Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må få spørre om hva som kvalifiserer til å få denne diagnosen?

Kan en slik diagnose bli helt borte etter en stund?

Eller blir den liggende litt skjult og latent?

Kan en bli så sint og vanskelig at en nesten bli kverulant eller dra på seg andre diagnoser som følge av ptsd?

Skrevet

Ok, takk for svar.

Utover det å bearbeide tanker og følelser og jobbe med det en unngår, så blir en jo bedre og bedre.

Er det en diagnose som er vanlig å ha i noen få år?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det vanlige forløpet er at det går over - særlig etter korrekt behandling.

Tusen takk for hjelp
Skrevet

Takk!

Skal alle psykologer i Norge bruke denne listen med kriterier? Evt er det andre kriterielister for PTSD som er godkjent som mangler noe av det som står i DSM Criteria for PTSD

http://www.ptsd.va.gov/professional/pages/dsm-iv-tr-ptsd.asp

Kan du gi noen eksempler på "a threat to the physical integrity of oneself or others".

fra dette avsnittet i linken:

"Criterion A: stressor

The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following have been present:

1. The person has experienced, witnessed, or been confronted with an event or events that involve actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of oneself or others.
  2. The person's response involved intense fear,helplessness, or horror. Note: in children, it may be expressed instead by disorganized or agitated behavior."
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"a threat to the physical integrity of oneself": voldtekt

Skrevet

Det går an å kopiere den engelske linken om ptsd over på google oversetter.

http://translate.google.com/?hl=no

NHD skrev:

Det var det jeg trodde og finner som gode nyheter.

Tusen takk for hjelp
Skrevet

"a threat to the physical integrity of oneself": voldtekt

Takk for svar og takk for at du gir håp når du skriver at det vanlige forløpet er at det går over - særlig etter korrekt behandling. :)

Tusen takk for hjelp
Skrevet

Det går an å kopiere den engelske linken om ptsd over på google oversetter.

http://translate.google.com/?hl=no

NHD skrev:

Det var det jeg trodde og finner som gode nyheter.

Ja, det er godt at det går over!

Takk for tips om å bruke oversetter. Jeg har en del problemer med å forstå engelsk.

Oversettingsprogrammene på nett lager ikke bestandig riktige oversettelser, og jeg opplever ofte å fremdeles ikke forstå teksten helt, etter at den er oversatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...