Gå til innhold

Om å få venner som voksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett at flere har postet emne angående at det er vanskelig å få venner som voksen. Jeg har også selv erfart dette.

Jeg synes at det var en del nyttige tips i denne artikkelen.

Håper at det kan være til hjelp.

Dette synes jeg var et bra tips; "den beste måten å få nære venner på er å være deg selv og å gjøre det du selv liker. Så lenge du holder på med fritidsaktiviteter du selv setter pris på å holde på med, så har du verdens beste anlending til å møte likesinnede. Ikke tving deg selv til å gjøre noe du egentlig ikke vil gjøre fordi du tror det skal skaffe deg venner. Vær fornøyd med å være den du er - på den måten utstråler du energi som gir folk lyst til å være sammen med deg"

http://tara.no/article/71085-fa-venner-som-voksen

Anonymous poster hash: abb3d...de2
Skrevet

Jeg har sett at flere har postet emne angående at det er vanskelig å få venner som voksen. Jeg har også selv erfart dette.Jeg synes at det var en del nyttige tips i denne artikkelen.Håper at det kan være til hjelp. Dette synes jeg var et bra tips; "den beste måten å få nære venner på er å være deg selv og å gjøre det du selv liker. Så lenge du holder på med fritidsaktiviteter du selv setter pris på å holde på med, så har du verdens beste anlending til å møte likesinnede. Ikke tving deg selv til å gjøre noe du egentlig ikke vil gjøre fordi du tror det skal skaffe deg venner. Vær fornøyd med å være den du er - på den måten utstråler du energi som gir folk lyst til å være sammen med deg" http://tara.no/article/71085-fa-venner-som-voksen  Anonymous poster hash: abb3d...de2

Liker :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg leste faktisk artikkelen. Jeg synes den føyer seg inn i ukebladstrenden - enkel og grunn.

Det er riktig at det ikke fører til et godt liv om en totalt forstiller seg og spiller en annen enn den en er. På den annen side er jeg meget skeptisk til denne "Vær deg selv"- kulturen.

Den som trenger å skaffe seg venner, har sannsynligvis ingen eller for få venner. Frem til nå har vedkommende mest sannsynlig "vært seg selv". Hvis vedkommende fortsetter med det, vil sannsynligvis alt bli som før.

Om en til nå har for få venner og ønsker å skaffe seg noen, tror jeg en skal prøve å se seg selv utenfra. Har jeg noen uvaner som det kan være smart å legge bort eller i det minste pusse litt på?

Hvis dere sitter fire i en gruppe, hvor stor del av tiden snakker du? Jeg kjenner ganske mange hvor svaret er >90%.

Jeg tror vi kan slå fast at storparten av i hodet friske folk ikke synes sykdom er et attraktivt tema. Ei heller dine vondter og plager eller hvor sliten du er, eller hvordan andre ikke gir deg det du trenger og/eller fortjener.

Hvordan snakker du om andre? Hvis du stadig omtaler andre negativt, vet jeg at du sikkert vil omtale meg slik også neste gang jeg ikke er til stede.

Forteller du sladder om andre, vet jeg at du ikke er til å stole på og du kommer til å fortelle sladder om meg også. Fortrolighet krever diskresjon.

Hvis du er sjenert og stille, kan du by litt mer på deg selv?

Om du aner at du har truffet en mulig venn, tenker du mer på hva vi kan gjøre sammen enn hva han/hun kan gjøre for meg?

Dette var bare noen motforestillinger mot den rendyrkede "vær deg selv"-trenden.

Skrevet

Jeg leste faktisk artikkelen. Jeg synes den føyer seg inn i ukebladstrenden - enkel og grunn.Det er riktig at det ikke fører til et godt liv om en totalt forstiller seg og spiller en annen enn den en er. På den annen side er jeg meget skeptisk til denne "Vær deg selv"- kulturen.Den som trenger å skaffe seg venner, har sannsynligvis ingen eller for få venner. Frem til nå har vedkommende mest sannsynlig "vært seg selv". Hvis vedkommende fortsetter med det, vil sannsynligvis alt bli som før.Om en til nå har for få venner og ønsker å skaffe seg noen, tror jeg en skal prøve å se seg selv utenfra. Har jeg noen uvaner som det kan være smart å legge bort eller i det minste pusse litt på?Hvis dere sitter fire i en gruppe, hvor stor del av tiden snakker du? Jeg kjenner ganske mange hvor svaret er >90%.Jeg tror vi kan slå fast at storparten av i hodet friske folk ikke synes sykdom er et attraktivt tema. Ei heller dine vondter og plager eller hvor sliten du er, eller hvordan andre ikke gir deg det du trenger og/eller fortjener.Hvordan snakker du om andre. Hvis du stadig omtaler andre negativt, vet jeg at du sikkert vil omtale meg slik også neste gang jeg ikke er til stede.Forteller du sladder om andre, vet jeg at du ikke er til å stole på og du kommer til å fortelle sladder om meg også. Fortrolighet krever diskresjon.Hvis du er sjenert og stille, kan du by litt mer på deg selv?Om du aner at du har truffet en mulig venn, tenker du mer på hva vi kan gjøre sammen enn hva han/hun kan gjøre for meg?Dette var bare noen motforestillinger mot den rendyrkede "vær deg selv"-trenden.

Jeg trodde det var positivt om en klarte å være seg selv... så her fikk iallefall jeg meg en overraskelse. ..

Skrevet

Hvordan snakker du om andre. Hvis du stadig omtaler andre negativt, vet jeg at du sikkert vil omtale meg slik også neste gang jeg ikke er til stede.

Forteller du sladder om andre, vet jeg at du ikke er til å stole på og du kommer til å fortelle sladder om meg også. Fortrolighet krever diskresjon.

Disse to punktene er også viktige når du velger hvilke venner du vil beholde er min erfaring.  Jeg tenkte tanken når vedkommende snakket om andre og fikk smertefullt erfare det.  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@hww: Du har skrevet litt på forum om din far. Tror du det er lettest for han å få nye venner om han er seg selv, eller om han hadde klart å endre litt på noen av sine måter å være på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste faktisk artikkelen. Jeg synes den føyer seg inn i ukebladstrenden - enkel og grunn.

Det er riktig at det ikke fører til et godt liv om en totalt forstiller seg og spiller en annen enn den en er. På den annen side er jeg meget skeptisk til denne "Vær deg selv"- kulturen.

Den som trenger å skaffe seg venner, har sannsynligvis ingen eller for få venner. Frem til nå har vedkommende mest sannsynlig "vært seg selv". Hvis vedkommende fortsetter med det, vil sannsynligvis alt bli som før.

Om en til nå har for få venner og ønsker å skaffe seg noen, tror jeg en skal prøve å se seg selv utenfra. Har jeg noen uvaner som det kan være smart å legge bort eller i det minste pusse litt på?

Hvis dere sitter fire i en gruppe, hvor stor del av tiden snakker du? Jeg kjenner ganske mange hvor svaret er >90%.

Jeg tror vi kan slå fast at storparten av i hodet friske folk ikke synes sykdom er et attraktivt tema. Ei heller dine vondter og plager eller hvor sliten du er, eller hvordan andre ikke gir deg det du trenger og/eller fortjener.

Hvordan snakker du om andre? Hvis du stadig omtaler andre negativt, vet jeg at du sikkert vil omtale meg slik også neste gang jeg ikke er til stede.

Om du aner at du har truffet en mulig venn, tenker du mer på hva vi kan gjøre sammen enn hva han/hun kan gjøre for meg?

Dette var bare noen motforestillinger mot den rendyrkede "vær deg selv"-trenden.

Enig med deg. Selvinnsikt er viktig. Jeg pleier å analysere meg selv litt etter sosiale situasjoner der jeg føler jeg har "kræsjet" litt... Snakket jeg for mye om meg selv f.eks.

Folk elsker å snakke om seg selv, dessverre har vi alle en tendens til å snakke om oss selv og glemme å spørre den andre hvordan han/hun har det.... og når vi gjør det, så bare må vi legge til vår egen historie. 

Det at folk føler at du bryr deg om de og at du husker det de forteller deg, det gjør at de føler at du er en venn som man kan satse på, du er ikke overflatisk. Man skal passe seg for å spørre for mye om den andre, slik at man aldri snakker om seg selv. Da vil den andre føle at du ikke gir noe av deg selv, du er bare nysgjerrig, de vet ikke hvor de har deg.

Åpenhet er viktig. Å være blid. Ingen liker å prate med folk som støtt er sure. Vær obs på eget kroppspråk. Det er flere jeg unngår å ta kontakt med rett og slett fordi de  ser sure, overlegne ut... 

det kan jo hende de ikke er det, de tør bare ikke vise sitt hyggelige jeg.

Så ha et åpent kroppspråk, smil, vær hyggelig, ha god humor og godt humør, da får folk lyst til å ta kontakt. Og om de ikke tar kontakt - så ta kontakt selv. Det kan jo hende at de andre og er sjenerte.

Anonymous poster hash: 6091a...cd7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var positivt om en klarte å være seg selv... så her fikk iallefall jeg meg en overraskelse. ..

Det spørs jo om "deg selv" kan forbedres. Det å ha selvinnsikt er viktig. Alle tror jo selv de er verdens hyggeligste personer, det er jo alle andre det er noe i veien med... men sett deg ned en dag, og analyser hvordan du er i det daglige, når du prater med folk. Tar du mye plass? Snakker du høyest? Snakker du mye om deg selv? Snakker du lite/minst mulig? Gir du av deg selv? Ser du sur ut? Hilser du på folk eller later du som du ikke ser de, venter på at de sier hei først? 

Det er viktig å tenke litt sånn.... for andre kan jo og være sjenerte, redd for å bli avvist osv, de tolker kanskje at du er en sur person som ikke er interessert i å ta kontakt.

er man hyggelig så får man som oftest hyggelig respons, og får man en sur mine, så verst for de.

Smil til verden og verden smiler til deg :-) 

Anonymous poster hash: 6091a...cd7

Skrevet

Jeg synes det var mange brukbare råd her, men jeg er enig i at "vær deg selv"-innstillingen ikke alltid er av det gode. Jeg tror mange ville hatt godt av å være litt mindre seg selv. Mange ser på det der som et klarsignal til å oppføre seg egoistisk, hensynsløst og barnslig, og tar så mye plass at ingen holder ut med dem i lengden. Jeg tror det er mye mer fornuftig å jobbe med å tilpasse seg litt hvis man skal få gode venner, og prøve å se seg selv gjennom andres øyne for å forstå hvor det skjærer seg når vennene blir borte.

Skrevet

hww,

Det er jo i utgangspunktet positivt å være seg selv :)

Om en har utviklet seg over tid til å være noe som er mindre hyggelig for andre, så er det jo ikke positivt.

Jeg kjenner de som prater alt for mye og da ofte om feil ting. Jeg kjenner de som prater for lite og bare henger med uten å bidra med å by på seg selv eller for fellesskapet. Alle har de jo lik verdi, og det må jo være rom for at alle ikke er like. Om flertallet er "voksne" er jo det ikke noe problem og ha med noen som en må bremse litt eller stille spørsmål for å få svar ut av.

Så var det det med nære venner en skal møte og snakke med ofte. Da ønsker en vel de som både tar imot og gir i samtaler. Men så kan en ha litt ulike venner til ulikt bruk. Noen prater en nært med og andre går en på cafe med. Andre har en felles barn i samme alder med og er mye sammen, selv på hyttetur, uten at de er nære venner og vet mye om en selv.

Skrevet

Jeg tror ikke NHD mente at man skal være en helt annen en seg selv.

Skrevet

Jeg tror ikke NHD mente at man skal være en helt annen en seg selv.

Det er vel å prøve å forandre litt på det negative, og ta vare på det positive ved oss selv  :)

Skrevet

Jeg har sett at flere har postet emne angående at det er vanskelig å få venner som voksen. Jeg har også selv erfart dette.

Jeg synes at det var en del nyttige tips i denne artikkelen.

Håper at det kan være til hjelp.

Dette synes jeg var et bra tips; "den beste måten å få nære venner på er å være deg selv og å gjøre det du selv liker. Så lenge du holder på med fritidsaktiviteter du selv setter pris på å holde på med, så har du verdens beste anlending til å møte likesinnede. Ikke tving deg selv til å gjøre noe du egentlig ikke vil gjøre fordi du tror det skal skaffe deg venner. Vær fornøyd med å være den du er - på den måten utstråler du energi som gir folk lyst til å være sammen med deg"

http://tara.no/article/71085-fa-venner-som-voksen

Er det noen som vet hvordan jeg kan få opprettet nye emner her? Jeg får kun svart på emner, men ikke opprattet nytt selv. Får da bare valget "legg ved fil" eller "forhånsvisning". Jeg får heller ikke endret mitt nick. Noen som vet? Kansje jeg er sperret ute. ( hehehe)

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan jeg kan få opprettet nye emner her? Jeg får kun svart på emner, men ikke opprattet nytt selv. Får da bare valget "legg ved fil" eller "forhånsvisning". Jeg får heller ikke endret mitt nick. Noen som vet? Kansje jeg er sperret ute. ( hehehe)

Du må først gå til det forumet du ønsker å poste på, og da kommer det opp en knapp: "Opprett nytt emne" til høyre

http://forum.doktoronline.no/index.php?/forum/7-psykiatri/

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å scrolle lengre opp på den siden du er på når du får valgene  "legg ved fil" og "forhåndsvisning"?

Skrevet

Har du prøvd å scrolle lengre opp på den siden du er på når du får valgene  "legg ved fil" og "forhåndsvisning"?

Ja, men jeg får ikke noe valg som heter "send", kun legg ved fil og forhåndsvisning. Så jeg får ikke sendt det?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg får ikke noe valg som heter "send", kun legg ved fil og forhåndsvisning. Så jeg får ikke sendt det?

knappen heter ikke "send", men knappen heter "opprett nytt emne

Skrevet

knappen heter ikke "send", men knappen heter "opprett nytt emne

Ok, men når jeg har opprettet et nytt emne og skrevet det ferdig får jeg fortsatt ikke noe "send" valg? Jeg får prøve å finne ut av det.) Tusen takk for hjelpen iallefall ;)

Tusen takk for hjelp
Skrevet

Ok, men når jeg har opprettet et nytt emne og skrevet det ferdig får jeg fortsatt ikke noe "send" valg? Jeg får prøve å finne ut av det.) Tusen takk for hjelpen iallefall ;)

Bruk knappen nederst som heter "opprett nytt emne"

Knappen befinner seg rett til venstre for knappen "forhåndsvis innlegg"

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svært gode råd!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...