Gå til innhold

Taushetsplikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at en behandler bryter taushetsplikten?

Anonymous poster hash: 2caab...731

Skrevet

Hva skal til for at en behandler bryter taushetsplikten?

Tenker du på hva som skal til for at en behandler bryter taushetsplikten lovlig?

Det finnes lover for når behandlere og prester må si ifra.

En dom sa at en må forvente at en person i yrke med taushetsplikt har taushetsplikt også ovenfor informasjon som kommer på annen måte enn via jobben.

Folk forventer at legen og andre har taushetplikt også privat.

motorPrøysen
Skrevet

Taushetsplikten for helsepersonell er streng og kan bare brytes hvis det er fare for at pasienten kan utføre alvorlig skade på personer eller eiendom, gjentakelse av alvorlig forbrytelse (drap, voldtekt, etc.), eller hvis pasienten ikke oppfyller krav til førerkort der pasienten ikke melder fra selv. 

Skrevet

Jeg tror en pasient kan frita en behandler fra taushetsplikten, f.eks i forbindelse med en rettssak. Psykologen til jenta i Øygard-saken er f.eks fritatt fra taushetsplikten, og vitner i saken om ting de har snakket om.

AnonymBruker
Skrevet

Her er utdrag av helsepersonelloven som sier noe om helsepersonells opplysningsplikt:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-006.html

Jeg har et spørsmål til. Jeg har lyst å snakke om en person i terapien som jeg føler kan være truende. Men det som gjør det vanskelig er at jeg vil ikke at han skal bli hentet av politiet eller tvangsinnlagt. Samtidig så har jeg behov for å snakke om denne agressive personen som innimellom kan snakke om dreping av andre,selvmord og kan ha et voldsomt raseri mot samfunnet. Jeg er nesten 100% sikker på at det aldri vil bli noe fysisk ut av disse truslene. Men den 10% frykten er der og den har jeg behov for å prate om.

Har min terapeut meldeplikt?

Anonymous poster hash: aa850...2b3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Trenger du å nevne navn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...