AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Er ei voksen kvinne som har slitt med psykiske plager i mange år. Angst og depresjoner. I dag fikk jeg vite at jeg trenger en operasjon som må gjøres i narkose. Operasjonen vil ca ta 1 time. Jeg ble VELDIG redd. Er fryktelig redd for å dø under narkosen. ( Har barn. ) Er det farlig å få narkose?? Har hatt en operasjon for ca 11 år siden under narkose. Var ekstremt redd i forkant da også, men da var det akutt og fikk ikke allverdenstid å tenke meg om.. Utsetter jeg meg for fare ved narkose, NHD?? Er det farlig..? Er så redd... Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 0 Siter
Madelenemie Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Hei! Jeg skal gjennom det samme og jeg er redd for akkurat det samme. Likevel er redselen ikke så fornuftig, det er få som får reaksjoner. '' Én pasient pr. 5200. I Norge antar man at én pasient pr. 5200 som får anestesi, reagerer med alvorlig allergi på det muskelavslappende medikamentet. http://www.aftenposten.no/helse/article1208763.ece#.UZJ9NbW-2So Må man så må man, feks ta en viktig operasjon, da må man vurdere risiko som sykdom opp mot risiko for narkosen. Jeg prøver tenke slik, men for min del er det ingen operasjon bare gynekologisk undersøkelse, og jeg skal ikke sløves lett ned, men sove tungt fikk jeg vite av min psykiater i dag, jeg har også barn og da føler man på ansvaret, men det betyr jo også ta nødvendige undersøkelser/ operasjoner. Min er dog ikke så nødvendig tror jeg. '' 0 Siter
Madelenemie Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Hei! Her var en informativ artikkel :-) http://tidsskriftet.no/article/1954176 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Er ei voksen kvinne som har slitt med psykiske plager i mange år. Angst og depresjoner. I dag fikk jeg vite at jeg trenger en operasjon som må gjøres i narkose. Operasjonen vil ca ta 1 time. Jeg ble VELDIG redd. Er fryktelig redd for å dø under narkosen. ( Har barn. ) Er det farlig å få narkose?? Har hatt en operasjon for ca 11 år siden under narkose. Var ekstremt redd i forkant da også, men da var det akutt og fikk ikke allverdenstid å tenke meg om.. Utsetter jeg meg for fare ved narkose, NHD?? Er det farlig..? Er så redd... Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Hei, Jeg kjenner en narkoselege, han har jobbet som det i 15 år aldri vært med på at en pasient dør! De ha så mange midler hvis det skulle oppstå komplikasjoner også.. Så jeg tror du kan være helt trygg! Jeg kjenner også på samme redsel, men det går helt sikkert bra:) Anonymous poster hash: e2126...d7d 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Jeg skal svare det helt ærlig på dine spørsmål, men jeg skal også korrigere spørsmålene noe.Utsettes du for fare ved narkose: Ja.Men spørsmålet er "feil". Vi utsettes hele tiden for fare. Det er ikke slik at noe er farlig og noe annet er ufarlig. Det er ikke et enten/eller. Vi må spørre om ting er mer eller mindre farlig. Farlig, sammenlignet med hva?Blir du med familien på biltur mellom Oslo og Trondheim? Om du gjør det, utsetter du deg for fare. De to farligste tingene vi gjør er røyking og bilkjøring.Jeg ble operert i flere timer i 2009. Jeg tenkte ikke en gang på at det var farlig, eller rettere sagt farligere enn mange ting jeg gjør hver uke.Jeg antar veldig grovt at en times narkose er omtrent like farlig som å sitte på bil i 50 mil.Dessuten må du spørre deg: Hvor farlig er det å ikke bli operert? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Jeg skal svare det helt ærlig på dine spørsmål, men jeg skal også korrigere spørsmålene noe. Utsettes du for fare ved narkose: Ja. Men spørsmålet er "feil". Vi utsettes hele tiden for fare. Det er ikke slik at noe er farlig og noe annet er ufarlig. Det er ikke et enten/eller. Vi må spørre om ting er mer eller mindre farlig. Farlig, sammenlignet med hva? Blir du med familien på biltur mellom Oslo og Trondheim? Om du gjør det, utsetter du deg for fare. De to farligste tingene vi gjør er røyking og bilkjøring. Jeg ble operert i flere timer i 2009. Jeg tenkte ikke en gang på at det var farlig, eller rettere sagt farligere enn mange ting jeg gjør hver uke. Jeg antar veldig grovt at en times narkose er omtrent like farlig som å sitte på bil i 50 mil. Dessuten må du spørre deg: Hvor farlig er det å ikke bli operert? Nå ble jeg ennå mer redd.. Like farlig som å sitte på i bil i 50 mil? Du sier jo at bilkjøring er noe av det farligste som finnes.. Jeg kjører ikke bil og sitter aldri på langt fordi jeg annser det så farlig. Det vil sannsynligvis ikke være veldig farlig å ikke bli operert, men jeg vil da leve med en temmelig stor plage resten av livet.. Kanskje jeg burde la være å bli operert.. Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 0 Siter
Togli Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Noen ganger må man bare bestemme seg for å LEVE når man har sjansen til det.... Å gå rundt og være redd for alt mulig gjør ikke annet enn å nedjustere ens livskvalitet.... Det opereres et betydelig antall personer i Norge hver eneste dag, og hvor ofte hører du om folk som dør etter narkose?? Det er til og med farlig å dusje i sitt eget hjem.. man kan falle og slå hodet.. Ta denne operasjonen og bestem deg for å ikke krisemaksimere. Det gjør bare livet så mye verre for deg.. Lykke til med operasjonen:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Nå ble jeg ennå mer redd.. Like farlig som å sitte på i bil i 50 mil? Du sier jo at bilkjøring er noe av det farligste som finnes.. Jeg kjører ikke bil og sitter aldri på langt fordi jeg annser det så farlig. Det vil sannsynligvis ikke være veldig farlig å ikke bli operert, men jeg vil da leve med en temmelig stor plage resten av livet.. Kanskje jeg burde la være å bli operert.. Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Men hvor farlig er det å sitte på bil i 50 mil? Det er ikke så veldig farlig. De aller fleste som kjører så langt klarer seg aldeles utmerket helt fint. Jeg synes ikke du skal la disse tankene styre om du skal ta denne operasjonen eller ikke - du vil helt sikkert være veldig glad for at du gjorde det etterpå og du slipper denne temmelig store plagen du har nå. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Noen ganger må man bare bestemme seg for å LEVE når man har sjansen til det.... Å gå rundt og være redd for alt mulig gjør ikke annet enn å nedjustere ens livskvalitet.... Det opereres et betydelig antall personer i Norge hver eneste dag, og hvor ofte hører du om folk som dør etter narkose?? Det er til og med farlig å dusje i sitt eget hjem.. man kan falle og slå hodet.. Ta denne operasjonen og bestem deg for å ikke krisemaksimere. Det gjør bare livet så mye verre for deg.. Lykke til med operasjonen:)Nå ble jeg ennå mer redd.. Like farlig som å sitte på i bil i 50 mil? Du sier jo at bilkjøring er noe av det farligste som finnes.. Jeg kjører ikke bil og sitter aldri på langt fordi jeg annser det så farlig. Det vil sannsynligvis ikke være veldig farlig å ikke bli operert, men jeg vil da leve med en temmelig stor plage resten av livet.. Kanskje jeg burde la være å bli operert.. Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Jeg har kjørt 45 mil (tur/retur!) sikkert 100 ganger - har aldri vært borti noe som helst Du har ingenting å uroe deg for - narkosen vil gå helt fint Lykke til med operasjonen 0 Siter
Marie Mel Skrevet 14. mai 2013 Skrevet 14. mai 2013 Er ei voksen kvinne som har slitt med psykiske plager i mange år. Angst og depresjoner. I dag fikk jeg vite at jeg trenger en operasjon som må gjøres i narkose. Operasjonen vil ca ta 1 time. Jeg ble VELDIG redd. Er fryktelig redd for å dø under narkosen. ( Har barn. ) Er det farlig å få narkose?? Har hatt en operasjon for ca 11 år siden under narkose. Var ekstremt redd i forkant da også, men da var det akutt og fikk ikke allverdenstid å tenke meg om.. Utsetter jeg meg for fare ved narkose, NHD?? Er det farlig..? Er så redd... Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Liten bønn... Om du har barn, så håper jeg du ikke overfører frykten til dem ved å vise og fortelle alt du er redd for. Foreldre ønsker jo å lære barna sine at leger hjelper oss og det er hva legene ønsker å gjøre for deg. Gode forbilder er viktig for barn og tillitt. Leger er bra og vi er heldig som får god hjelp i Norge. Våre barn er heldige. Lykke til med å stole på at legene vil hjelpe deg og passe på deg. 0 Siter
laban Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Er det farlig å få narkose?? Har hatt en operasjon for ca 11 år siden under narkose. Var ekstremt redd i forkant da også, men da var det akutt og fikk ikke allverdenstid å tenke meg om.. Noen ganske få reagerer på narkose og må få spesiell behandling. Men den risikoen har du jo allerede "testet", siden det gikk bra forrige gang! Så det er forsvinnende liten sjanse for at det skal være farlig. Du kommer antakelig til å være bedøvet mye kortere tid enn du var for 11 år siden, relativt sett. Med det mener jeg at du selvfølgelig er i narkose lenge nok til at de får gjort det de skal, men alt foregår mye mer "tilpasset" enn for såpass lenge siden. Du ligger med overvåkningsutstyr på deg, slik at de vet nøyaktig hvordan du har det, og slik at du våkner raskere og i bedre form enn du antakelig gjorde forrige gang. Altså - formen kommer jo an på inngrepet, men du kommer ikke til å ha særlige ettervirkninger av narkosen. Lykke til! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Er ei voksen kvinne som har slitt med psykiske plager i mange år. Angst og depresjoner. I dag fikk jeg vite at jeg trenger en operasjon som må gjøres i narkose. Operasjonen vil ca ta 1 time. Jeg ble VELDIG redd. Er fryktelig redd for å dø under narkosen. ( Har barn. ) Er det farlig å få narkose?? Har hatt en operasjon for ca 11 år siden under narkose. Var ekstremt redd i forkant da også, men da var det akutt og fikk ikke allverdenstid å tenke meg om.. Utsetter jeg meg for fare ved narkose, NHD?? Er det farlig..? Er så redd... Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Anonymous poster hash: 1ecbd...c56 Hei! Jeg tok narkose i dag, det var både greit, og jeg vil si hyggelig. Jeg hadde grudd meg, men det kommer jeg aldri til å gjøre mer. For der lå man på en type samlebånd bare med gardiner mellom :-) og den ene etter den andre ble trillet inn og ut, det var tydelig at her gikk ikke mye galt :-) I tillegg til at jeg koste meg fra jeg kom, dette fordi samtlige var så hyggelige, beroligende, viste meg rundt, lot meg komme inn på operasjonsstue, hilse på anestesisykepleier, hjelpepleier, så kom gynekologen og hilste på meg, og sånn fortsatte det hyggelige. Helt til jeg fikk veneflon og jeg syns det var forferdelig vomdt, noe sykepleier syns å like at man uttrykte så ærlig, hun likte bedre det enn mennesker som ikke foretrekker en mine sa hun. Som vanlig var også det lite å grue seg til. Inn i den får man noe beroligende, så da jeg skulle reise meg å gå over i operasjonssengen, så gikk det fint, men da anestesisykepleier spurte om jeg kjente noe, vil jeg si at omtrent fra da, ble det meste borte :-) En merkelig opplevelse, og helt uproblematisk , de er så dyktige. Ingen verdens ting å grue seg for :-) Dette skal jeg gjøre igjen, og neste gang skal jeg ikke grue meg :-) Håper du slutter å grue deg, de er så dyktige på dette :-) 0 Siter
Mirabell Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Hei! Jeg tok narkose i dag, det var både greit, og jeg vil si hyggelig. Jeg hadde grudd meg, men det kommer jeg aldri til å gjøre mer. Så fint at det ble en god opplevelse! Håper de ikke fant noe galt! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Så fint at det ble en god opplevelse! Håper de ikke fant noe galt! Hei! Nei gynekologen kom og sa at alt var bra der inne :-) De tok ultralyd også. Antok at prøvene nok var bra også, men det får jeg vite om et par uker. Jeg er veldig glad jeg fikk narkose og ikke kjente noen ting, for gynekologen sa at når man tar prøver bak livmorhals kan være vondt, men jeg sov jo :-) Jeg var litt usikker på om jeg ville ta prøve bak der, men siden gynekolog absolutt syns det var lurt, så hørte jeg på, men var enig i mine tanker og at siden er frisk og ikke har problemer, så var jeg skeptisk. Jeg har vondt i magen nå, men det kunne jeg vist ha et par dager. Jeg dro fort hjem, for ble sliten på et tidspunkt, så mye oppmerksomhet og vennlighet, jeg dro hjem før de som ble rullet inn før meg, de spiste mat når jeg sjanglet ut :-) jeg hadde ikke akkurat lyst på brød med gluten og ost med kasein da :-)var kvalm og hadde vondt i magen. Jeg sa "nå drar jeg" og jeg dro, selv om de syns det ville vært lurt å slappe av litt til. Jeg sa jeg slapper av hjemme, og det har jeg faktisk gjort, for har vondt i magen, og paracet og ibux hjelper ikke. :-) Men jeg er glad, gjennomførte, avtalen tvang meg avgårde... fikk ikke avlyst kl 07.30 og det er jeg glad for nå, det var virkelig et hyggelig sykehusmøte, jeg tror jeg er kurert for min sykehusfobi, det føles sånn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.