd. Dette var bare tragisk og skremmende, men hvem har ansvaret? Tror ingen vil ta det :(

påskelilje
Skrevet

Jeg så programmet, og det gjorde sterkt inntrykk på meg. Skremmende og trist. Alvorligxat advarsler fra pårørende og venner ikke har blitt loggført og blitt tatt til følge. Trist at når til og med pasientene selv ber om beskyttelse for seg srlv, at de er redde for å skade andre, at det ikke finnes noen permanent måte å sikre disse på en anstendig måte.

serenity777
Skrevet

Det er jo ikke lett å indentifisere de som blir farlige. Oppfordring til ansvarsfraskrivelse ved å bruke psykose som unnskyldning for antisosiale tendenser er og farlig generalisering. Om ikke noe annet så gjør vel den type programmer folk mere skeptiske til psykisk syke..

Skrevet

Det er jo ikke lett å indentifisere de som blir farlige. Oppfordring til ansvarsfraskrivelse ved å bruke psykose som unnskyldning for antisosiale tendenser er og farlig generalisering. Om ikke noe annet så gjør vel den type programmer folk mere skeptiske til psykisk syke..

Du har nok rett i at slike programmer gjør folk mer skeptiske til psykisk syke.  Er redd mange har lett for å plassere alle i en bås, uten å tenke på at det er mange forskjellige lidelser, grader av lidelser og mange forskjellige typer mennesker også blant de psykisk syke.

Likevel synes jeg det er greit at de tar slike ting opp.  Det er ikke lett å identifisere hvem som er farlige, men likevel i det ene tilfellet her burde de klart det.  At et menneske skal måtte binde seg fast med kjetting for å unngå å skade andre.  Stå fastbundet til noen kom innom.  Det reagerte jeg sterkt på.  Det er mange forskjellige ting som blir belyst i et slikt program som forhåpentligvis fører til mer forebyggende tiltak. 

påskelilje
Skrevet

Det gjorde sterkt inntrykk det han vennen til han som ble drept i Flekkefjord sa helt på slutten av prigrammet:

"Jeg er redd for at jeg en dag ser at HUN sitter på denne benken - på den benken der alltid NN satt - i stedet for ham..."

Jeg tror ikke at folk blir mer redde for "vanlige" psykiske sykdommer av å se slike program. Dette handlet jo om de sykeste blant oss, som ikke fikk riktig behandling og sikring, ikke de med ufarlige psykiske sykdommer.

påskelilje
Skrevet

Men det ER jo fortvilende at pårørendes bekymring og varsling ikke blir logget, slik at tiltak kan settes inn når den psykisk syke er inne i en negativ og kanksje destruktiv periode?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...