Gjest Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 Er det riktig å "dope" vekk følelser? Det er ikke riktig å dope vekk følelser, men å redusere følelser som gjør deg syk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 Kan du være mer konkret og litt mer avansert i språkbruken? Hva som defineres som "å dope", er svært ulikt fra gruppe til gruppe som uttaler seg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 Det er ikke riktig å "dope vekk følelser". Men for en del mennesker så kan det av forskjellige årsaker i perioder sees nyttig med "støttende" medisinering. Ta f.eks psykose - som på sett og vis kan betraktes som stress som - av forskjellige årsaker - går over i en uhåndterlig fase - miste bakkekontakten om du vil. I slike tilfeller kan det å bli gitt "dempende" medisiner være nyttig for å ri av "stormen", for å i det hele tatt kunne klare å gjenvinne kontroll - få tilbake bakkekontakten om du vil. Anonymous poster hash: c17a9...e1f 0 Siter
florista Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Skrevet 10. mai 2013 Beklager at jeg var litt utydelig. Jeg sliter med søvn, sover men oppstykket og i gjennomsnitt 4-5 t. Jeg har også en ekstrem angst. (Ptsd). Og dissosiative stemmer. Er innlagt på dps. Får nå (av de jeg mistenker "doper meg ned": 200mg seroquel kveld, 1mg rivotril morgen og kveld, 0,5mg dagtid, 5 mg abilify på morgenen, apodorm og vival på kvelden. Det var etter jeg begynte på rivotril, abilify og apodorm jeg føler meg dopet. I den forstand at kroppen blir sløvet og jeg føler at kroppen er sløv mens hodet stresser fordi jeg da føler jeg ikke kan gjøre motstand. Mest tror jeg at det er abilify eller apodormen. Hva tenker du? Jeg må også få beholde lappen så noe må jo gjøres. 0 Siter
miakami Skrevet 10. mai 2013 Skrevet 10. mai 2013 Beklager at jeg var litt utydelig. Jeg sliter med søvn, sover men oppstykket og i gjennomsnitt 4-5 t. Jeg har også en ekstrem angst. (Ptsd). Og dissosiative stemmer. Er innlagt på dps. Får nå (av de jeg mistenker "doper meg ned": 200mg seroquel kveld, 1mg rivotril morgen og kveld, 0,5mg dagtid, 5 mg abilify på morgenen, apodorm og vival på kvelden. Det var etter jeg begynte på rivotril, abilify og apodorm jeg føler meg dopet. I den forstand at kroppen blir sløvet og jeg føler at kroppen er sløv mens hodet stresser fordi jeg da føler jeg ikke kan gjøre motstand. Mest tror jeg at det er abilify eller apodormen. Hva tenker du? Jeg må også få beholde lappen så noe må jo gjøres. Jeg bruker 15 mg abilify og fins ikke dopet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mai 2013 Skrevet 10. mai 2013 Beklager at jeg var litt utydelig. Jeg sliter med søvn, sover men oppstykket og i gjennomsnitt 4-5 t. Jeg har også en ekstrem angst. (Ptsd). Og dissosiative stemmer. Er innlagt på dps. Får nå (av de jeg mistenker "doper meg ned": 200mg seroquel kveld, 1mg rivotril morgen og kveld, 0,5mg dagtid, 5 mg abilify på morgenen, apodorm og vival på kvelden. Det var etter jeg begynte på rivotril, abilify og apodorm jeg føler meg dopet. I den forstand at kroppen blir sløvet og jeg føler at kroppen er sløv mens hodet stresser fordi jeg da føler jeg ikke kan gjøre motstand. Mest tror jeg at det er abilify eller apodormen. Hva tenker du? Jeg må også få beholde lappen så noe må jo gjøres. Først må en skille mellom kraftig medisinering som kan være nødvendig i korte perioder under innleggelse, og den faste medisinering en skal bruke over tid når en er hjemme og er avhengig av et "udopet" hode. Jeg tror det er den store benzodosen som er synderen her. Rivotril 2.5 mg + Apodorm + Vival er til sammen en skikkelig hjernebremse. De er heller ikke forenelig med bilkjøring. Om dette er for kraftig medisinering for deg i dagens situasjon verken kan eller vil jeg uttale meg om. 0 Siter
Dima -76 Skrevet 10. mai 2013 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Jeg tenker at hvis følelsene blir dopet vekk av medisiner så betyr det at man står på høyere dose enn nødvendig. Eller at det er bivirkninger, og da kan man jo forsøke å bytte medisin. Medisin skal gjøre at man føler seg bra igjen. Sånn tenker hvertfall jeg, uten at jeg er lege og kan uttale meg om det. Endret 10. mai 2013 av Dima -76 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mai 2013 Skrevet 10. mai 2013 Jeg tenker at hvis følelsene blir dopet vekk av medisiner så betyr det at man står på høyere dose enn nødvendig. Eller at det er bivirkninger, og da kan man jo forsøke å bytte medisin. Medisin skal gjøre at man føler seg bra igjen. Sånn tenker hvertfall jeg, uten at jeg er lege og kan uttale meg om det.Dessverre har vi ikke medisiner med så spesifikk effekt at de bare påvirker negative følelser, men ikke positive.Noen ganger er det nødvendig med så store doser for å dempe de negative følelsene til et utholdelig nivå, at også de positive følelsene blir uønsket dempet. 0 Siter
florista Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Skrevet 10. mai 2013 Takk for svar. Jeg er innlagt på dps og sliter med svært sterk angst. Dissosiative hallusinasjoner og søvnproblemer. De sier jeg trenger dette men jeg synes det er forferdelig ekkelt. Men skal ta det opp med legen men det kan jo tidligst gjøres mandag 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.