Gå til innhold

Voksne med asberger. Går det an å ha "litt" asberger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://webgifts1.com/blog/?page_id=137

Dette synes jeg var veldig nyttig informasjon.

Jeg kjente meg igjen i noe av det selv.

Går det an å ha kun noen få av symptomene på asberger, uten at man har asberger, eller går det an å ha "litt" asberger?

Anonymous poster hash: dd724...058
Skrevet

Jeg er ikke kvalifisert til å svare, men har i grunnen lært på kurs at vi alle har et snev av mange diagnoser. Feks. sies det at de fleste menn har autistiske trekk uten at de dermed kvalifiserer til å ha en autisme diagnose.  

Håper NHD  kan svare på om det bare er en kurs-gimikk eller om de flste menn (de sier ikke kvinner) faktisk har litt autisme? Folk ler alltid av det.

Jeg har forstått det slik at en må skåre både høyt nok på de utfordringene en har og ha flere utfordringer innen noen diagnoser. Mange kan sikkert skåre lavere så de ikke kvalifiserer til en diagnose. Alle har jo saker i livet vi må jobbe med.

Skrevet

Det går vel an å ha en god del aspergerske trekk uten at det er nok til å få diagnosen, antar jeg.

Skrevet

Jeg har noen trekk i alle fall, jeg tror ikke andre ser det, men etter å ha lært en del om asperger (bl.a. her inne) så ser jeg det godt selv. :) Det er ikke så fremtredende at jeg tror jeg har diagnosen eller noe slikt altså, men noen trekk har jeg helt klart.

AnonymBruker
Skrevet

For å sette en diagnose, må en viss mengde kriterier oppfylles. Det brukes rett og slett en liste der man krysser av. Ulike diagnosesystemer har til og med litt ulike lister.  Det sier seg selv at dette blir noe kunstig, i forhold til den komplekse virkelighet som et menneske er.

Så ja, etter min oppfatning går det an å ha en snev av asperger (eller andre diagnoser).

Å si at alle menn har et snev av Asperger, er jeg imidertid uenig i, det må ha vært nokså flåsete sagt.  Mannsrollen (slik man blir oppdratt) kan derimot føre til at mange (slett ikke alle) menn kan bli mindre flinke til persepsjon (oppfatning) av andre mennesker og til kommunikasjonsevne, sammenliknet med mange (slett ikke alle) kvinner, men det er noe annet. 

- Hilsen en psykolog

Anonymous poster hash: df253...0da
Skrevet

For å sette en diagnose, må en viss mengde kriterier oppfylles. Det brukes rett og slett en liste der man krysser av. Ulike diagnosesystemer har til og med litt ulike lister.  Det sier seg selv at dette blir noe kunstig, i forhold til den komplekse virkelighet som et menneske er.

Så ja, etter min oppfatning går det an å ha en snev av asperger (eller andre diagnoser).

Å si at alle menn har et snev av Asperger, er jeg imidertid uenig i, det må ha vært nokså flåsete sagt.  Mannsrollen (slik man blir oppdratt) kan derimot føre til at mange (slett ikke alle) menn kan bli mindre flinke til persepsjon (oppfatning) av andre mennesker og til kommunikasjonsevne, sammenliknet med mange (slett ikke alle) kvinner, men det er noe annet. 

- Hilsen en psykolog

Anonymous poster hash: df253...0da

Det er godt når noen kvalifiserte svarer.

Om det bare er en gimikk for å få folk til å høre etter på kurset, så er det ikke veldig pent gjort. Jeg har hørt kollegaer gjenta dette som en sannhet i flere år.  

(Det sies faktisk)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja man kan bare ha noen trekk.

Og en del steder settes diagnosen på grunnlag av noen trekk, andre steder er de langt strengere.

Der jeg ble utredet er de strenge, jeg fikk likevel diagnosen, jeg vet imidlertid om minst to i min gruppe som ikke fikk diagnosen av mine psykiatere (??), men fikk den senere fordi de stod på. Tror de fikk den på noe mer privat sted...

Jeg syns det er rart at det varierer så veldig, men på voksenhabiliteringene virker de jevnt over strenge, de mener flere har andre diagnoser, og at for mange får en ASD diagnose for tiden.

Jeg vet ikke lenger hva jeg mener om den saken for tiden.

At jeg fikk diagnosen, syns jeg derfor er rart..men det var vel det man kaller en helhetsvurdering, og det at jeg oppfyller kjernesymtomene så veldig, feks bokstavelig forståelse, og på den tiden sterk særinteresse. Det siste er moderert betraktelig av flere tvingende nødvendigheter.

Jeg hadde også dårlig øyekontakt, lite mimikk og gestikulerer ikke, og jeg lukker øynene midt under en samtale når jeg må tenke, det siste har jeg sluttet nesten helt med, jeg ser istedet ned, det virker mindre påfallende. Andre vet jo ikke at jeg tenker, de kan tro jeg ikke er interessert, det siste er ikke alltid et tilfelle, kun hvis det blir snakk om livshistorier, slikt kjeder meg. Men er det et tema følger jeg dette nesten alltid i dyp konsentrasjon for å huske mest mulig.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ofte og sist da jeg forklarte mitt reaksjonsmønster da mitt barn gråt sa min psykiater igjen, "ja som en mann", hun mener min løsningsorienterthet er typisk mandig. Og ofte mener min psykiater at mitt tenkesett, det har hun sagt ofte, minner mer om en manns enn om en kvinnes.

Derfor tror jeg mange menn har asperger trekk. 

I vertfall hvis dagens versjon av asperger er riktig, for det er gjort lite forskning på jenter og kvinner og autisme. Selv er jeg feks så feminin ytre sett at jeg syns det er vanskelig at de oppfatter min tekning som maskulin, lite i vårt hjem minner om maskulin, jeg var mer før, men nå for tiden har jeg satt meg inn i interiør og jeg liker stadig mer den romantiske stilen, bare det ikke blir for mye, jeg foretrekker nok minimalisme. (nå kom jeg igjen over på noe annet, hm en avsporing, det ene ord tar det andre også glemmer jeg meg) (sånn var også min fysikkforeleser han glemte seg og foreleste iblant alt for lenge om frø, til andre irritasjon, jeg hørte mest etter, tenkte ikke over at det var en avsporing før senere.

Skrevet (endret)

http://webgifts1.com/blog/?page_id=137

Dette synes jeg var veldig nyttig informasjon.

Jeg kjente meg igjen i noe av det selv.

Går det an å ha kun noen få av symptomene på asberger, uten at man har asberger, eller går det an å ha "litt" asberger?

Anonymous poster hash: dd724...058

Når en sakker om voksne med AS, så mener jeg ut fra min erfaring og forståelse av dette merkverdige syndromet, at det ikke går an å ha litt asperger eller noe aperger. Dette har ikke i første rekke hvor mange trekk en har. Asperger er et navn de har satt på et syndrom , der hjernen fungerer noe annerledes en NT menneske ( det såkalte normale menneske, eller som skiller seg ut fra gjennomsnittet.

Det er vanskelig å sammenligne seg med noen, når det er først og fremst usynlig syndrom,  men den funksjonen, eller forstyrrelsen vil jo komme til uttrykk selvfølgelig på noen måter. Men siden de med AS er så forskjellige, så kan det være  helt umulig å se at to har samme diagnose, selv om en kjenne godt til diagnosen.

Mange av disse trekkene som blir nevnt, kan mange ha selv om de ikke har AS. Det er først og fremst reaksjonsmønsteret og forventningene som  kan være mest felles for AS personer, men da må en kjenne litt til dem for å kunne registrer dette.

Alle disse trekkene som en kan lese på nettet, kan skape mer forvirring en forståelse av hva AS er. Et av de få kriterien for AS, men kanskje det viktigste er : Mangel på sosial emosjonell gjensidighet , og jeg kunne tilføye , da spesielt i nære relasjoner. 

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...