Gå til innhold

Nok en "klarsynt"

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette skjer innenfor flere miljøer. Det er like trist om det er "syner/profetier" fra kristne eller overnaturlig kunnskap fra alternative utøvere. Når de sier noe om død, framtid og andre manipulerende budskap, så må de forstå at det er skadelig for andre. (De forstår jo sikker ikke det, siden det skjer.) En skulle tro at slike budskap holdt en munn om. Ikke at det betyr at det ok å tro på slike budskap.

Det finnes ingen begrunnelse, som jeg vet om, til slik kunnskap.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

20

• Sør

19

• Marie Mel

5

• AnonymBruker

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette er ting som ikke kan dokumenteres på vår vanlige måte å se verden på.

Bare de som har opplevd dette selv kan forstå det. For det er nesten uforståelig selv når man ha opplevd overnaturlige ting og prøver å forklare det på alle mulige rasjonelle måter som man er vant til å se verden på. Men må bare innse at det er ting vi ikke har kontoroll over.

Grunnen til at det ikke kan dokumenteres er at det ikke eksisterer. Enkelt og greit.

Det er ikke noen "spesielle krav" til dokumentasjon for å finne Madeleine. Det er bare å finne henne, og det er det jo ingen av de påstått "klarsynte" som klarer.

Ikke en eneste en av dem.

Madeleine er vel Europas mest ettersøkte, og INGEN har funnet henne.

Hvorfor? Fordi de ikke kan.

Skrevet

Fordi jeg har truffet seriøse selv, vil ikke utbrodere det her.

Nei, og det kan ingen andre heller.

Fordi det ikke finnes noen dokumentasjon som er seriøs. Det finnes selvsagt tilfeller av folk som finner noe, men det gjør alle - klarsynt eller ei.

stjernestøv
Skrevet

Nei, og det kan ingen andre heller.

Fordi det ikke finnes noen dokumentasjon som er seriøs. Det finnes selvsagt tilfeller av folk som finner noe, men det gjør alle - klarsynt eller ei.

Ingen "normale" folk kan vel fortelle ting om min oppvekst jeg selv hadde glemt?

Skrevet

Ingen "normale" folk kan vel fortelle ting om min oppvekst jeg selv hadde glemt?

Hvorfor ikke?

Og hvordan vet du om personen hadde rett hvis du selv har glemt det?

stjernestøv
Skrevet

Hvorfor ikke?

Og hvordan vet du om personen hadde rett hvis du selv har glemt det?

Spurte min mor om det stemte og det stemte, hun var skikkelig god og visste ting om meg jeg selv hadde glemt. Hun fortalte og ting om min daværende situasjon og kom med løsninger, hun var klar på at jeg trengte å gå til psykolog og få hjelp. Det hadde jeg ingen intensjoner om da, men jeg hadde tro på henne og hørte på henne. Gjorde som hun sa, hun var/er seriøs og det er jeg 100 % sikker på.

Annonse

Skrevet

Spurte min mor om det stemte og det stemte, hun var skikkelig god og visste ting om meg jeg selv hadde glemt. Hun fortalte og ting om min daværende situasjon og kom med løsninger, hun var klar på at jeg trengte å gå til psykolog og få hjelp. Det hadde jeg ingen intensjoner om da, men jeg hadde tro på henne og hørte på henne. Gjorde som hun sa, hun var/er seriøs og det er jeg 100 % sikker på.

Men intet av det er noen form for bevis, stjernestøv. Hvis jeg hadde tilbragt litt tid med deg kunne jeg nok også ha gjettet meg til noe som skjedde da du var yngre. Det krever bare at man "ser" dem man er sammen med. Det er ikke noe magisk eller "klarsynt" - det krever tankegang, analyse og menneskekjennskap.

Det du beskriver er helt normalt for folk som er interessert i mennesker, og vant med å observere.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg merker er at de som aldri har pratet med en klarsynt er de som er i tvil... jo, det finnes kvakksalvere som vil tjene penger på folks dumskap (blant annet har omreisende sigøynere skylden for det, de levde av å svindle og stjele).... men det finnes faktisk folk som ser litt mer enn vi andre, det trenger ikke være noe magisk. Vi har jo alle en slags intuisjon, det har jo til og med dyrene... men hos noen er den intuisjonen ekstra sterk, det er ofte hypersensitive folk som får denne egenskapen og den går gjerne i arv, man må bare lære å bruke den og stole på den. Jeg har selv blitt skremt over ting som klarsynte har sagt/sett som de ikke kunne visst og som var sant! Jeg tror ikke det er usunt å tro på det overnaturlige, men en må selvsagt ha fatningen i behold. Ikke la seg lure. Jeg vil i alle fall ikke betale en sannsigerske, for jeg vil rett og slett ikke vite alt. (men skulle gjerne visst hvor gifteringen min var da... bestemoren min pleide å ringe og skrive til en sannsigerske for mange år siden, hun er død nå, men sønnen har visst de samme evnene, og hun har ikke tall for de gangene hun hadde funnet tilbake tapte gjenstander eller dyr som var forsvunnet på beitet). 

Anonymous poster hash: 80e37...d79

Skrevet

Det var en "klok" stammemann på TV  nylig som spurte krabben om råd til å svare andre. Det fungerer i den forstand at krabbemannen svarer som en spåmann svarer. Han møtte en ung usikker og trist jente og forteller at hun er det. Så sier han at hun vil få en bedre framtid.

Det kunne jeg ha sagt også bare ved å se på henne og ønske henne noe godt. Jeg kunne tillatt meg å tro at det var markene i jorden som sa det, krabbe eller engler, men det hadde vært god gjetting eller overtro om jeg tillot meg å "lytte" til markene. Det er manipulasjon på høyt nivå, og kanskje har mennesker bruk for å teste ut slikt. I alle fall om en er langt nede.   

Jeg kjenner en altnativ behandler, som ikke får behandle meg. Hun slipper allikevel ut av seg små glipp, som at jeg må ha vært en eller annen kjent person i tidligere liv. Det hadde jo vært fristende å tro på, men jeg vil ikke en gang forholde meg til tidligee liv. Jeg tar igjen verbalt at slikt tilhøres hennes liv tll å tro og ikke mitt. Så lenge hun respekterer den grensen, så er det hyggelig å prate med henne om andre ting. Ofte er det fag og konfliktløsning vi prater om. Gjør hun ikke det, er samtalene over.

Skrevet

men det finnes faktisk folk som ser litt mer enn vi andre, det trenger ikke være noe magisk. Vi har jo alle en slags intuisjon, det har jo til og med dyrene... men hos noen er den intuisjonen ekstra sterk, det er ofte hypersensitive folk som får denne egenskapen og den går gjerne i arv, man må bare lære å bruke den og stole på den.

Igjen, det du kommer med her er bare en løs påstand.

Ja, noen folk er bedre til å observere og analysere (og gjette) enn andre, men det betyr ikke at man har noen overnaturlige klarsynte evner.

Og igjen, HVIS noen hadde vært klarsynte så hadde de kunne vise det i tester for lenge siden. I stedet er og blir det bedrageri - folk som lurer deg (med vilje eller ei).

stjernestøv
Skrevet

Men intet av det er noen form for bevis, stjernestøv. Hvis jeg hadde tilbragt litt tid med deg kunne jeg nok også ha gjettet meg til noe som skjedde da du var yngre. Det krever bare at man "ser" dem man er sammen med. Det er ikke noe magisk eller "klarsynt" - det krever tankegang, analyse og menneskekjennskap.

Det du beskriver er helt normalt for folk som er interessert i mennesker, og vant med å observere.

Hadde aldri truffet mennesket, hun tok meg i hånden og fortalte alt mulig om meg. Akkurat hun har jeg stor tro på, det kan ingen forandre på :)

Skrevet

Hadde aldri truffet mennesket, hun tok meg i hånden og fortalte alt mulig om meg. Akkurat hun har jeg stor tro på, det kan ingen forandre på :)

Ja, og jeg kan også fortelle alt mulig om de fleste, uten at det er noe klarsynt ved det. Det er bare å bruke et passende overbevisende språk, si noe og observere ansiktet ditt, la retrofitting gå sin gang, og vips så hadde jeg lurt noen.

Ikke akkurat vanskelig når personen er så naiv at de lar seg lure.

stjernestøv
Skrevet

Ja, og jeg kan også fortelle alt mulig om de fleste, uten at det er noe klarsynt ved det. Det er bare å bruke et passende overbevisende språk, si noe og observere ansiktet ditt, la retrofitting gå sin gang, og vips så hadde jeg lurt noen.

Ikke akkurat vanskelig når personen er så naiv at de lar seg lure.

Tror nok ikke du kunne sagt det samme som henne nei, hun er virkelig klarsynt. Men vet jo at du ikke tror på sånt, og det er greit det. Ytringsfrihet her til lands ;)

Annonse

Skrevet

Tror nok ikke du kunne sagt det samme som henne nei, hun er virkelig klarsynt. Men vet jo at du ikke tror på sånt, og det er greit det. Ytringsfrihet her til lands ;)

Nå er det jo du som er skeptisk! Du påstår at den ene kan, men ikke den andre. Uten å ha noen måte å vurdere dette på.

Og igjen, hvorvidt klarsynthet eksisterer er ikke avhengig av om noen "tror". Enten eksistere det, eller ikke, og hvis det eksisterer så gjør det det enten folk "tror" eller ei.

stjernestøv
Skrevet (endret)

Nå er det jo du som er skeptisk! Du påstår at den ene kan, men ikke den andre. Uten å ha noen måte å vurdere dette på.

Og igjen, hvorvidt klarsynthet eksisterer er ikke avhengig av om noen "tror". Enten eksistere det, eller ikke, og hvis det eksisterer så gjør det det enten folk "tror" eller ei.

Sett i gang og gi meg en "reading" du sør, hehe :D

Men må være på pm da hvis du virkelig mener du kan det ;)

Endret av stjernestøv
Skrevet

Sett i gang og gi meg en "reading" du sør, hehe :D

Men må være på pm da hvis du virkelig mener du kan det ;)

Nei, for det første skal det være i RL (slik at jeg kan se på ansiktet ditt når jeg sier noe som du reagerer på), og for det andre så ønsker jeg ikke å nøre opp under slike aktiviteter. Nettopp fordi ingen er klarsynte, og det funker kun fordi man har en del setninger og fraser som gjør at du selv kjenner deg igjen, og tror den klarsynte snakker sant.

Skrevet

Stjernestøv :)

Alle med god kjennskap til mennesker, fra barns oppvekstvilkår, kriser i livet og som har generelle gode observante egenskaper, kan utvikle gode samtaleformer og prøve seg litt fram hos andre. Det hadde Sør og Frosken klart, men det er manipulasjon. De driver derfor ikke med det.

En bør møte vedkommende en skal uttale seg om. Så de får såkalt kjenne på "pasientens" energi. Kunnskapen er jo noe man leser og observerer. 

Har du fått slik kunnskap om deg selv bare ved å si ditt navn eller være et ukjent nr. i rekken?   

Skrevet

Jeg har lest mange innlegg fra fosken og sør... derfor jeg skriver slik ;)

stjernestøv
Skrevet

Stjernestøv :)

Alle med god kjennskap til mennesker, fra barns oppvekstvilkår, kriser i livet og som har generelle gode observante egenskaper, kan utvikle gode samtaleformer og prøve seg litt fram hos andre. Det hadde Sør og Frosken klart, men det er manipulasjon. De driver derfor ikke med det.

En bør møte vedkommende en skal uttale seg om. Så de får såkalt kjenne på "pasientens" energi. Kunnskapen er jo noe man leser og observerer. 

Har du fått slik kunnskap om deg selv bare ved å si ditt navn eller være et ukjent nr. i rekken?   

Hun kjente meg ikke fra før, traff henne i forbindelse med min samboer...hans slekt. Har virkelig tro på henne og vet hun kan sine saker, ingen kan rokke ved det ;)

Jeg tror noen har evner for det, jeg tror jeg tror jeg tror :)  :)  :)

stjernestøv
Skrevet

Jeg har lest mange innlegg fra fosken og sør... derfor jeg skriver slik ;)

Blitt hjernevasket? ;)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...